Høj trivsel på byggeuddannelserne blandt elever på hovedforløbet
Helt overordnet trives eleverne på byggeuddannelserne godt med deres uddannelse og på deres læreplads. De er glade for deres praktik og vurderer selv deres velbefindende højt.
Hvert år besvarer et stort antal elever en række spørgsmål knyttet til deres trivsel i forbindelse med gennemførelsen af en erhvervsuddannelse. Spørgsmåelene omhandler en række spørgsmål, som samlet summerer i indikatorer for elevernes trivsel ift.:
- Egen indsats og motivation
- Egne evner
- Fysiske rammer
- Læringsmiljø
- Praktik
- Velbefindende
Målingen er obligatorisk for alle elever, der har et skoleforløb i måleperioden, og omkring 21.000 elever og lærlinge på hovedforløbet af deres uddannelse har svaret på undersøgelsen1. Knap 2.400 elever på hovedforløbet på byggeuddannelserne har svaret på spørgsmålene.
Den samlede elevtrivsel blandt alle elever, der svarede i 2024, ligger på 4,1 på en skala mellem 1-5. Blandt eleverne på byggeuddannelserne ligger den samlede elevtrivsel på 4,0. Det gælder også for de enkelte byggeuddannelser. Historisk set har disse tal været relativt stabile over tid, hvilket ses i tabellen nedenfor.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk og DI-beregninger
Indikatorerne vurderes på en skala 1-5
Byggeuddannelser omfatter anlægsstruktør, bygningsstruktør, brolægger, murer, tagdækker og træfagenes byggeuddannelse
Der har været enkelte udsving inden for nogle af uddannelserne, men de er ikke så markante.
Ses der på trivslen for elever i forskellige aldersgrupper, er der på byggeuddannelserne en lidt højere trivsel blandt de yngste elever (under 17 år) og blandt de ældste lærlinge (over 25 år). Dog er den høje trivsel blandt de unge primært blandt lærlingene under 17 år på træfagenes byggeuddannelser, mens trivslen blandt de unge på anlægs-, bygningsstruktør og brolægger samt murer er under gennemsnittet.
Sammenholdes tallene med alle elever er niveauet af trivsel højere blandt de yngste elever på byggeuddannelserne end for den samlede elevgruppe af yngste elever. Samlet for alle elever er trivslen højest for de ældste lærlinge.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk og DI-beregninger
Indikatorerne vurderes på en skala 1-5
Ovenstående tabel omfatter trivslen målt blandt elever på hovedforløbet, så der er kun få elever under 17 år med i undersøgelsen. I tabellen herunder ses trivslen for byggeuddannelserne på både grundforløb 2 og på hovedforløbet.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk og DI-beregninger
Indikatorerne vurderes på en skala 1-5
Trivslen blandt de yngre elever under 20 år er en smule højere for anlægs-, bygningsstruktør og murer på grundforløbet end på hovedforløbet. På træfagenes byggeuddannelse ligger trivslen på 3,9 for elever under 17 år (179 besvarelser), mens den ligger på 4,2 for samme aldersgruppe på hovedforløbet (35 besvarelser).
Trivsel på tværs af køn
Der er relativ få kvinder på byggeuddannelserne, hvilket også afspejler sig i besvarelserne, hvor få procent af besvarelserne er fra kvinder.
Opdeles trivslen på køn er trivslen marginalt lavere for kvinder på tværs af byggeuddannelserne (3,9, mens mændenes trivsel ligger på 4,0). Dette adskiller sig lidt for det samlede billede, hvor kvindernes trivsel er lidt højere end mændenes (4,2 til kvinder og 4 til mænd). Fordelingen ses i tabellen nedenfor.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk og DI-beregninger
Indikatorerne vurderes på en skala 1-5
For tagdækkeruddannelsen er det ikke muligt at opdele svarene på køn
Generelt vurderer kvinderne på de enkelte byggeuddannelser deres trivsel en smule lavere end trivslen blandt kvinder generelt på erhvervsuddannelserne.
Det er værd at bemærke, at niveauet for de fysiske rammer er lavere end de øvrige indikatorer – det gælder på tværs af kønnene.
Mændenes trivsel er stort set på niveau med samtlige mænd i erhvervsuddannelserne. Hvis vi sammenligner trivselsindikatorerne for kvinderne og mændene på byggeuddannelserne, ses det, at kvinderne vurderer egen indsats og motivation lidt højere, end mændene gør, ligesom læringsmiljø og praktik ligger en smule højere. Kvindernes vurdering af egen velbefindende ligger en smule lavere end mændenes.
Trivsel i oplæringen
Trivselsundersøgelsen omfatter også indikatorer for elevernes trivsel, når de er i oplæring i en virksomhed. Et af spørgsmålene er en vurdering af, hvor glad eleven er for at være i oplæring.
Kilde: uddannelsesstatistik.dk.
Indikatorerne vurderes på en skala 1-5
Knap to tredjedele af de elever, der har svaret for byggeuddannelserne, er helt enige i, at de er glade for at være i lære i en virksomhed. Niveauet er lavere for eleverne på tagdækkeruddannelsen, men her er antallet af besvarelser også lavt, så fordelingen af svar skal ses i det lys.
Tilfredsheden for eleverne på byggeuddannelserne er en smule højere end blandt elever på alle erhvervsuddannelserne.
Der er 3,5 pct. af eleverne på byggeuddannelserne, som er helt eller delvist uenige i udsagnet – ”du er glad for at være i oplæring”.
Samlet svarer det til, at ca. 80 elever er helt eller delvist uenige i udsagnet. 60 af disse elever er på træfagenes byggeuddannelse. Der er en overvægt af kvinder, idet 10 pct. af kvinderne har svaret helt uenig eller delvist uenig, mens ca. 3 pct. af mændene er uenige. Dog har relativ få kvinder svaret på spørgsmålene, så fordelingen skal også ses i det lys.
Det er også værd at bemærke, at andelen blandt kvinder, der ikke er enige i, at de er glade for skolen og trives i skolen er højere end blandt mændene.
Trivsel på tværs af etnicitet
Ca. 520 lærlinge på hovedforløbet på byggeriets uddannelser er efterkommere eller indvandrere, hvilket svarer til ca. 5 pct. Disse grupper udgør ca. 4 pct. af trivselsbesvarelserne. Analysen viser – med forbehold for begrænset data – at efterkommere og indvandrere er mindst ligeså tilfredse som de øvrige lærlinge på byggeriets uddannelser, når der ses på hhv. grundforløb 2 og hovedforløbet.
Fodnoter
- Undersøgelsen gennemføres hvert år i perioden 1. november til og med 31. december.