Analyser

Lang tids arbejde med lokale erhvervsvilkår belønnes

I alle dele af landet findes kommuner, der langsomt, men sikkert, har forbedret deres placeringer i DI’s årlige un-dersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

Nordfyns, Næstved og Sønderborg har taget rejsen fra bunden til toppen af ranglisten. De lokale virksomheder lægger blandt andet vægt på, at dialogen med kommunen er blevet bedre. 

Nogle af de bevægelser på DI’s årlige rangliste over landets mest erhvervsvenlige kommuner, der springer mest i øjnene, skal findes i de tre kommuner Nordfyns, Næstved og Sønderborg. Tre kommuner i hver deres del af landet, der gradvist har bevæget sig fra undersøgelsens bund til toppen af listen.  

Anm.: Til og med 2017 er den ringeste placering nummer 96. I 2018-22 er det nummer 93, i 2023 nummer 92 og i 2024 nummer 91

Kilde: DI, Lokal Erhvervsvenlighed 2011-24

I 2024-udgaven af Lokal Erhvervsvenlighed (LE) opnår Sønderborg Kommune med en sjetteplads den bedste placering af de tre kommuner, mens Nordfyns opnår en syvendeplads og Næstved en 15. plads. Imens Nordfyns Kommune har ligget stabilt i undersøgelsens top i de seneste år, er Sønderborg Kommune – bortset fra en mindre tilbagegang i 2021 – gået uafbrudt frem, siden kommunen indtog undersøgelsens sidsteplads i 2015. Samme år lå Næstved Kommune tredjesidst, og selv om Næstved Kommunes vej opad på ranglisten ikke har været helt så snorlige, er 2024-udgaven af Lokal Erhvervsvenlighed tredje år i træk med fremgang til Næstved Kommune.

Undersøgelsen består dels af en tilfredshedsundersøgelse blandt de lokale virksomheder vedrørende samarbejdet med kommunen og det kommunale serviceniveau, og dels kommunens placering på en række statistiske parametre af betydning for de lokale erhvervsvilkår. Virksomhederne bliver blandt andet bedt om at forholde sig til, hvor tilfredse de helt overordnet er med erhvervsvenligheden i deres kommune.

Anm.: Virksomhedernes svar på spørgsmålet "Hvor tilfreds er du alt i alt med din kommunes erhvervsvenlighed" . Tilfredsheden går på en skala fra 1 (meget utilfreds) til 5 (meget tilfreds)

Kilde: DI, Lokal Erhvervsvenlighed 2010-2024

Tilfredsheden bedømmes på en skala fra 1 til 5, og mens landsgennemsnittet i de senere år har ligget stabilt omkring 3,6, har både Sønderborg, Næstved og Nordfyns oplevet stigende tilfredshed med kommunen fra virksomhedernes side. I 2024 ligger alle tre kommuner klart over landsgennemsnittet.

Ud over den overordnede tilfredshed med kommunens erhvervsvenlighed måles virksomhedernes tilfredshed med kommunen også på en række specifikke områder. Af de områder, der går igen gennem hele undersøgelsens historie, er det inden for Infrastruktur og transport samt Information og dialog, at Næstved Kommune har oplevet størst fremgang. På alle områder gælder det dog, at virksomhedernes tilfredshed med kommunen er gået frem, så Næstved Kommune har flyttet sig fra at ligge under landsgennemsnittet og til at ligge over.  

Anm.: Hver søjle er et gennemsnit af virksomhedernes tilfredshed med deres kommune på en række forskellige områder. Skalaen, tilfredsheden bedømmes på, går fra 1 (meget utilfreds) til 5 (meget tilfreds)

Kilde: DI, Lokal Erhvervsvenlighed 2010 og 2024

Næstved kommune har siden 2016 haft det som strategisk målsætning at forbedre sin position i LE. Et løbende ledelsesmæssigt fokus og årlige analyser af alle datapunkter i LE gør det muligt for kommunen, at prioritere fokusområder og guider kommune ift. hvilke beslutninger og initiativer, som kan understøtte den positive udvikling.

Konkret har det bevirket, at kommunen har fjernet dækningsafgiften, halveret af byggesagsgebyrerne, styrket konkurrenceudsættelsen af konkrete kommunale opgaver, udvidede åbningstider på genbrugspladsernes, indførelse af to ugers obligatorisk virksomhedspraktik i folkeskolen, etablering af erhvervsplaymakere, afholdelse af SKILLS mv. Det er en masse større og mindre tiltag og justeringer der har skabt grundlaget for den kontinuerligt positive udvikling.

