Indien: Sektoranalyse af Luftfart i Indien
Den indiske luftfartssektor er i dag verdens femtestørste målt på samlet trafik, tredjestørste målt på indenrigsmar-kedet og det hurtigst voksende i verden.
I øjeblikket ses nogle af de største investeringer i den indiske luftfartssektor på verdensplan, herunder den største ordre på passagerfly nogensinde, investeringer i vedligehold, innovation, tech osv. samt en ambitiøs plan om at udvide lufthavnsnetværket. Dette giver muligheder for danske virksomheder.
Kilde: Danmarks Statistik
Danske virksomheder er allerede ved at få øjnene op for verdens mest befolkede land og de muligheder, der følger med den ekstreme økonomiske vækst i Indien. Siden 2010 er dansk eksport til Indien steget fra omtrent 7,5 mia. kr. til knap 23 mia. kr. – en stigning på 201 %, hvoraf størstedelen af væksten er at finde inden for de sidste 5 år. Den følgende analyse vil vise nogle udpluk af områder inden for luftfartsektoren der oplever og forventes at opleve særlig stor vækst over de kommende år.
Vækst drevet af øget velstand, voksende middelklasse og indenrigsflyvninger
Væksten i luftfartsektoren er i høj grad forbundet med den stigende velstand i landet – Indien har et mål om at nå klassificeringen ”Economically Developed Country” inden 2047, og den indiske BNP pr. indbygger estimeres af PwC til at ramme op imod 26.000 USD i 2047, tretten gange den nuværende1. Dette betyder også, at ting, der hidtil har været reserveret ganske få personer begynder at blive allemandseje, herunder fly som transportmiddel, turisme, og internationale og indenrigsrejser.
Passagertrafik & fragt
Den indiske flytrafik og luftfartssektor er blandt de hurtigst voksende i verden – og dette skyldes i høj grad en voldsom stigning i passagertrafikken, der siden 2010 er steget fra 77,4 millioner2 til 220,4 millioner i 20243. I særdeleshed har indenlandske rejser oplevet en stor vækst – dette sker bl.a. i tråd med, at Indien i høj grad har tradition og kultur for at rejse hjem for diverse begivenheder samt indenrigsturisme. Hvor man tidligere har taget tog, bus e.l., er fly i stigende grad blevet en mulighed for mange indere.
Ud over den stigende efterspørgsel efter passagerfly, opleves der også en stigning i luftfragt, hvor særligt international fragt spiller en rolle.
Kilde: Directorate General of Civil Aviation
Flyselskaber og flyvemaskiner
Den indiske luftfartssektor domineres i høj grad af henholdsvis IndiGo, Air India, SpiceJet og Akasa Air – hvor IndiGo stod for ca. 53 % af alle fly fra og i Indien i 20244. Alle fire selskaber udviser i høj grad positive forventninger til sektoren, bl.a. lagde IndiGo i juni 2023 den største ordre på flyvemaskiner nogensinde da de bestilte 500 fly fra producenten Airbus. Både Airbus og Boeing forventer også markant vækst i Indien og Boeing estimerer en efterspørgsel på 2.835 fly inden for de næste 20 år5.
Lufthavne
Til at imødekomme denne vækst af både flyflåde og stigende efterspørgsel på flytransport er antallet af lufthavne fordoblet fra 2014 til 2024, hvor der i dag er ~162 operative lufthavne, 37 heraf er internationale. Af særlig interesse for danske virksomheder forventes der inden for de næste 5 år at konstrueres 50 yderligere lufthavne6.
I 2047 forventes der at være op mod 350–400 lufthavne i Indien7. Denne massive vækst betyder muligheder for alle slags leverandører til alle faser af projekterne.
Indiske myndigheder har inden for de seneste år implementeret lovgivning, der tillader 100 % FDI og privat ejerskab af visse typer lufthavne, hvorfor de kommende lufthavne forventes primært at blive finansieret af private virksomheder og lufthavnsoperatører eller gennem PPP’er (Public-Private Partnerships) – Dette er en stor fordel for konkurrencedygtige danske virksomheder med unikke tilbud.
