Betydningen af råfstofmangel frem mod 2040
Der vil samfundsøkonomisk kunne spares op mod 15 mia. kr. frem mod 2040, såfremt der laves nye råstofplaner samt at transportafstanden fra råstofgravene til brugsstederne nedbringes. Kortere transportafstandene vil kunne også give 40 pct. lavere udledninger.
Råstofforbruget af sand, sten og grus vil fortsat stige frem mod 2040 som følge af blandt andet af Infrastrukturplanen, investeringer i forsvar og beredskab, udbygning af fjernvarmeforsyningen, etablering energiøer og vindmølleparker, klimatilpasning og boligbyggeri.
Anm.: Efterspørgslen er summen af landindvindig, havindvinding og nettoimport af sand, grus og sten. Udbuddet inkluderer indvinding til lands, til havs samt nettoimport af sand, grus og sten. Det er antaget, at fordelingen af indvinding af råstoffer mellem regionerne er konstant over tid.
Kilde: Danmarks Statistik, Danske Regioner, Videncenter for Jordforurening (2013) - Grønborg om muligheder og begrænsninger for øget anvendelse af sømaterialer som supplement til landbaseret råfstofindvinding, Finansministeriet (2022) - 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026 samt egne beregninger.
Det forventes, at råstofefterspørgslen alt andet lige vil stige til ca. 42 mio. m3 i 2040. Det er en stigning på omkring 20 pct. ift. 2023. Men fremskrivningen af bygge- og anlægsinvesteringerne tager ikke højde for, om råstofferne kan indvindes.
I takt med at der ikke udlægges flere områder til råstofindvinding i Danmark, vil efterspørgslen være større end mængden af råstoffer der indvindes i Danmark. Det estimeres, at efterspørgslen samlet set vil være ca. 112 mio. m3 større end det der forventes indvundet frem mod 2040.
Der er flere måder, at løse denne udfordring på. I denne analyse ses der på et grundscenarie samt to alternative scenarier frem mod 2040:
- Grundscenarie – Uændret selvforsyningsgrad: Efterspørgslen på råstof-fer frem mod 2040 løses ved at indvindingstilladelser bliver fornyet, så vi fastholder selvforsyningsgraden og transportafstanden, som i 2024.
- Scenarie 1 – Lavere selvforsyningsgrad: Efterspørgslen på råstoffer frem mod 2040 løses ved at der importeres flere råstoffer fra udlandet og der ikke laves nye råstofplaner frem mod 2040.
- Scenarie 2 - Kortere transportafstand, men uændret selvforsynings-grad: Efterspørgslen på råstoffer frem mod 2040 løses ved at indvin-dingstilladelser bliver fornyet, så vi fastholder selvforsyningsgraden, som i 2024. Der laves nye råstofplaner, der understøtter, at transport-afstanden for råstoffer reduceres til den samme som i år 2000.
Det vurderes, at Scenarie 1 - Lavere selvforsyningsgrad vil være det mest sandsynlige scenarie, såfremt der ikke laves fornyede råstofplaner i Danmark. Det bemærkes, at det i Scenarie 1 antages, at der er tilstrækkelig mængde råstoffer i udlandet frem mod 2040, som kan importeres til Danmark.
Såfremt den stigende efterspørgsel på råstoffer frem mod 2040 i højere grad vil blive købt og indvundet i udlandet (Scenarie 1), så vil det øge de samfundsøkonomiske omkostninger med 10 mia. kr. for de planlagte bygge- og anlægsinvesteringer frem mod 2040. Det skyldes, at prisen på importerede råstoffer er højere end prisen på råstoffer indvundet i Danmark.
Hvis transportafstanden af råstoffer i Danmark mindskes, så der er kortere afstand fra råstofgrav til brugssted, vil der kunne opnås samfundsøkonomi-ske besparelser på op mod 5 mia. kr. frem mod 2040 (Scenarie 2).
Den samlede samfundsøkonomiske besparelse frem mod 2040 er dermed op mod 15 mia. kr., hvis man også fremadrettet formår at indvinde i Danmark, men tættere på der hvor der er brug for råstofferne. Den samfundsøkonomiske besparelse svarer til ca. tre Storstrømsbroer eller 10 pct. af finansieringen til Infrastrukturplanen.
Kilde: Danmarks Statistisk, Danske Regioner (2020) - En forhøjelse af råstofafgiften i Danmark og egne beregninger.
Den samfundsøkonomiske besparelse i Scenarie 2 skyldes, at transportafstanden fra råstofgrav til brugssted er blevet større over tid, fordi nye råstofgrave ikke i tilstrækkeligt omfang er åbnet i nærheden af nye bygge- og anlægsprojekter. Den øgede transportafstand har medført, at transportomkostningerne er steget med ca. 47 kr. pr. m3(2024-priser) siden 2000. Såfremt man frem mod 2040 formår at placere råstofgravene tættere på der hvor råstofferne skal bruges, så vil man samfundsøkonomisk kunne spare op mod 5 mia. kr. frem mod 2040.
