Intro
En nøgle til succes i arbejdet med verdensmål er at forholde sig til den positive værdiskabelse og den negative påvirkning, som virksomheden har i forhold til Verdensmålene. Virksomheden skal rapportere med transparens og åbenhed og visualisere det konkrete arbejde med FN’s Verdensmål, så de væsentligste interessenter kan vurdere virksomhedens specifikke bidrag. Uden måling og opmærksomhed overfor negativ indvirkning som følge af eksempelvis affald og energiforbrug, er det umuligt at arbejde sig frem til forbedringer.

Det er vigtigt at virksomheden kommunikerer proaktivt om dens bidrag og ambitioner, men på en måde der er troværdig og fakta-baseret.
Det betyder, at virksomheden skal forholde sig til og beskrive virksomhedens negative og positive indvirkning på miljø og samfund.
Kommunikationen afsluttes ikke med produktionen af CSR rapporten. Tværtimod begynder den dér. Virksomheden skal aktivt anvende rapporten til at kommunikere ind- og udadtil, også med hensyn til målsætning og beskrivelse af ambitioner og formål.
Nedenfor finder du et overblik over nogle væsentlige tilgange til at vurdere din virksomheds præstationer i forhold til bæredygtighed og Verdensmålene. Du kan også finde inspiration fra andre virksomheder til at integrere Verdensmålene i din rapportering.