De primære aktører i konstruktionen og driften af de kommende indiske lufthavne er:
- GMR Group
- Adani Group
- AAI (Airports Authority of India – statsenhed)
- Ukendt
Denne ekspansion af lufthavne i Indien vil ikke blot imødekomme og drive stigende efterspørgsel på passager- og fragttrafikken, men også skabe efterspørgsel på nye teknologier, materialer og løsninger til hele værdikæden. For danske virksomheder betyder det, at der opstår et marked for alt fra bæredygtige byggematerialer, energieffektive systemer og digital infrastruktur til rådgivning om projektledelse og logistik. Med regeringens prioritering af både greenfield og brownfieldprojekter samt en stigende grad af privatisering, åbnes der i de kommende år for et langt bredere samarbejde med udenlandske aktører. Dermed står Indien over for en af de mest markante udvidelser af lufthavnsnetværket globalt – en udvikling, som også danske virksomheder har potentiale til at blive en del.
Luft- og rumfart samt forsvar
Indiens forsvarsbudget er vokset markant de seneste år og ligger i 2025/26 på ca. 530 mia. DKK (6,81 lakh crore INR)8. Landet er en af verdens største importører af militært udstyr, men målet er at reducere afhængigheden gennem ”Make in India”-strategien. For at understøtte dette har regeringen hævet grænsen for udenlandske investeringer i forsvarsproduktion fra 49 % til 74 %9. Tiltaget skal tiltrække kapital og teknologioverførsel, men samtidig sikre, at produktionen finder sted i Indien frem for i udlandet. I den forbindelse er der etableret særlige defence corridors i bl.a. Uttar Pradesh og Tamil Nadu, hvor både indiske og internationale virksomheder placerer produktion. Airbus og Tata har eksempelvis igangsat samling af C295-transportfly i Gujarat.
Behovet for modernisering af den indiske forsvarsflåde er betydeligt, og der er planlagt omfattende anskaffelser af både transport- og kampfly i de kommende år. Dette skaber et marked for leverandører af avancerede teknologier og komponenter, hvor kravene til kvalitet, driftssikkerhed og teknologisk differentiering er høje. For danske virksomheder kan der især være muligheder inden for specialiserede materialer, avionik og andre nicheløsninger, hvor konkurrencen ikke alene er baseret på pris, men i høj grad på pålidelighed og teknologisk værdi.
Droner
Indien oplever en markant acceleration i drone-sektoren, både kommercielt og landbrugsorienteret. Regeringens støtteordninger under Sub-Mission on Agricultural Mechanization (SMAM) giver i 2024–2025 subsidier på 40–100 % af omkostningerne ved landbrugsdroner, afhængig af ansøgerkategori (f.eks. FPOs, CHCs, individuelle bønder), samt højere priser for demonstrationer og institutioner10.
Eksempelvis modtager Farmer Producer Organizations (FPOs) støtte på op til 75% af droneanskaffelsen for demonstrationsformål, mens enkelte institutionelle aktører (f.eks. universiteter) kan få dækket næsten hele kostprisen op til en vis grænse.
Markedet vokser hastigt: Ifølge rapporter var der i 2024 omkring 29.500 registrerede droner (~10.000 kommercielle)11, og startup-økosystemet har rejst betydelige investeringer. Værdien for dronemarkedet estimeres til at vokse fra ~1,5mia. USD i 2024 til 4–5mia. USD i 2030 (KPMG & GVR)12 13.
For danske virksomheder betyder det, at teknologier inden for præcisionssensorer, software til dronestyring og kortlægning samt service- og vedligeholdssystemer står i stærk konkurrenceposition.
