Webinar

Webinar – ”Grøn” markedsføring i byggeriet

Hvilke forhold skal du være opmærksom på, når du markedsfører dig som ”grøn”, ”bæredygtig”, ”CO2-neutral” eller andre positive klima- eller miljøudsagn i byggeriet? Her får du et overblik over centrale begreber og regler ift. markedsføring og møder virksomheder som arbejder med bæredygtige tiltag.

Indhold
Forbrugerombudsmanden offentliggjorde den 22. december 2021 en ny kvikguide om ”grøn” markedsføring. Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af virksomheder, produkter eller ydelser. Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, ligesom Forbrugerombudsmanden også har taget sager op af egen drift. Kvikguiden omhandler forholdet mellem erhvervsdrivende og forbrugere, men kvikguiden forventes også at få en vis afsmitning i forhold mellem erhvervsdrivende


Overordnet gælder, at når en virksomhed markedsfører sig selv eller sine produkter/ydelser, skal virksomheden kunne dokumentere sine markedsføringsudsagn.

Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor, at virksomhederne er så præcise som muligt, når det skal beskrives, hvordan virksomheden eller virksomhedens produkter/ydelser udmærker sig.

Kan et markedsføringsudsagn ikke dokumenteres vil der være tale om vildledende markedsføring i strid med markedsføringsloven.
I webinaret sætter vi fokus på reglerne samt hvordan virksomheder agerer i regelsættet.

På webinaret vil du blandt andet møde:

  • Chefkonsulent Eva Vindsebæk Sjøgren og specialkonsulent Danielle Brisson Berggreen fra Forbrugerombudsmanden, som vil gennemgå kvikguiden og betydningen for byggeriet,
  • Adm. Direktør Mads Røge fra Komproment, som vil fortælle om, hvordan Komproment arbejder med EPD’er for at undgå ”greenwashing”
  • Fagleder for udbudsret Byggeri, Torkil Schrøder-Hansen vil fortælle om, den afsmitning kvikguiden forventes at få i forhold mellem erhvervsdrivende

Du får

  • Kendskab til reglerne om markedsføring af grønne produkter eller ydelser
  • Overblik over faldgruber ift. bæredygtige tiltag
  • Input til, hvordan din virksomhed kan arbejde med bæredygtige tiltag
  • Konkrete erfaringer med udarbejdelse af EPD’er og LCA-beregninger
  • Betydningen af kvikguiden i relation til offentlige udbud