Webinar

Webinar om høje følelsesmæssige krav i arbejdet - Regler og best practice

På dette webinar for ledere i DI’s medlemsvirksomheder stiller vi skarpt på Arbejdstilsynets bekendtgørelse om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.

Foto: GettyImages

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet behandles i den sidste af i alt fem AT-vejledninger, der skal hjælpe virksomhederne i at forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker handler om de krav, der stilles til ansatte, der arbejder med mennesker i alvorlige eller komplekse livsomstændigheder, f.eks. mennesker i mistrivsel eller krise. De høje følelsesmæssige krav opstår, når medarbejderen dels skal sætte sig ind i og rumme disse menneskers adfærd og situation, dels skal udføre sine arbejdsopgaver professionelt.

Det er en ledelsesmæssig opgave at sikre, at høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker ikke udgør en sikkerhedsmæssig eller sundhedsmæssig risiko for medarbejderne, herunder risiko for søvnproblemer, koncentrationsbesvær, angst og depression.

DI’s konsulenter giver deres bud på, hvordan arbejdsgivere og ledere i praksis kan forebygge, at høje følelsesmæssige krav i arbejdet kommer til at belaste medarbejdernes helbred.

    • Velkomst og introduktion

    • Hvad er høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker?

    • Hvilke risici kan der være forbundet med høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker?

    • Hvilke pligter har arbejdsgiver, ledere og medarbejdere?

    • Hvordan afdækkes og vurderes høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker?

    • Hvordan forebygges risikoen for ansattes sikkerhed og sundhed?

Jan Lorentzen

Jan Lorentzen

Fagleder, Samarbejdstjenesten & psykisk arbejdsmiljø

Kirstine Spiegelenberg

Kirstine Spiegelenberg

Seniorchefkonsulent