28.06.21 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Motorvej til Viborg bliver en gevinst for virksomhederne

Frem for at være en øde ø, når det kommer til en motorvejsforbindelse, så er der med infrastrukturforliget på Christiansborg nu også en aftale om at bygge den første strækning af den midtjyske motorvej – Hærvejsmotorvejen. Og det glæder formanden for DI Silkeborg-Viborg Jacob P. Jensen.

Viborg får en snart motorvej. I 2026 begynder man at bygge motorvejsstrækningen. Det fremgår af den nye trafikaftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget. Parterne er enige om at reservere en ramme på 3,9 mia. kr. til anlæg af motorvej fra Løvel ved Rute 13 nord for Viborg til Rute 13 ved Klode Mølle nord for Bording. En VVM-undersøgelsen skal først udarbejdes, hvorefter parterne mødes og tager endelig stilling til linjeføringen for projektet, som altså dermed vil starte nord for Viborg.

- Der er her tale om en yderst positiv overraskelse, da der i regeringens oplæg ikke var lagt op til at bygge en midtjysk motorvej – også kaldet Hærvejsmotorvejen. Set fra et Viborg perspektiv så handler det om, at vi i vores område får nogle af de samme betingelser som i resten af landet. Der skal ikke være væsentligt dårligere rammevilkår for at drive virksomhed i Viborg end i Silkeborg, Herning, Aalborg eller Aarhus. Og med aftalen om motorvej hos os, er vi nu godt på vej, siger formand for DI Silkeborg-Viborg Jacob P. Jensen, der til daglig er adm. direktør for Jysk Display A/S i Viborg.

Han peger på, at det har været en hård kamp at få en Hærvejsmotorvej på dagsordenen hos politikerne. Men han glæder sig over at være formand for en regionalforening, der nu har udsigt til at blive en mere samlet region for de to kommuner – Viborg og Silkeborg.

- Jeg er sikker på, at vi kan få den samme glæde og gavn af en motorvej, som Silkeborg har det i dag. Vi kan jo se, hvor stor en effekt en motorvej har fået for Silkeborg, siger Jacob P. Jensen.

Viborg har ifølge formanden for DI Silkeborg være gode til at få nogle uddannelser til kommunen såsom en maskinmesteruddannelse og en softwareingeniør uddannelse.

- Det har været takket en dedikeret indsats fra lokalpolitikere og erhvervsfolk. Og vi har selv finansieret en stor del af omkostningerne via private investorer, men ikke fra Folketinget. Når det så kommer til infrastruktur, så er det vanskeligere, for det kan vi ikke gøre for egne midler og med eget initiativ. Her har vi brug for opbakning fra Christiansborg. Og det har vi nu fået, siger Jacob P. Jensen.

Ifølge formanden for DI Silkeborg-Viborg skal også Viborg have nogle tålelige rammevilkår for erhvervslivet.

- Det er vi hidtil ikke lykkedes med, da der ikke er foretaget betydelige infrastrukturinvesteringer i Viborg-området i mange årtier. Så det er godt, at det sker nu, siger Jacob P. Jensen.

Han kvitterer også for, at der ifølge aftalen er lagt op til en udvidelse af pendlervejen mellem Aarhus og Viborg – Rute 26, selvom der dog først vil være penge til det i 2031.

- Det er jo supergodt, at Rute 26 nu er kommet på tegnebordet. Nu vil vi dog sætte stærkt ind på at få udvidelsen til at ske noget før, da det også er en rigtig vigtig udviklingsåre for Viborg rettet mod Østjylland, siger Jacob P. Jensen.

Yderligere oplysninger fås hos:

Formand for DI Silkeborg-Viborg Jacob P. Jensen, tlf.: 2090 2070

Regionalforeningskonsulent for DI Randers-Norddjurs, Gordon Trier Holm, tlf.: 2949 4606 eller presserådgiver Lars Bøgeskov, mail: larb@di.dk, tlf.: 2236 3138.

Gordon Trier Holm

Konsulent