Nature Impact så en ny forretningsmulighed i grønne tage

Da byggerivirksomheden Nature Impact så et hul i markedet, sprang de ud i det og skabte en ny form for grønne sedumtage og vægge. I dag lever virksomheden udelukkende af at lave grønne tage og vægge, hvor biodiversitet har vist sig at være en udtalt forretningsfordel for virksomheden.

Hør Nature Impact fortælle om, hvordan arbejdet med biodiversitet er blevet til en forretningsfordel

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Nature Impact producerer i dag kun grønne løsninger til bygninger, men oprindeligt var virksomheden drevet som et gartneri. Det ændrede sig, da virksomheden valgte at satse på at udvikle et bæredygtigt produkt i form af såkaldte grønne sedumtage og vægge til bygninger. Med produktet får bygninger et tag, der både er grønt og levende, og som bidrager positivt til biodiversiteten 

- Tidligere lavede vi slet ikke tage, men var udelukkende et traditionelt gartneri. Vi så, at der var et hul i markedet for grønne tage, og derfor brugte vi vores viden som gartnere til at udvikle grønne tage, men til en start udelukkende som et særligt produkt i vores gartneri. Det viste sig dog hurtigt, at der var en stor efterspørgsel efter grønne tage, som vi laver dem, og derfor er vi i dag ikke længere et gartneri, men en produktionsvirksomhed, der udelukkende laver grønne tage og plantevægge, siger Kaspar Berthelsen, Chief Marketing Officer i Nature Impact.

Nye kompetencer og viden på banen

Udover at pynte kundernes tage bidrager sedumtagene til at opsamle vand og fremme biodiversiteten. Men omstillingen fra gartnerivirksomhed til at producere lettilgængelige sedumtage har krævet en del, forklarer Kaspar Berthelsen.

- Der var behov for en masse ny viden for at udvikle vores grønne tage. I og med vi har været en gartnerivirksomhed i mange generationer, havde vi styr på planterne. Men der var en masse nyt omkring vægt, og hvordan tage skal driftes og vedligeholdes, når en plante bliver lavet til et byggemateriale. Og noget omkring, hvordan man kan sikre sig, at det kan leve mindst 50 år.

Ifølge Kaspar Berthelsen har det udover en masse viden på området også krævet dygtiggørelse indenfor byggeri, ingeniørviden samt viden om, hvordan bygningsreglementer hænger sammen. 

- Vi har fået en masse hjælp ved at ansætte medarbejdere med ny viden, men derudover har vi også tillagt os viden gennem kurser og andre samarbejdspartnere, siger Kaspar Berthelsen. 

Om Nature Impact

Nature Impact er i dag en produktionsvirksomhed som producerer grønne vægge og sedumtage til byggeriet, men har eksisteret som en gartnerivirksomhed i fem generationer, før de omlagde. Sedumtagene bliver produceret i en bakkeløsning, hvor en genanvendt PET plastbakke bliver fyldt med et vækstmedie og 15 forskellige sorter sedumstiklinger bliver plantet. Herefter bliver de til grønne tage i Danmark, Sverige og resten af Norden samt dele af Europa.

Læs mere om Nature Impact her

Data om effekten har været afgørende

Biodiversitet er et af de absolutte salgspunkter, når virksomheden kommunikerer om deres produkter til kunderne. Men det har også skabt et behov for at have retvisende data om tagenes effekt på biodiversiteten, hvilket både har været en af de sværeste opgaver og samtidig kræver mange ressourcer: 

- Selvom vi havde en idé om effekterne, var vi nødt til at understøtte det med data. Her har vi været nødsaget til at række ud til andre private aktører for at få hjælp til, hvordan vi synliggør effekten, og gør det videnskabeligt. Vi havde behov for nogle konkrete resultater for at kunne tale offentligt om det og kunne stå på mål for det, vi siger, fortæller Kaspar Berthelsen

Det har blandt andet ført til et projekt sammen med Aarhus Universitet, der dokumenterede, hvilke og hvor mange arter et grønt tag i midten af Aarhus tiltrak.

Vi er ikke et sted endnu, hvor man kan sige, at det 100% kan betale sig at arbejde med biodiversitet. Men vi forventer, at det vil kunne betale sig inden for kort tid, og vi tror, at vi er forud for markedet og vores tid. Men det er okay at vente på, at markedet følger med Kaspar Berthelsen, Chief Marketing Officer
Efterspørgslen bliver kun større

Virksomheden oplever generelt en god efterspørgsel på de grønne tage og peger blandt andet på, at der er flere faktorer, der tiltrækker kunderne. 

- Arkitekter og entreprenører skal leve op til en række krav, både i lokalplaner og i forhold til vandopsamling, biodiversitet og æstetik. Det gør de grønne tage attraktive for kunderne, da de netop kan imødekomme disse krav. Derfor forventer vi også kun, at efterspørgslen vil stige, når biodiversitetsrapportering bliver et krav ligesom på klima. Vi har allerede produceret en del af den data, vi forventer, vil blive efterspurgt, siger Kaspar Berthelsen.

Han fortryder derfor heller ikke, at Nature Impact har omlagt virksomheden og sat fokus på biodiversitet, selvom indsatsen ikke er tjent helt ind endnu.

- Vi er ikke et sted endnu, hvor man kan sige, at det 100% kan betale sig at arbejde med biodiversitet. Men vi forventer, at det vil kunne betale sig inden for kort tid, og vi tror, at vi er forud for markedet og vores tid. Men det er okay at vente på, at markedet følger med, afslutter Kaspar Berthelsen.

3 gode råd

  • Start med at opsøge viden
    Kig udad og find private aktører, som sidder med en masse viden om biodiversitet.
  • Biodiversitet er komplekst
    Definer, hvad det betyder for din virksomhed, og accepter, at du ikke kan have al viden selv.
  • Skab noget data på området
    Ellers bliver det for ’fluffy’. Få det ned på et niveau, hvor alle kan forstå, hvad det handler om. 
Hør Kaspar Berthelsens råd til at arbejde forretningsorienteret med biodiversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Find mere inspiration fra Nature Impact

I Nature Impact kommunikerer man også aktivt om biodiversitet. Det kan du læse mere om i artiklen her. 

Med viden og data som udgangspunkt er der ingen hindring for at kommunikere om biodiversitet

Relateret indhold