28.09.21 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Dansktoppens store diva

Hun har sit ophav fra Smilets By – Aarhus og er oprindeligt uddannet som bankassistent. Men i stedet for at regne i kroner og ører har hun brugt sin sangstemme til at forsøde danskernes hverdage og fester med sang og charme. Og det har været med så stor succes, at Birthe Kjær nu bliver kåret som Årets Æreshåndværker 2021.

I en håndværkerjargon kunne man godt sige, at der i Birthe Kjær gemmer sig lidt af en håndværker. Hun har i hvert fald med kraftfuld sangstemme agiteret for, at ”Vi maler byen rød”. Det var med den sang, at hun tilbage i 1989 vandt i den danske Melodi Grand Prix.

Hun må siges at være Danmarks dansktop-diva nummer ét, og har i over et halvt århundrede levet i rampelyset og brugt sin smukke stemme til at underholde danskernes til hverdag og til fest med sang og charme. Dermed bliver hun kåret som Årets Æreshåndværker 2021.

Det sker torsdag den 30. september på Aarhus Rådhus i forbindelse med Medaljefondens medaljeuddeling til Østjyllands 23 bedste lærlinge, som Aarhus Haandværkerforening, DI Østjylland, DI Silkeborg-Viborg og DI Randers-Norddjurs står for.

Birthe Kjær er egentlig uddannet bankassistent, men optrådte allerede som ung i en gruppe fra Aarhus kaldet ”Sunshine Trioen”. Da gruppen gik i opløsning blev hun opdaget af Johnny Reimar på en danserestaurant i 1968. Og fra da af varede det ikke længe, før hun fik tilbudt sin første pladekontrakt.

Hun brød kort tid efter igennem med singlen "Arrivederci Franz", som strøg direkte ind på Dansktoppens førsteplads.

”Arriverderci Franz” var Birthe Kjærs første hit, men bestemt ikke det sidste. Senere kom nemlig klassikere som "Sommer og sol", "Tennessee Waltz", "Den knaldrøde gummibåd" og "Jeg går aldrig til bal uden trusser".

Birthe Kjær synger stadig, men er senest også begyndt at holde foredrag, som er bygget på hendes imponerende karriere, erfaringer og livet ved siden af – med udgangspunkt i selvbiografien ”Længe leve livet”.

Torsdag den 30. september kl. 17 bliver kvinden bag hele denne succes kåret på Aarhus Rådhus.

Medaljefonden:
Fonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer, og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Gordon Trier Holm

Konsulent