Tak for turen over broen
Øresundsbroen fylder 25 år den 1. juli, og aldrig har så mange taget turen over broen for at arbejde i Danmark og dermed bidrage til dansk vækst. I dag arbejder over 20.000 Øresundspendlere i Hovedstadsområdet, hvilket er det højeste antal siden broens åbning i 2000. Bidraget til bruttoværditilvæksten fra pendlerne er steget til 20 mia. kr. i 2024.
Ved broens åbning i 2000 var bidraget til bruttoværditilvæksten på 4,5 mia. kr. fra Øresundspendlere og danskbosatte svenskere begge med arbejdssted i Hovedstadsområdet. Dette tal var allerede mere end fordoblet i 2006, altså 6 år efter broens åbning. I 2024 er bidraget estimeret til 27 mia. kr., altså seks gange så meget som året for åbningen. Af dette beløb bidrog pendlerne med 20 mia. kr., mens danskbosatte svenskere bidrog med 7 mia. kr. Dette er det højeste BVT-bidrag hidtil, og det slår dermed sidste års rekord på 24 mia. kr.
Bidraget til værditilvæksten i er rekordhøjt

Anm.: Bidrag til BVT fra pendlere fra Øresundsområdet i Sverige samt svenskere med bopæl i Dan-mark og arbejdssted i Hovedstadsområdet. 2024 er et skøn (markeret med stiplede søjler), hvis beregningsmetode er angivet i metodeafsnittet sammen med beregningen af BVT-bidraget. 2000-2024.
Kilde: Öresundsdatabasen, Danmarks Statistiks registerdata (RAS, BEF, LONN) og Jobindsats
I denne analyse er der fokus på Region Hovedstaden undtagen Bornholm, her omtalt som Hovedstadsområdet bestående af 28 kommuner. Øresundspendlere er personer, der bor på den svenske side af Øresund og har arbejdssted i Hovedstadsområdet. Disse personer er altså ikke udelukkende bropendlere, men kan også være pendlere, der benytter Helsingør-Helsingborg færgen (Øresundslinjen). Danskbosatte svenskere er svenske statsborgere med bopæl i Danmark og arbejdssted i Hovedstadsområdet. Der tages ikke højde for statsborgerskabet på Øresundspendlerne.
Flere tager turen over Øresund
Siden åbningen af Øresundsbroen i 2000 har pendlingen mellem Sverige og Danmark taget fart. Der arbejder i dag 20.000 Øresundspendlere i Hovedstadsområdet. Det er seks gange så mange som året for broens åbning. I samme periode er antallet af danskbosatte svenskere med arbejde i Hovedstadsområdet fordoblet til 7.000.
Udviklingen for pendlerne var især markant frem mod finanskrisen i 2008, hvor 18.500 tog turen over broen for at arbejde. Herefter faldt antallet af pendlere og i årene 2013 til 2021 har antallet af pendlere ligget omkring 15.000. Siden 2022 hare flere pendlere imidlertid taget turen over broen. Antallet af bosatte svenskere i Danmark med arbejde i Hovedstadsområdet har udviklet sig mere moderat med færre udsving end pendlerne.
Antallet af Øresundspendlere med arbejde i Hovedstadsområdet har aldrig været højere

Anm.: Øresundspendlere samt svenske lønmodtagere med bopæl i Danmark og arbejdssted i Ho-vedstadsområdet Pendlere er lønmodtagere med svensk bopæl og dansk lønindkomst i Hoved-stadskommuner inkl. Nordsjælland. Data for 2024 er et estimat, og metoden er forklaret i metode-afsnittet. 2000-2024.
Kilde: Öresundsdatabasen, Danmarks Statistiks registerdata (RAS, BEF) og Jobindsats
Mange beskæftigede i Handel og transport
Svenske statsborgere i Hovedstadsområdet er koncentreret i især to bran-cher: 36 pct. arbejdede i 2023 i Handel og transport, og 28 pct. i Offentlig administration, undervisning og sundhed. Blandt Øresundspendlerne arbejdede 38 pct. inden for Handel og transport, og 15 procent arbejdede i den Offentlig administration, undervisning og sundhed samme år.
Beskæftigelsen er især høj på handels- og transportområdet
Sammenlignet med branchefordelingen i Hovedstadsområdet blandt alle lønmodtagere er begge grupper overrepræsenteret i Handel og transport, underrepræsenteret i Offentlig administration, undervisning og sundhed. Pendlerne er tilmed overrepræsenteret i Erhvervsservice.
Både Øresundspendlerne og danskbosatte svenskere har i overvejende grad arbejdssted i Københavns Kommune. Dette gælder for omkring halvdelen i begge grupper. Udover Københavns Kommune er pendlere i særlig grad koncentreret i Tårnby Kommune grundet Københavns Lufthavn. For danskbosatte svenskere er Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte og Ballerup de fire mest populære arbejdskommuner udover Københavns Kommune.