På Fyn har Nordfyns Kommune overhalet landsgennemsnittet på alle områder, siden kommunen i 2012 opnåede en 85. plads. Ligesom i Næstved melder virksomhederne om en langt bedre dialog med kommunen end tidligere, og i 2022 og 2023 opnåede kommunen en førsteplads som den kommune i landet, der var bedst til information og dialog med virksomhederne. Også tilfredsheden med Nordfyns Kommunes indsats inden for brug af private leverandører er løftet markant fra 2012 til 2024.  

 

Anm.: Hver søjle er et gennemsnit af virksomhedernes tilfredshed med deres kommune på en række forskellige områder. Skalaen, tilfredsheden bedømmes på, går fra 1 (meget utilfreds) til 5 (meget tilfreds)

Kilde: DI, Lokal Erhvervsvenlighed 2012 og 2024

I Nordfyns kommune prioriterer både borgmester og kommunaldirektør indsatsen ift. virksomhederne højt, og det bliver løbende italesat i hele organisationen. Bl.a. er der etableret én indgang til kommunen som faciliterer dialogen med øvrige afdelinger, og der holdes løbende interne erhvervsfremmemøder på tværs af direktionen med deltagelse af borgmesteren. Herudover prioriterer man fra kommunens side at besøge små og store virksomheder rundt om i kommunen. Borgmesteren deltager altid og kommunaldirektøren så tit som det er muligt. Det er virksomhederne der sætter dagsordenen for møderne, og kommunen følger op på de udfordringer som virksomhederne måtte opleve.

I Sønderborg Kommune er den største fremgang også sket inden for brug af private leverandører, siden kommunen i 2015 lå nederst i undersøgelsen. Modsat Nordfyns og Næstved har der i Sønderborg Kommune også været en større fremgang i virksomhedernes tilfredshed med kommunens indsats inden for arbejdskraft. Virksomhedernes tilfredshed med Sønderborg Kommune ligger over landsgennemsnittet på alle områder, selv om der har været en marginal tilbagegang i tilfredsheden med kommunens indsats inden for infrastruktur og transport.

Anm.: Hver søjle er et gennemsnit af virksomhedernes tilfredshed med deres kommune på en række forskellige områder. Skalaen, tilfredsheden bedømmes på, går fra 1 (meget utilfreds) til 5 (meget tilfreds)

Kilde: DI, Lokal Erhvervsvenlighed 2015 og 2024

Sønderborg kommune nedsatte i 2014 et selvstændigt erhvervsudvalg, som i 2015 lancerede erhvervshandleplanen ”Sådan skaber vi erhvervsservice i topklasse i Sønderborg Kommune”. Planen blev udarbejdet på baggrund af en omfattende dialogrunde med erhvervslivet og med målet om at skabe en ny virkelighed for virksomhederne i kommunen. Samtidig ansatte kommunen en erhvervschef til at eksekvere planen, der siden har været styrende for udviklingen.

På baggrund af en omfattende dialogrunde med 125 virksomheder i efteråret 2016 blev det virksomhedsrettede arbejde udskilt fra Teknik og Miljø forvaltningen og ”Sønderborg Erhvervsservice” blev etableret, som en særskilt enhed med den kerneopgave at levere service i topklasse til kommunens virksomheder. Et afgørende omdrejningspunkt for indsatsen, er et stærkt internt samarbejde med Teknik og Miljø forvaltningen og en fælles ambition om at sikre smidige arbejdsgange, gode løsninger for erhvervslivet og ikke mindst korte sagsbehandlingstider.  

Kort om Lokal Erhvervsvenlighed

Lokal Erhvervsvenlighed er en landsdækkende undersøgelse, der evaluerer og sammenligner erhvervsvenligheden i landets kommuner. Vurderingen af kommunernes erhvervsvenlighed er baseret på en tilfredshedsundersøgelse blandt de lokale virksomheder, der er foretaget fra marts til juni 2024, samt en række statistiske parametre, der indikerer, hvordan det er at drive virksomhed i kommunen.

Det er 15. år i træk, at DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed. I årets tilfredshedsundersøgelse har 7.512 virksomheder fra 95 kommuner deltaget. Virksomhederne repræsenterer alle DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service.

Der er hentet statistik fra følgende offentlig tilgængelige kilder:

  1. Danmarks Statistik
  2. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (Jobindsats)
  3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
  4. Børne- og Undervisningsministeriet
  5. Kommunernes Landsforening
  6. Energistyrelsen
  7. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
  8. Trafikstyrelsen
  9. Kommunernes egne hjemmesider

91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsens rangliste over landets mest erhvervsvenlige kommuner. De syv mindre kommuner Vallensbæk, Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner. Der er modtaget svar fra mindst 30 virksomheder i de 91 medvirkende kommuner. Desuden er der modtaget et mindre antal svar fra de syv mindste kommuner, som indgår i de landsdækkende analyser.

Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.  

Relateret indhold