Webinar

Bæredygtige fødevarer: Sådan laver du dit første klimaregnskab

Fødevarer står for ca. 26% af Danmarks samlede CO2 udledning, og skal derfor være en del af den 70% reduktion af CO2, som er blevet en del af den Danske klimalov. Det betyder, at den danske fødevarebranche skal nedsætte sine CO2 udledninger for at imødekomme målsætningerne i klimaloven.

Dertil kommer også, at en CO2-afgift er på vej, som vil have betydning for danske produktionsvirksomheder. At starte med at beregne din virksomheds klimaftryk og igangsætte initiativer til nedsættelse af udledninger inden afgiften rammer, kan altså skabe konkurrencemæssige fordele, som sikrer din virksomheds position både nu og ude i fremtiden.

Dertil kommer også, at flere og flere forbrugere bliver bevidste om fødevarers aftryk på miljøet, som medfører en stigende interesse blandt kunder for at se bæredygtige initiativer i fødevarebranchen.

I dette webinar dykker vi ned i emner som klimaregnskab og CO2 udledninger. Her vil du få indsigt i, hvordan du konkret kan komme i gang med at skabe et overblik over udledninger samt igangsætte initiativer til at nedsætte dem – til gavn for positionering og salg.

Vi har samlet et par gode cases på arbejdet om klimaregnskab samt en af Danmarks førende eksperter indenfor bæredygtighed i fødevarebranchen. De vil i fællesskab dele deres perspektiver på denne udfordring: hvordan man kommer i gang med sit første klimaregnskab.

Moderator Erik Thomas Johnson, Head of Sustainable Business Development for Dansk Industri vil også løfte sløret for en spændende nye mulighed for samarbejde og kompetenceudvikling i fødevarebranchen.

Oplægsholdere:
Tenna Skov Thorsted, Sustainability Manager, Carlsberg

  • Hvordan Carlsberg lavede sit første klimaregnskab
  • Klimaaftryk fra et værdikæde perspektiv
  • Sådan driver vi kommerciel værdi med bæredygtighed.
  • Hvad jeg ville ønske jeg vidste inden jeg startede.

Kristian Kornerup Jensen, CEO, Stryhns Gruppen A/S

  • Hvorfor dit første klimaregnskab
  • Hvilke fordele har din virksomhed af at arbejde med CO2 aftryk
  • Virksomhedens succeser og udfordringer

Line Amtorp Poulsen, Founder & Head of Sustainability Management, SustainX

  • Hvorfor er det væsentligt at få påbegyndt arbejdet med klimaregnskab.
  • Hvad er god praksis, når man udarbejder et klimaregnskab.
  • Hvad skal man være særligt opmærksom på ift. do’s and don’ts.
  • Sådan kommer din virksomhed i gang.

Målgruppe:
Alle fødevarevirksomheder der ønsker et bedre indblik i hvordan de kommer i gang med klimaregnskab.