Anm.: Den gennemsnitlige transportlængde er udregnet som transportarbejdet (1000 tonkm) ift. mængden af råstoffer transporteret (1000 ton) pr. år.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De større transportafstande har ikke kun betydning for transportomkostningerne.
De større transportafstande medfører også, at der er flere udledninger
fra transport. Såfremt transportafstanden var forblevet på 30 km, som i
år 2000, så ville udledningerne fra transport af råstoffer kunne have været
40 pct. lavere i 2024 end det er tilfældet.
Anm.: Den gennemsnitlige transportafstand var i 2000, 30 km. Siden 2000 er transportafstanden steget til 55 km.
Kilde: Danmarks Statistik, Klimafremskrivning 2025, Byggeriers Handletank for Bæredygtighed og egne beregninger.
Indvinding i Danmark mindsker ikke kun de samfundsøkonomiske omkostninger.
I dag er den danske selvforsyningsgrad på råstofområdet knap 90
pct.. Men hvis den stigende råstofefterspørgsel vil blive løst af stigende import,
så vil den danske selvforsyningsgrad falde til omkring 38 pct. i 2040.
Det bemærkes, at den lave forventede selvforsyningsgrad er under forudsætning
af at Scenarie 1 er gældende og at der ikke laves nye råstofplaner
frem mod 2040, men i stedet importeres flere råstoffer fra udlandet.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
I begge scenarier er der tale om rene omkostningsforskelle under forudsætning
af, at behovet for råstoffer i bygge- og anlægsprojekter er uændret. En
markant stigning i råstofpriserne, fordi råstoffer skal importeres og transporteres,
kan betyde, at nogle projekter ikke længere er rentable og må droppes
helt. Tilsvarende kan nye råstofplaner, der sikrer bedre adgang til råstoffer
tættere på bygge- og anlægsprojekterne, betyde billigere råstoffer og dermed
flere projekter, der vil være rentable.
Sådan har vi gjort
Fremskrivning af råstofefterspørgslen og -udbuddet frem mod 2040:
1. Råstofforbruget har historisk fulgt bygge- og anlægsaktiviteten (boliginvesteringer samt bygge- og anlægsinvesteringer). Råstofforbruget forventes derfor også i fremtiden at følge bygge- og anlægsaktiviteten.
2. Råstofforbruget fremskrives derfor med samme forventede vækstrater som bygge- og anlægsaktiviteten (boliginvesteringer samt bygge- og anlægsinvesteringer) frem mod 2040, jf. Finansministeriet (2022) - 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027.
3. Udbuddet af råstoffer forventes, at følge Danske Regioner - Viden-center for miljø og ressource (2017): RÅSTOFFER Er der behov for en national strategi?
Udregning af prisen (kr. pr. m3, 2024-priser) for dansk indvundet råstoffer:
1. Der ses på indvindingen af råstoffer (m3) i Danmark til lands og havs i perioden 2000-2024, jf. Danmarks Statistik (RST, RST01, RST3).
2. Omsætningen i branchen 08009 Indvinding af grus og sten for perioden 2000-2023 (nyeste observation), jf. Danmarks Statistik (REGN1, REGN10).
3. Omsætningen omregnes til 2024-priser med forbrugerprisindek-set, jf. Danmarks Statistik (PRIS112).
4. Omsætningen sættes ift. mængden der er indvundet i Danmark og derved findes den gennemsnitlige råstofpris pr. m3 (2024-priser) for råstoffer indvundet i Danmark.
Transportomkostningerne for råstoffer udregnes ved at finde den gennemsnitlige turlængde i Danmark for 2000-2024.
- a. Transportarbejde (1000 tonkm) af råstoffer sættes ift. pålæsset godsmængde (1000 ton) derved findes den gennemsnitlige turlængde pr. år, jf. Danmarks Statistik (NVG4, NVG41).
- b. En tommelfingerregel i branchen er, at transportomkostninger udgør 1 kr. per ton for hver km. Transport.
- c. En gennemsnitlig massefylde på 0,61 m3 pr. ton, jf. Danske Regioner (2020) - En forhøjelse af råstofafgiften i Danmark.
6. Råstofprisen (kr. pr. m3) og transportomkostningerne (kr. pr. m3) lægges dernæst sammen for at få den samlede pris på uforarbejdede råstoffer.
Udregning af prisen (kr. pr. m3, 2024-priser) for importerede råstoffer:
1. Der ses på import af råstoffer (kg. og kr.) for perioden 2000-2024, jf. Danmarks Statistik (KN8Y)
2. Der ses på følgende importerede råstoffer (varekoder):
- a. 25051000, 25059000, 25171010, 25171020, 25171080, 25171090. Varekoderne dækker de typer af grus og sand, der også kan udvindes i Danmark.
3. Prisen for importen af råstoffer omregnes til 2024-priser med for-brugerprisindekset, jf. Danmarks Statistik (PRIS112).
4. Mængden af importerede råstoffer omregnes til m3. Det antages, at der en gennemsnitlig massefylde på 0,61 m3 pr. ton, jf. Danske Regioner (2020) - En forhøjelse af råstofafgiften i Danmark.
