Produktion på nærmarkederne udenfor EU
Online-møde: Lær mere om markedskarakteristika og muligheder ved at outsource til Serbien og Ukraine.

Afspilning af webinar kræver medlemsskab af: DI
Nearshoring, outsourcing, eller outlocation. Kært barn har mange navne. Igennem de sidste ti år har danske virksomheder tilgået opgaven med at optimere deres leverandørkæde. I den forbindelse har de ikke nødvendigvis skelet til de nærtliggende lande, der ligger umiddelbart uden for EU. Med Covid-19 kom mange forsyningskæder dog under pres og der er en øget interesse i disse lande.
Med dette afsæt har DI valgt at sætte fokus på de udfordringer danske virksomheder møder ved etablering i nabolandene umiddelbart udenfor den Europæiske Union. I den sammenhæng har DI inviteret konsulentvirksomheden MAFCON, der har hjulpet virksomheder i 25 år med at etablere sig i Ukraine, samt tre mindre og mellemstore virksomheder med produktion i henholdsvis Ukraine og Serbien.
Ukraine i tal
• Indbyggertal: 41.5 mio. (2021)
• Areal: 603,628 km² (2021)
• BNP nominelt: $161,872 mia. (2020)
• Dansk eksport til Ukraine: $346 mio. (2020)
Serbien i tal
• Indbyggertal: 6.9 mio. (2020)
• Areal: 88,361 km² (2021)
• BNP nominelt: $52 mia. (2020)
• Dansk eksport til Serbien: $186 mio. (2020)
Program
-
-
14:00 Introduktion ved Jens Holst-Nielsen, underdirektør, Global Markedsudvikling i Dansk Industri
-
14:05 Morten Munk, Chief Executive Officer, MAFCON
-
14:20 Brian Hansen, Chief Operating Officer, Guldmann
(Ukraine)
-
14:35 Kim Christiansen, Chief Executive Officer, Mikkelsen Electronics
(Serbien)
-
14:50 Jesper Holst, Chief Executive Officer, Ektos
(Ukraine)
-
15:05 Ole Egberg Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Ukraine
-
15:20 Susanne Shine, Danmarks ambassadør i Serbien
-
15:35 Afrunding, Jens Holst-Nielsen, DI
-