Kasper Glyngø, Anders Christian Bach, Johannes Saugbjerg

24.11.20 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Lokal virksomhed vinder PraktikPladsPris 2020

SP Moulding A/S i Juelsminde er en rummelig arbejdsplads, der tager et stort ansvar for at uddanne næste generation af automatikteknikere, plastmagere og industriteknikere, der er stor efterspørgsel efter. Derfor modtager virksomheden DI Horsens’ PraktikPladsPris 2020.

- Vi er så heldige at være lærlinge på Danmarks bedste og mest rummelige arbejdsplads, siger Anne Nielsen og Toke Jorsal, der begge er lærlinge hos SP Moulding, der producerer sprøjtestøbte præcisionskomponenter i plast.

Hos SP Moulding får lærlinge frihed under ansvar og tildelt egne områder, så de kan udvikle sig og vokse med opgaverne. Alle kollegerne er venlige og erfarne, så det er nemt at få hjælp, hvis man som lærling er i tvivl om noget. SP Moulding arbejder målrettet med at uddanne de bedste lærlinge i området, hvilket udløser DI Horsens’ PraktikPladsPris 2020, der blev uddelt den 24. november af borgmester i Hedensted Kasper Glyngø og formand for DI Horsens, Johannes Saugbjerg.

- SP Moulding producerer til  hele verden, og så uddanner de også nogle af Danmarks mest stolte og tilfredse lærlinge. Det fortjener  et skulderklap, som SP Moulding får af både DI Horsens, men i høj grad også af deres egne lærlinge, som har indstillet dem til prisen, siger formand for DI Horsens, Johannes Saugbjerg.

- Vi ved, at vi i nær fremtid kommer til at mangle unge med en erhvervsuddannelse inden for nærmest alle brancher. Mit håb er, at gode lærepladser sammen med udsigten til fast arbejde er med til at gøre en erhvervsuddannelse endnu mere attraktiv. Derfor er det vigtigt, at de unge fortæller de mange gode historier om deres lærepladser, siger Johannes Saugbjerg

Hos SP Moulding har de i øjeblikket omkring 100 ansatte, hvoraf syv er lærlinge, der uddanner sig til enten automatiktekniker, plastmager eller industritekniker. Virksomheden ansætter lærlinge ud fra et ønske om, at de gerne vil beholde eleverne i virksomheden efter endt uddannelse.

- Vi har et motto om, at vi gerne vil være selvforsynende, når det gælder næste generation af medarbejdere. Dem vi ansætter som lærlinge, vil vi også gerne have i virksomheden om 20 eller 30 år. Sådan har det altid været, og derfor har vi også fejret både 25 og 40 års jubilæum for flere af vores medarbejdere. Netop af den grund er det en stor ære for mig, at vores egne lærlinge har indstillet os til så fornem en pris, fordi det betyder forhåbentlig, at vi kan fortsætte med at tiltrække nye lærlinge og dermed også kommende medarbejdere, siger Jens Birklund Andersen, som er fabriksdirektør hos SP Moulding.

- I vores virksomhed får alle, der vil arbejde, lov til at vise deres værd, og derfor er vi heller ikke bange for at give dem ansvaret for en eller flere opgaver. Men hvis man hver dag tager opvasken, så kommer man nogle gange til at slå noget i stykker. Det kan ikke undgås. Derfor siger vi også til vores lærlinge, at de skal gøre sig umage, men der er også plads til at ramme ved siden, som vi alle gør brug af indimellem, siger Jens Birkelund Andersen.

Fakta om PraktikPladsPrisen 2020
DI Horsens uddeler hvert år prisen  til en lokal virksomhed, der gør en ekstraordinær indsats for at uddanne fremtidens faglærte. Vinderen findes blandt DI’s medlemsvirksomheder i Horsens, Hedensted, Odder eller på Samsø.

Det er virksomhedens elever og/eller lærlinge, der selv indstiller virksomheden, mens bestyrelsen i DI Horsens udvælger vinderen blandt de indstillede virksomheder.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent Lars Magnus Lund Christensen på mail lmlc@di.dk eller tlf. 4127 2838

Lars Magnus Lund Christensen

Chefkonsulent