Fra venstre: Mogens Jespersen, borgmester i Mariagerfjord Kommune, Franz Cuculiza, næstformand i DI Aalborg og CEO Casper Hansen, Technicon A/S.

Foto: Henrik Marcher Larsen
08.12.21 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Hobro-firma får DI-pris for at gøre robotter til allemandseje

Automationshuset Technicon A/S er vokset med rekordfart, siden de to studiekammerater, Casper Hansen og Jakob Rømsgaard, stiftede virksomheden i 2014. Alene de seneste to år har virksomheden fordoblet medarbejderstaben fra 30 til 60 personer.

Bag Technicons succes ligger et brændende ønske om at ”demokratisere robotterne”. De vil gøre automation til en integrereret del af produktionen hos alle landets fremstillingsvirksomheder. I dag blev virksomheden hyldet med DI Aalborgs Initiativpris 2021.

- Det, der får mig op om morgenen, er ønsket om at gøre robotter tilgængelige for alle medarbejdere og virksomheder uanset størrelse eller branche. Vores mål er at gøre en ende på nedslidende jobs og effektivisere og fastholde produktionen i Danmark. Og vi vil skabe den digitalisering, der er nødvendig for at gennemføre den grønne omstilling, siger CEO Casper Hansen.

Ambitionerne er store. Både på egne og på hele industriens vegne. Og Technicon er godt på vej til at indfri dem. Blandt andet har de etableret en omfattende webshop, hvor kunden får overblik over mere end 400 fleksible automationsløsninger, som man ganske enkelt ”lægger i kurven” og efterfølgende får leveret og installeret på fabrikken.

- For os handler det om at gøre det nemt og enkelt at få adgang og fordel af den nye teknologi. Uanset om man er et mikrobryggeri med tre ansatte, eller om man er Vestas, fortsætter Casper Hansen.

Får pris for at fremtidssikre Danmark

Ifølge Franz Cuculiza, som er direktør i Aage Vestergaard Larsen A/S og næstformand i DI Aalborg, kan Technicon blive afgørende for Danmarks fremtid.

- Technicon lykkes med at gøre avanceret teknologi tilgængelig for alle. Det er jo lidt den samme udvikling, vi har set med computeren og senere mobiltelefonen. At teknologien bliver mere og mere avanceret, men også mere udbredt. Den udvikling bliver der virkelig skubbet til her fra Sjællandsvej i Hobro, siger Franz Cuculiza og fortsætter:

- Det har jo en kæmpe betydning. Vi skal ikke undervurdere, hvad en virksomhed som Technicon allerede har, men også på sigt kan få af betydning for Danmark som en katalysator for fortsat udvikling af industrien. Det er absolut afgørende, at vi udnytter og omsætter de teknologiske muligheder i fremtiden. Afgørende for vores økonomi, som skal finansiere samfundet og velfærden. Afgørende for arbejdsmiljø og sundhed. Afgørende for at understøtte den grønne omstilling. Det er simpelthen afgørende for vores fremtid, at teknologien skubbes ud til alle virksomheder, og det er lige præcis dét, Technicon kan.

Nøglen er kompetencer og samarbejde

Til spørgsmålet om, hvordan det lykkes for en ung, nordjysk virksomhed at skabe så stor succes, er Casper Hansen ikke i tvivl:

- Vi indgår ofte i tætte relationer i alle dele af værdikæden og arbejder i et bredt spektrum – både sammen med universiteter, mindre og mellemstore virksomheder, leverandører og erhvervsklynger. Dermed får vi et bredt input, og det gør, at vi målrettet kan udvikle værdiskabende projekter. Det er også tit den vej, vi får adgang til kompetencer og nye medarbejdere, siger han.

Der er mange eksempler at trække frem. Casper Hansen fremhæver blandt andet et eksempel, hvor Technicon i samarbejde med Teknologisk Institut har udviklet en løsning til Daloon, som udstokker kålhovederne automatisk.

- Det var en fysisk hård og krævende opgave for medarbejdere hos Daloon. Ved at kombinere forskellige automationsløsninger skabte vi en løsning, der både nedbringer madspildet, fremmer konkurrencekraften og mindsker belastningen af de ansattes led, så det er en af de eksempler, vi er rigtigt stolte over.

Technicon satser både på højtuddannede og faglærte. Der er altid flere EUX-lærlinge i automationsteknik i gang. Så kan de køre med forskudte skoleophold, så der altid er én lærling på virksomheden. Samtidig er der altid to til fire ingeniørpraktikanter i gang.

- Vi skal hele tiden bruge nye folk, og kan vi ikke få dem, kommer vi ikke videre. Derfor gør vi meget ud af at have lærlinge og samarbejde med studerende. Og vi sørger for at skabe et attraktivt miljø. Når nogen vælger os til og tilbyder deres kompetencer til os, så er det vores ansvar at tilbyde en god arbejdsplads og et godt karriereforløb, slutter Casper Hansen, som trods det massive pres på arbejdsmarkedet glæder sig over at automationsvirksomheden fortsat er i stand til at tiltrække dygtige medarbejdere.

Prisen blev overrakt af næstformand i DI Aalborg, Franz Cuculiza, og borgmester i Mariagerfjord Kommune, Mogens Jespersen. Alle medarbejdere var i anledning af prisoverrækkelsen inviteret til tapas og et lille glas.

Fakta om Initiativpris 2021
Hvert år uddeler DI’s 18 regionalforeninger en initiativpris til en af områdets små eller mellemstore virksomheder. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst.

Prismodtagerne er virksomheder, der kan fremhæves for gode vækstinitiativer og fremstår som inspirerende rollemodeller for andre virksomheder.

De 18 vindere dyster om at vinde den landsdækkende Initiativpris, der uddeles på DI’s årlige SMV-dag i marts 2022.

Henrik Marcher Larsen

Seniorchefkonsulent