11.11.20 Regionalforeninger Nyheder

Coronakrisen gav Steffca A/S ny medvind, derfor vinder virksomheden DI Fyns Initiativpris 2020

Coronakrisen kom som et chok for mange virksomheder. Hjemsendelse af medarbejdere, nedlukning af eksportmarkeder og masser af usikkerhed. Men i Nyborg hos Steffca A/S blev coronanedtur vendt til optur, og derfor vinder virksomheden DI Fyns Initiativpris 2020.

Da coronakrisen ramte Danmark i vinter, så fremtiden egentlig dyster ud for Nyborgvirksomheden Steffca A/S, for ordrebogen blev tyndere og tyndere? Men så skete der noget overraskende.

Lægemiddelstyrelsen lancerede nemlig sin "Danmark hjælper Danmark-kampagne” for at skaffe værnemidler til danskerne. Det ville Steffca gerne bidrage til, og snart var der en ordre på 160.000 visirer i hus fra Region Syddanmark.

Steffcas grundproduktion er pakninger til utallige former for samlinger. Det kan være til rør med damp, fødevarer, pulver, væsker - alt, som skal holdes tæt, så det ikke lækker. Til visirerne skal bruges plastik og skum - produkter, som virksomheden havde adgang til i forvejen. Det var vanskeligere at fremskaffe elastik, der bruges til at holde visirerne fast på hovedet, men det lykkedes.

Visirerne bruges som værnemiddel i særligt sundhedssektoren i både ind og udland, hvor de typisk smides ud efter brug. Visirerne kan også bruges og genbruges efter rengøring af frisører og andre, der kan have brug for at skærme sig selv og kunderne. Visirerne er blevet CE-mærket, så de lever op til en særlig Europa-norm, og det kan betyde endnu flere kunder.

Så i stedet for at måtte hjemsende medarbejdere, kunne virksomheden i foråret ansætte 18 nye kolleger, og derfor vinder Steffca A/S DI Fyns Initiativpris 2020.

- Der skal lyde et stort tillykke til Steffca A/S, som virkelig har forstået at gribe mulighederne i en vanskelig situation og dermed vende truende nedgang til opgang og udvikling. Samtidig har Steffca A/S bidraget til at løse en samfundskritisk opgave og har formået at udvikle forretningen. Det er imponerende og en hæder værdigt, lyder det fra formand for DI Fyn, Poul Strandmark.

- Vi er meget glade for at modtage denne pris. Æren tilfalder i høj grad vores medarbejdere. Uden dem og deres omstillingsparathed ville vi aldrig kunne løfte en så hurtig omstilling og stor en opgave, siger direktør for Steffca A/S Martin Steffensen.

Fakta om prismodtageren:

Steffca blev grundlagt i 1998 af Kurt Steffensen og er en handels- og produktionsvirksomhed med speciale indenfor tekstilglasteknologien og teknisk isolering. Kunderne finder Steffca i den kemiske procesindustri, fødevareindustrien, kraftværker, varmeværker, maskinindustri, rederier og offshore. Virksomheden drives i dag i fællesskab af Kurt Steffensens sønner, Martin og Mikkel Steffensen.

Fakta om Initiativpris 2020

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds. Det er virksomheder, som på en eller anden måde kan fremhæves og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere.

I 2020 har vi et særligt fokus på virksomheder, der har taget initiativer på forskellige områder, som sikrer, at virksomheden kan komme (styrket) gennem krisen.

Prisen uddeles til SMV’er med under 100 ansatte og de 18 regionale prisvindere går videre til landskonkurrencen, hvor vinderen udpeges til SMV-dagen i januar 2021.

Kontaktpersoner
For yderligere information kontakt konsulent i DI Fyn, Sigrid Wilbeck Hansen, på tlf.: 3377 3864  og mail: siwi@di.dk eller pressekoordinator i DI, Lars Bøgeskov, på tlf. 2236 3138 og mail: larb@di.dk

Direktør, Martin Steffensen, tlf. 3094 2653 og mail martin@steffca.dk

Formand for DI Fyn, Poul Strandmark, på tlf. 2615 2733 og mail poul@bluepack.dk