20.12.19 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Lærlingeprisvinder Jacqueline: ”Troede ikke at VVS-produkter var en karrierevej”

’Jeg forestillede mig ikke, at det var VVS-produkter, jeg ville arbejde med’ griner Jacqueline Reck, som i 2017 modtog DI Hovedstadens lærlingepris for sin indsats hos Brødrene Dahl.

’Der ligger mange ting bagved produktet – det handler ikke kun om pakninger og vandrør – det handler om selve salget og kontakten til kunderne, og det er dét, der gør det spændende’, siger Jacqueline, der nyder at få sin faglighed i spil. En anden stor drivkraft er følelsen af at være god til det, hun laver. ’At modtage lærlingeprisen fra DI var et kæmpe klap på skulderen’ siger Jacqueline. ’I en travl hverdag kan man godt glemme at rose hinanden. Nu står det faktisk sort på hvidt, at det, jeg gør, er godt’. -bl.a. derfor har Jacqueline valgt at blive hos Brødrene Dahl, hvor hun føler sig utrolig værdsat af sine kollegaer. Hun føler, at drømmen om én dag at sidde med der, hvor de store beslutninger bliver truffet, er kommet et skridt tættere på.

’Jeg vil gerne være leder’ siger Jacqueline. Med sin uddannelsesbaggrund som handelsassistent og brede erhvervserfaring føler hun sig godt rustet til at arbejde sig skridt for skridt hele vejen til øverste etage. ’Jeg har stået på gulvet og arbejdet i de forskellige afdelinger. Det har lært mig at have mange bolde i luften og tackle forskellige udfordringer, der kan opstå, når man kommunikerer med forskellige kundetyper. Det er en viden og erfaring, man ikke kan læse sig til’ siger hun. Hun opfordrer derfor andre unge, der har brug for at lære gennem erfaring, at tage en erhvervsfaglig uddannelse. ’Det er den eneste måde at finde ud af, om det er noget for en’, siger hun. Jacqueline har på fornemmelsen, at mange kvinder tror, at det er en branche kun for mænd. Selv siger hun, at det af og til kan være en styrke, fordi folk opfører sig anerledes overfor kvinder. ’Jeg synes også, at det er vigtigt for dynamikken på en arbejdsplads, at begge køn er repræsenteret’ konstaterer hun og opfordrer til, at andre kvinder søger uddannelsen.

’Jeg er nok sådan en, der bare springer ud i det. Og så må det bære eller briste’, siger hun. Det er dette gå-på-mod og arbejdsomhed, der ligger som fundament for Jacquelines tilgang til sit arbejde. ’Jeg begyndte at arbejde som 13-årig og synes, jeg er modnet i de opgaver, jeg har stået overfor’ siger Jacqueline og uddyber, at hun lærer bedst ved at anvende teori i praksis. En af årsagerne til, at hun tager en erhvervsfaglig uddannelse, er fordi, hun synes, at det er svært at sidde stille på skolebænken. ’Det er stadig svært, men stoffet giver nu bedre mening, da det kan kobles til ting, jeg oplever i dagligdagen i Brødrene Dahl’ siger hun. På den måde lærte hun ting på uddannelsen, hun kan bruge i virksomheden. Samtidig har hun konkrete oplevelser med kunder, der gør det nemmere at forstå det, der står i skolebøgerne. Hun fortæller også, at det er vigtigt for hende at udvikle sig. Derfor videreuddanner Jacqueline sig på CBS og tager derfor en HD i organisation og ledelse. Alt for at øge sine kompetencer for en dag at virkeliggøre sin drøm om at blive leder.

Fakta om lærlingeprisen
DI Hovedstadens lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, der i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

Jacqueline blev hædret med DI Hovedstadens Lærlingepris i 2017. Vi har sat os ned for at få en snak med hende og andre tidligere vindere af prisen for at høre om deres rejse både før og efter overrækkelsen.

Ca. 20 pct. unge vælger i dag en erhvervsuddannelse på landsplan. For at virksomheder fortsat kan rekruttere kvalificeret arbejdskraft, er det vigtigt, at endnu flere unge vælger den vej. DI’s lærlingepris uddeles årligt med henblik på at skabe øget fokus på erhvervsuddannelser og understrege vigtigheden af dygtige erhvervsfaglige medarbejdere.

Har du en lærling, der fortjener særlig hæder, så send en indstilling til DI Hovedstadens Lærlingepris 2020.

Fakta om Jacqueline

• Uddannet handelsassistent
  • Vandt lærlingeprisen I 2017
  • Arbejder fortsat hos Brødrene Dahl

Fakta om lærlinge prisen

Danmark kommer til at mangle tusindvis af faglærte de kommende år. I dag vælger kun cirka 20% en erhvervsuddannelse på landsplan, og det er langt fra nok, hvis virksomheder fortsat skal kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft. DI’s lærlingepris uddeles årligt med henblik på at skabe øget fokus på faglærtes betydning for virksomheder. Vi ønsker at fremhæve de rollemodeller, der kan inspirere andre til at vælge den vej.

Har du en lærling der fortjener særlig hæder, så indstil ham eller hende til DI Hovedstadens Lærlingepris 2020 inden d. 5. januar 2020 – Læs mere om indstilling til lærlingeprisen og find indstillingsskemaet her.