Anm.: Danskbosatte svenskere, Øresundspendlere samt alle beskæftigede i Hovedstadsområdet fordelt på brancher i 2023. Branchekategorierne følger Danmarks Statistiks 10-gruppering. Katego-rien ”Øvrige” omfatter Landbrug, skovbrug og fiskeri, Bygge og anlæg, Finansiering og forsikring, Ejendomshandel og udlejning samt Kultur, fritid og anden service.
Kilde: Öresundsdatabasen og Danmarks Statistiks registerdata (RAS, BEF)
Metode
Til at beregne bidraget til bruttoværditilvæksten i Hovedstadsområdet bruges følgende formel:
Hvor er BVT-bidraget i mia. kr.,
er BVT i 2020-priser ganget med en konverteringsfaktor til at beregne bidraget i 2024-priser. Denne faktor er beregnet som
. Andelen af bosatte svenskere relativt til alle lønmodtagere i Hovedstadsområdet i år t er angivet ved
. Til sidst er
den gennemsnitlige timeløn for danskbosatte svenskere relativt til den gennemsnitlige timeløn for alle med arbejdssted i Hovedstadsområdet i år t.
Den gennemsnitlige timeløn for Øresundspendlere er ikke tilgængelig, og derfor benyttes den gennemsnitlige timeløn for lønmodtagere i Hovedstadsområdet. Der tages yderligere højde for, hvilke brancher pendlerne arbejder i, da den gennemsnitlige timeløn bliver beregnet for hver branche. Man kan derfor se beregningen for bidraget fra Øresundspendlerne som:
Hvor B angiver brancherne, så er den relative løn i branche b i år t,
er andelen af pendlere i branche b i år t relativt til alle lønmodtagere i Hovedstadsområdet i samme år. BVT-bidraget fra Øresundspendlerne i år t bliver derfor summen af hvert enkelt BVT-bidrag i hver branche, og er dermed vægtet efter pendlernes beskæftigelsesfrekvens indenfor hver branche.
Datagrundlag
Data dækker perioden 2000-2024. Hovedstadsområdet er defineret som alle kommuner i Region Hovedstaden undtagen Bornholm, da åbningen af Øresundsbroen ikke antages at have en stor effekt på beskæftigelsen i Bornholm Kommune.
Der er brugt data fra Danmarks Statistiks Forskerservice til: Beskæftigelsestal for svenske statsborgere med bopæl i Danmark og arbejdssted i Hovedstadsområdet (RAS), statsborgerskab (BEF) og løndata (LONN). Til pendlerdata er der brugt Öresundsdatabasen, hvor der fokuseres på pendlere med bopæl i Sverige og arbejdssted i Hovedstadsområdet, disse omtales som Øresundspendlere. Til beskæftigelsesdata i RAS fokuseres der på svenske statsborgere med bopæl i Danmark og arbejdssted i Hovedstadsområdet, disse omtales for simpelhedens skyld som danskbosatte svenskere.
Da andele af den samlede beskæftigelse i Hovedstadsområdet skal beregnes, er der brug for en konstruktion af dette tal. RAS indeholder ikke pendlere, hvorfor der benyttes et estimat af alle pendlere i Hovedstadsområdet dels på baggrund af pendlerdata fra Öresundsdatabasen (2000-2007) og dels Jobindsats (2008-2024). I perioden 2008-2024 konstrueres et skøn af antal pendlere ved at bruge andelen af fuldtidsbeskæftigede pendlere i Hovedstadsområdet ift. alle fuldtidsbeskæftigede i Hovedstadsområdet. Denne andel ganges på alle lønmodtagere (dvs. ikke selvstændige) i Hovedstadsområdet fra RAS-registeret. Forholdet mellem fuldtidsbeskæftigede pendlere og alle fuldtidsbeskæftigede i Hovedstadsområdet antages at være den samme for lønmodtagerne. I perioden 2000-2007 bruges den årlige vækst i Øresundspendlere med arbejdssted i Hovedstadsområdet. Der regnes ”bagud”, hvor væksten fra 2008 til 2007 ganges på 2008-tallet, som blev konstrueret med andelen fra Jobindsats, og dette bliver da skønnet for 2007 (og så fremdeles). De selvstændige bliver herefter lagt til lønmodtagerne inkl. det estimerede antal pendlerne, og dette tal er så det endelige antal beskæftigede i Hovedstadsområdet som BVT-bidraget udregnes udfra.
Da RAS- og LONN-registeret endnu ikke er opdateret med 2024-tal, så er beskæftigelsestal fremskrevet med fremgangen fra 2023 til 2024 fra Jobindsats. Denne fremskrivning er brugt på danskbosatte svenskere og alle beskæftigede i Hovedstadsområdet. Tallene for 2024 for selvstændige i RAS-registeret er fremskrevet med væksten fra 4. kvartal 2023 til 4. kvartal 2024 i Statistikbankens tabel ATR110. Til fremskrivningen af løndata er der brugt den gennemsnitlige lønudvikling i 2024 i Region Hovedstaden fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA).
Pendlerdata findes i Öresundsdatabasen, hvor data til og med 2023 er årlig og herefter kvartalsvis. 2024-tallet er derfor fra 4. kvartal 2024. Datagrundlaget for Öresundsdatabasen kan findes her.