Webinar

Produktion på nærmarkederne udenfor EU

Online-møde: Lær mere om markedskarakteristika og muligheder ved at outsource til Serbien og Ukraine.

Foto: COLOURBOX

Webinaret er overstået

Afspilning af webinar kræver medlemsskab af: DI

Login her

Nearshoring, outsourcing, eller outlocation. Kært barn har mange navne. Igennem de sidste ti år har danske virksomheder tilgået opgaven med at optimere deres leverandørkæde. I den forbindelse har de ikke nødvendigvis skelet til de nærtliggende lande, der ligger umiddelbart uden for EU. Med Covid-19 kom mange forsyningskæder dog under pres og der er en øget interesse i disse lande.


Med dette afsæt har DI valgt at sætte fokus på de udfordringer danske virksomheder møder ved etablering i nabolandene umiddelbart udenfor den Europæiske Union. I den sammenhæng har DI inviteret konsulentvirksomheden MAFCON, der har hjulpet virksomheder i 25 år med at etablere sig i Ukraine, samt tre mindre og mellemstore virksomheder med produktion i henholdsvis Ukraine og Serbien.

Ukraine i tal

• Indbyggertal: 41.5 mio. (2021)
• Areal: 603,628 km² (2021)
• BNP nominelt: $161,872 mia. (2020)
• Dansk eksport til Ukraine: $346 mio. (2020)

Serbien i tal

• Indbyggertal: 6.9 mio. (2020)
• Areal: 88,361 km² (2021)
• BNP nominelt: $52 mia. (2020)
• Dansk eksport til Serbien: $186 mio. (2020)

Program

    • 14:00 Introduktion ved Jens Holst-Nielsen, underdirektør, Global Markedsudvikling i Dansk Industri

    • 14:05 Morten Munk, Chief Executive Officer, MAFCON

    • 14:20 Brian Hansen, Chief Operating Officer, Guldmann

      (Ukraine)

    • 14:35 Kim Christiansen, Chief Executive Officer, Mikkelsen Electronics

      (Serbien)

    • 14:50 Jesper Holst, Chief Executive Officer, Ektos

      (Ukraine)

    • 15:05 Ole Egberg Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Ukraine

    • 15:20 Susanne Shine, Danmarks ambassadør i Serbien

    • 15:35 Afrunding, Jens Holst-Nielsen, DI