Webinar: Undgå ’greenwashing-fælden’
Har du startet en ’grøn’ startup? Eller arbejder du med ’bæredygtige’ initiativer? Så kommunikerer du højst sandsynligt om det til dine kunder. Og her skal du passe på. Der er nemlig en risiko for at at overtræde reglerne i markedsføringsloven. Derfor inviterer vi til et webinar, hvor du kan blive klogere på reglerne for ’grøn markedsføring’.
I DI ønsker vi at bakke op omkring ’grønt iværksætteri’ også på de områder, der kan være udfordrende. For vi skal have flere startups, der tør tage de skridt, det kræver for at gøre tingene anderledes og skabe den innovation, som vi har så hårdt brug for. Derfor holder vi et webinar om, hvor DI’s jurist Marie Asmussen vil fortælle, hvordan reglerne er i forhold til at markedsføre sine produkter som ”grønne”, ”CO2-neutrale”, ”bæredygtige” eller ”sustainable”, så du undgår at vildlede forbrugerne og komme i den markedsføringsretlige greenwashing-fælde.
I 2020 startede Katrine Lee Larsen sin virksomhed Copenhagen Cartel, fordi hun troede på, at hun kunne bidrage til en grønnere klode. Det gjorde hun ved at lancere bade- og træningstøj produceret af genanvendte tekstiler. Sidenhen har hun udviklet alternative materialer, været en del af aktiviteter for at sætte fokus på udfordringer i havet, doneret til NGO’er, der arbejder for renere verdenshave, og skabt et ’clean up’ community, der har samlet skrald ind ved Danmarks strande.
I foråret 2023 kom Copenhagen Cartel på kant med markedsføringsloven. Det har både haft konsekvenser for Copenhagen Cartel økonomisk og for Katrine Lee Larsen personligt. I perioden følte hun, at hele formålet med Copenhagen Cartel smuldrede mellem hendes hænder. Copenhagen Cartel har lært af erfaringerne, men det har været en stejl læringskurve, især når man er en startup med begrænsede ressourcer - og i en lovgivning, der kan være svær at navigere i. Det fortæller Katrine om på webinaret den 18. oktober.
Program
-
-
14.00 Velkommen
v. Katrine Riisberg, chefkonsulent, DI for iværksættere
-