5. Værdien af importerede råstoffer sættes ift. mængden der er importeres og derved findes den gennemsnitlige råstofpris pr. m3 (2024-priser) for råstoffer importeres til Danmark. Det antages dermed, at sammensætningen af de importerede råstoffer svarer til råstofbehovet i Danmark.
6. Værdien af importerede råstoffer er værdien af varen ved den danske grænse/havn inklusiv de tjenesteomkostninger, der er forbundet med leveringen af varen frem til den danske grænse/havn, fx transportomkostninger og forsikring.
7. For at finde transportomkostningerne af råstofferne fra dansk grænse/havn til brugssted udregnes den gennemsnitlige turlængde i Danmark for 2000-2024 (Samme omkostninger som for dansk indvundne råstoffer)
- a. Transportarbejde (1000 tonkm) af råstoffer sættes ift. på-læsset godsmængde (1000 ton) derved findes den gen-nemsnitlige turlængde pr. år, jf. Danmarks Statistik (NVG4, NVG41).
- b. En tommelfingerregel i branchen er, at transportomkost-ninger udgør 1 kr. per ton for hver km. Transport.
- c. En gennemsnitlig massefylde på 0,61 m3 pr. ton, jf. Danske Regioner (2020) - En forhøjelse af råstofafgiften i Danmark.
8. Råstofprisen (kr. pr. m3) og transportomkostningerne (kr. pr. m3) lægges dernæst sammen for hver år, 2000-2024, for at få den samlede pris på uforarbejdede råstoffer for importerede råstoffer.
Merudgifter ved bygge- og anlægsinvesteringer ved øget import:
1. Fra Dansk Industris råstofstrategi er det estimeret at udbuddet af råstoffer vil falde frem mod 2040, bl.a. grundet færre råstofgrave i Danmark (”Dødens Gab”).
2. Fra 2025 til 2040 vil forskellen mellem mængden af efterspurgte råstoffer være større end mængden af indvundne råstoffer.
- a. Forskellen mellem efterspurgte råstoffer og indvundne råstoffer vil samlet være 112 mio. m3 i perioden 2025-2040.
3. Prisen for dansk indvundne råstoffer (inkl. transportomkostninger), kr. pr. m3 (2024-priser), ganges på forskellen mellem efterspurgte råstoffer og indvundne råstoffer (112 mio. m3). Derved findes den samlede pris, såfremt vi fastholder samme mængde indvundne rå-stoffer i 2024 i perioden 2025-2040.
4. Prisen for importerede råstoffer (inkl. transportomkostninger), kr. pr. m3 (2024-priser), ganges på forskellen mellem efterspurgte rå-stoffer og indvundne råstoffer (112 mio. m3). Derved findes den samlede pris, såfremt den efterspurgte mængde i perioden 2025-2040 indvindes og importeres fra udlandet.
5. Forskellen mellem de to er merudgifter ved at importere råstofferne fra udlandet frem for at indvinde dem i Danmark.
Merudgifter ved indenlandsk indvundet råstoffer, men samme transportafstand som i år 2000:
1. Transportarbejde (1000 tonkm) af råstoffer sættes ift. pålæsset godsmængde (1000 ton) derved findes den gennemsnitlige turlængde pr. år, jf. Danmarks Statistik (NVG4, NVG41).
2. Den gennemsnitlige transportafstand var i år 2000 ca. 30 km. I år 2023 var den 59 km.
3. Det giver det giver transportomkostninger for 49 kr. pr. m3 (2024-priser) i 2000 og 96,4 kr. pr. m3 (2024-priser) i 2023.
4. Derved kan den samlede pris på uforarbejdede råstoffer udregnet ved forskellige transportafstande.
5. Fra Dansk Industris råstofstrategi er det estimeret at udbuddet af råstoffer vil falde frem mod 2040, bl.a. grundet færre råstofgrave i Danmark (”Dødens Gab”).
6. Fra 2025 til 2040 vil forskellen mellem mængden af efterspurgte råstoffer være større end mængden af indvundne råstoffer.
- a. Forskellen mellem efterspurgte råstoffer og indvundne råstoffer vil samlet være 112 mio. m3 i perioden 2025-2040.
7. Prisen for dansk indvundne råstoffer (inkl. transportomkostninger), kr. pr. m3 (2024-priser), med transportafstande som i 2023, gan-ges på forskellen mellem efterspurgte råstoffer og indvundne rå-stoffer (112 mio. m3). Derved findes den samlede pris for de efter-spurgte råstoffer.
8. Prisen for dansk indvundne råstoffer (inkl. transportomkostninger), kr. pr. m3 (2024-priser), med transportafstande som i 2000, ganges på forskellen mellem efterspurgte råstoffer og indvundne råstoffer (112 mio. m3). Derved findes den samlede pris for de efterspurgte råstoffer.
9. Forskellen mellem de to er merudgifter som følge af større transportafstande af råstoffer indvundet i Danmark.