Vedligehold, reparation og eftersyn (MRO)
Efterspørgslen på vedligehold, reparation og eftersyn (MRO) vokser i takt med, at den indiske flyflåde udvides markant. Det kommercielle MRO-marked blev i 2021 vurderet til omkring 1,7 mia. USD (estimeres omkring 2,2 mia. i dag) af Kearney i samarbejde med Adani Group, én af Indiens førende luftfartskonglomerater, og forventes at vokse til ca. 4 mia. USD i 2031, svarende til en årlig vækstrate på ca. 9 %. Hertil forventes der i 2031 et MRO-marked inden for forsvar på omtrent 3 mia. USD – altså et samlet MRO-marked på 7 mia. USD i 2031.
Historisk er størstedelen af arbejdet blevet udført i udlandet – vurderinger peger på, at 80–85 % af indiske flyselskabers MRO-aktiviteter stadig foregår uden for landet14.
For at ændre dette har regeringen gennemført flere tiltag, herunder sænkning af GST fra 18 % til 5 % på MRO-ydelser samt toldlempelser og tilladelse til 100 % udenlandske investeringer15. Flere store aktører er nu i gang med at opbygge kapacitet, herunder Air India Engineering Services og GMR Aero Technic. IndiGo annoncerede for nylig en investering på ~130 mio. USD i en ny MRO-facilitet i Bengaluru, der skal håndtere både narrow- og wide-body fly16.
For danske virksomheder åbner dette muligheder inden for leverancer af teknologier til predictive maintenance, grønne og energieffektive løsninger samt avancerede materialer, hvor kravene til pålidelighed og innovation er høje.
Opsummering
Den indiske luftfartssektor står foran en historisk vækst, drevet af en voksende middelklasse, massiv infrastrukturudbygning og politiske reformer, der understøtter både kommerciel og strategisk udvikling. Fra lufthavnsudvidelser og store flyindkøb til fremvæksten af droneindustrien og ambitionen om at opbygge et stærkt MRO-økosystem, er Indien i færd med at positionere sig som en global nøglespiller inden for luftfart.
For danske virksomheder betyder dette et marked med betydelige muligheder – men også med krav om lokal tilstedeværelse, partnerskaber og evnen til at konkurrere på både pris og kvalitet. Med styrkepositioner inden for bæredygtighed, digitale løsninger, logistik og nicheteknologier er danske virksomheder godt placeret til at blive en del af den indiske vækstrejse. Den afgørende faktor bliver at koble danske kompetencer med de konkrete behov i et marked, der på få årtier kan gå fra at være underforsynet til at være blandt verdens største og mest avancerede.
Fodnoter
- https://www.pwc.in/research-and-insights-hub/immersive-outlook/india-at-2047.html
- https://www.pib.gov.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=68689
- https://www.statista.com/statistics/1252947/india-air-passenger-traffic/
- IATA: Aviation in India Sustaining – and growing – a dynamic air transport market
- https://www.boeing.co.in/news/2025/india-and-south-asia-airplane-fleet-to-quadruple-by-2043-in-worlds-fastest-growing-commercial-aviation-market
- https://www.pib.gov.in/PressReleasePage.aspx?PRID=2123537
- https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/india-envisions-350-to-400-airports-in-coming-decades-says-civil-aviation-minister-naidu/articleshow/113254485.cms
- https://www.pib.gov.in/PressReleasePage.aspx?PRID=2098485
- https://www.pib.gov.in/PressReleaseIframePage.aspx?PRID=1777610
- Government of India Ministry of Agriculture and Farmers Welfare Department of Agriculture, Cooperation & Farmers Welfare (Mechanization & Technology Division) - SUB-MISSION ON AGRICULTURAL MECHANIZATION
- GOVERNMENT OF INDIA MINISTRY OF CIVIL AVIATION
- KPMG, India's emerging drone industry, 2022
- https://www.grandviewresearch.com/horizon/outlook/drone-market/india
- https://www.outlookbusiness.com/in-depth/inside-indias-mro-industry-challenge-safety-skills-and-the-race-for-aviation-self-reliance
- https://www.pib.gov.in/Pressreleaseshare.aspx?PRID=1805765
- https://timesofindia.indiatimes.com/city/bengaluru/indigo-lines-up-rs-1100-crore-mro-facility-at-bengaluru-airport/articleshow/121523856.cms