Hybridarbejde medfører nye krav til indretning af arbejdspladsen
Når virksomhederne arbejder i mere hybride former, udvikler mange virksomheder indretningen på deres fysiske kontor. Dog har hver anden virksomhed endnu ikke ændret på de fysiske rammer som konsekvens af mere hybridarbejde.
Hverdagen ser markant anderledes ud i dag, end den gjorde før, da alle ansatte mødte ind på arbejdspladsen alle dage i ugen.
I dag oplever 33 pct. af virksomhederne, at mange skriveborde står tomme, og 23 pct. svarer, at det er svært at forudsige behovet for mad i kantinen og rengøring af arbejdspladsen.
Undersøgelsen viser en tendens til, at flere virksomheder indretter deres kontorer på nye måder. Det gælder blandt andet indretningen af mødelokaler. 22 pct. af virksomhederne i undersøgelsen har etableret flere mødelokaler til onlinemøder. Tal fra december 2021 viste, at kun 7 pct. på det tidspunkt havde tilføjet flere mødelokaler til onlinemøder. Det er en stigning på 15 procentpoint.
Udover flere mødelokaler til online møder svarer en række virksomheder, at de har fået telefonbokse og indført ”flexible seating” som følge af, at de arbejder i mere hybride former.
Flere er gået i gang
Sammenligner man denne undersøgelse med en tidligere fra december 2021, kan det konstateres, at der er sket en væsentlig forandring i løbet af det sidste år. I december 2021 svarede 69 pct., at mere hjemmearbejde ikke havde betydning for indretningen af de fysiske arealer. I dag, svarer 47 pct. af virksomhederne, at den hybride arbejdsform ikke har haft betydning for de fysiske arealer. Det er et fald på 22 pct. point.
Læs også: DI’s analyse: Hjemmearbejde medfører work-life balance og fremmer bæredygtighed, september 2022.
I forbindelse med spørgsmålet om fordele ved hjemmearbejde svarer 16 pct. af virksomhederne, at de anser ”reduceret kontorareal” som en fordel. men kun 4 pct. svarer, at de rent faktisk har reduceret deres kontorareal som følge af mere hybridarbejde. Det illustrerer, at forandringer på kontorerne ikke sker fra den ene dag til den anden.
Hver anden virksomhed har ikke ændret indretningen af deres kontorer
Hver anden virksomhed i DI’s undersøgelse har ikke ændret deres fysiske arealer, selv om de ansatte i højere grad arbejder hjemme. Flere forhold gør sig gældende herfor. I flere virksomheder er det kun er en lille andel af de ansatte, der arbejder hjemme. 23 pct. af virksomhederne i undersøgelsen svarer, at andelen af ansatte, der arbejder hjemme regelmæssigt, er under 20 pct. Et andet forhold er, at ændringer i de fysiske lokaliteter tager tid. Indretning af kontorer er desuden et spørgsmål om økonomi.
Ser vi nærmere på de 47 pct, for hvem hybridarbejde ikke har haft betydning for indretning af arbejdspladsen, er det i højere grad mindre virksomheder. Blandt virksomheder med mere end 500 ansatte svarer kun 29 pct, at de ikke har ændret deres fysiske areal som følge af hybridarbejde.
Fakta
Virksomhederne har de seneste år fået nye erfaringer og kompetencer med øget hjemmearbejde og hybride arbejdsformer. Formålet med undersøgelsen er at klarlægge, hvilke tendenser vi ser inden for hjemmearbejde og hybride arbejdsformer.
Spørgeskemaet blev sendt til 794 DI-medlemmer. Rapporten baseres på svar fra 237 virksomheder, der deltog i perioden 23. august til 5. september 2022.
Undersøgelsen blev sendt ud til relevante personer, der har indsigt i deres virksomheds udvikling i hybride arbejdsformer.
Denne analyse har fokus på hjemmearbejdes indvirkning på de danske virksomheders fysiske kontorarealer.
Future of Work
DI samler viden, inspiration og erfaringer om fremtidens arbejdsplads. Læs her, hvordan nye trends forandrer vores måde at arbejde på, og hvordan virksomhederne griber det an.
Læs mere