15.11.19 Regionalforeninger Nyheder

Tidligere lærlingeprisvinder Andreas forfølger drømmen om at starte sin egen maskinfabrik

”Nej, det er slet ikke det her, jeg vil”, er Andreas Øhrgaard Wesths første tanke, da han får sit optagelsesbrev fra Københavns Universitet med posten. Han takker nej til universitet og modtager i 2018 DI Hovedstadens lærlingepris efter endt uddannelse og praktikforløb som industritekniker talent. Vi sætter os og tager en snak om, hvordan Andreas ender med at forfølge en glemt barndomsdrøm om en dag at få sin egen maskinfabrik.

Andreas er vokset op i Holte, nord for København. Et sted, hvor han oplever at gymnasiet er en selvfølge, og erhvervsuddannelser ikke er noget, man snakker så meget om. ”Jeg ville være mangemillionær, og jeg troede, at man så skulle læse økonomi eller erhvervsøkonomi. Nu driller jeg min storebror, der har taget en lang videregående uddannelse, fordi han tjener færre penge end mig”, griner Andreas. Videre understreger han, at flere unge bør se erhvervsuddannelser som en mulighed. Han tror, det er de mange fordomme, der gør, at kun 20 pct. vælger en erhvervsuddannelse. Fordomme, Andreas også selv havde, inden han startede. Særligt det faglige niveau har overrasket Andreas. ”Jeg har mødt utroligt dygtige kollegaer og der er en stor stolthed i faget”, siger han. Personligt har han fået stor selvtillid over evnen til at lære noget nyt. ”Det har givet en stor indre ro at vælge en vej, og så samtidig være så glad for det”, siger Andreas og tilføjer, at koblingen mellem praksis og teori er en af styrkerne ved uddannelsen.

Ved sit valg af erhvervsuddannelse er særligt afstanden helt central for Andreas. Han er etableret i København og ønsker at finde noget i nærheden. Valget falder derfor på erhvervsskolen NEXT i København, hvor Andreas har mulighed for at tage uddannelsen på det der hedder talentsporet som industritekniker, der er ’den moderne smed’. Og så er det én ud af 30 fordelsuddannelser, dvs. uddannelser, hvor arbejdsgivere forudsiger, at der vil være stor efterspørgsel efter den faggruppe i fremtiden. Det er derfor vigtigt, at endnu flere unge - ligesom Andreas - vælger at tage en af de uddannelser, da der ellers vil komme massiv arbejdskraftmangel i virksomhederne.

Også ved valget af praktikplads er afstanden afgørende for Andreas. Han starter i Linatex A/S i praktik og bliver senere fastansat. ”Andreas besidder en meget høj faglighed og tør at være initiativrig”, siger hans chef, Torben Malmos, i Linatex om ham. Selv fremhæver Andreas det gode samarbejde i virksomheden. Han tror på, man kan spare penge og produktionstid ved at have en tæt forbindelse mellem faggrupper. På baggrund af dette tager Andreas to gange med Linatex’ adm. direktør, Torben Malmos, til Århus Universitet og holder seminar for 50 ingeniørstuderende. De studerende er hans fremtidige samarbejdspartnere, og han synes det er vigtigt, at teoretikere forstår forløbet fra tegning til færdigt produkt.

Om sit uddannelses og praktikforløb siger Andreas: ”Jeg tror mere på mig selv og mine evner. Det har været et stort fagligt løft”. Andreas er meget glad og stolt over at modtage DI’s lærlingepris. ”Jeg gik i to uger og havde ikke andet end et smil på læben”, fortæller han. Diplomet har han hængende i stuen, og det ur, han fik i gave ved overrækkelsen, går han med hver dag. Han understreger, at det er et stort skulderklap, og han er glad for, at hans flid og energi bliver anerkendt. Det er uden tvivl en motivation, der bringer ham tættere på egen maskinfabrik en dag.

Fakta om lærlinge prisen

DI Hovedstadens lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, der i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

Danmark kommer til at mangle tusindvis af faglærte de kommende år. I dag vælger kun cirka 20% en erhvervsuddannelse på landsplan, og det er langt fra nok, hvis virksomheder fortsat skal kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft. DI’s lærlingepris uddeles årligt med henblik på at skabe øget fokus på faglærtes betydning for virksomheder. Vi ønsker at fremhæve de rollemodeller, der kan inspirere andre til at vælge den vej.

Har du en lærling der fortjener særlig hæder, så indstil ham eller hende til DI Hovedstadens Lærlingepris 2020 inden d. 5. januar 2020 – Læs mere om indstilling til lærlingeprisen og find indstillingsskemaet her.

Fakta om Andreas Øhrgaard Westh

• Uddannet industritekniker