13.12.22 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Anker Andersen A/S vinder DI Sydøstjyllands InitiativPris 2022

En lokal arbejdsplads i vækst, der er med til at sikre en mere bæredygtig verden med mindre spild og mere genbrug. Det er netop det, Anker Andersen A/S kan og gør. En fast tro på, at genbrug af flasker og dåser er fremtiden, har vendt underskud til overskud. Derfor får virksomheden DI Sydøstjyllands InitiativPris 2022.

– På trods af underskud blev i ved med at tro på jeres produkt, og i dag leverer i pantsorteringssystemer i det meste af Europa samt til USA, Canada og Australien, sagde formand Johannes Saugbjerg blandt andet, da han sammen med borgmester i Hedensted Ole Vind overrakte DI Sydøstjyllands InitiativPris 2022 til adm. dir. i Anker Andersen A/S Anders Topp Daugaard.

Otte til ti flasker eller dåser i sekundet ryger gennem de nyeste pantsorteringssystemer fra Anker Andersen A/S i Tørring. De 40 ansatte på virksomheden har sendt over 400 maskiner afsted til lande i det meste af Europa samt til USA, Canada og Australien. Underskud er vendt til overskud, og ambitionen er, at endnu flere lande skal bruge Anker Andersens pantsorteringssystemer.

- Virksomheden er et godt eksempel på, at hvis man har øje for fremtiden og ikke giver op i svære tider, så kan røde tal blive til god bundlinje. Anker Andersen har både videreudviklet det oprindelige produkt, som var udstyr til sodavandsproduktion, og på et tidligt tidspunkt set, at genbrug, genanvendelse og cirkulærøkonomi var fremtiden. Og selvom markedet endnu ikke var modent, og der var underskud i virksomheden, så holdt de fast i den grønne mission. Det lønner sig i dag. Derfor er jeg meget glad for at kunne give virksomheden DI Sydøstjyllands InitiativPris 2022, siger Johannes Saugbjerg, formand for DI Sydøstjylland.

DI Sydøstjyllands InitiativPris uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt mindre og mellemstore virksomheder i Horsens, Hedensted, Odder og på Samsø. I år har der særligt været fokus på at finde en virksomhed, som har skabt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe bæredygtige løsninger.

- Man kan sige, at det var en afgørende skillevej, virksomheden stod overfor for tyve år siden, da den sagde ja tak til at levere et pantsorteringssystem til Dansk Retursystem. Virksomheden har siden da redefineret sig selv, værdierne, visionen & missionen, kompetencerne og markedsydelserne. I dag er vores fokus på bæredygtighed og genanvendelse til glæde for kommende generationer. Jeg er meget glad for, at andre også har bemærket vores rejse og udvikling, og derfor er jeg utrolig stolt over at modtage denne pris. Faktisk er det jo medarbejdernes pris, for uden dem og deres indsats var vi aldrig nået så langt, siger adm. direktør Anders Topp Daugaard fra Anker Andersen A/S.

Virksomheden eksporterer pantsorteringssystemer til hele verden, og den medvirker på den måde til genbrug af milliarder af metaldåser og flasker af glas og plastik.

- Vi ser nye muligheder i Europa, fordi EU har et mål om, at medlemslandene skal bruge færre beholdere til fødevarer og kopper af plastik. Vi håber selvfølgelig, at landene indfører pant på den del også, og så er vi klar til at levere løsningerne, siger Anders Topp Daugaard, adm. direktør i Anker Andersen A/S.

Virksomheden deltager i den landsdækkende konkurrence blandt DI’s 18 regionale initiativprisvindere. Den landsdækkende vinder findes på DI’s SMV-dag i marts 2023.

- Anker Andersen A/S tog fat på den grønne omstilling længe før de fleste. Fremtiden er grøn, og derfor tror jeg, at Anker Andersen også fremover vil være på den grønne gren, siger formand Johannes Saugbjerg, DI Sydøstjylland.

Anette Sørensen

Seniorchefkonsulent