Søren Hovmand, adm direktør, Hovmand A/S. Jeanet Løgsted, fmd. DI Roskilde/Køge Bugt. Marie Stærke, borgmester i Køge Kommune.

16.12.22 Regionalforeninger Pressemeddelelser

DI Initiativpris til lokal vækstvirksomhed

Med en solid række digitale og grønne løsninger i bagagen hædres virksomheden Hovmand A/S i Køge med DI Roskilde/Køge Bugts Initiativpris 2022.

Siden Hovmand A/S blev grundlagt tilbage i 1972, hvor de første løftemaskiner blev produceret i et hønsehus, er det gået stærkt. Løftevognene har været med til at formindske nedslidning blandt medarbejdere på virksomheder i en lang række lande. Den familieejede virksomhed er nu oppe på 55 medarbejdere, og produktionen af løftevognene bliver udviklet hele tiden i en både grønnere og langt mere digital retning.

I øjeblikket er virksomheden eksempelvis i gang med et projekt, hvor big data skal forudse kundernes købsprocesser. Samtidig har Hovmand A/S egen fabrik i Køge, hvor de producerer komponenter og samler løftevogne lokalt, og kundemøder i udlandet er stort set blevet erstattet med onlinemøder, som er bedre for klimaet. Derudover fungerer de mange solceller på Hovmands tag som et klimavenligt alternativ til andre energikilder, og snart dækker den grønne omstilling virksomhedens fulde strømforbrug, lige som Hovmand A/S er gået i gang med at lave virksomhedens første klimaregnskab.

- Vi er virkelig glade og stolte over at modtage den her pris og for anerkendelsen af vores hårde arbejde. Vi sætter en ære i ikke at gøre som vores konkurrenter, men altid gå forrest og være ambitiøse, og det er fantastisk, når det bliver påskønnet i lokalsamfundet, siger adm. direktør Søren Hovmand.

- Vi har budt en masse dygtige medarbejdere velkommen de sidste par år, og det er takket være dem, og vores stærke kultur, at vi har formået at gøre tingene på vores måde – samtidig med, at vi har skabt vækst i en ellers usikker tid.

Hovmands vækst og udvikling er også blevet bemærket på kommunekontoret.

- I Køge Kommune er vi stolte og glade for de succesrige private virksomheder, som er forudsætningen for, at vi har råd til endnu bedre velfærd for vores borgere. Hovmand A/S udmærker sig ovenikøbet ved at gøre en ekstra indsats for klimaet, klare sig godt både lokalt og internationalt og udvikle produkter, der forbedrer arbejdsmiljøet for rigtig mange mennesker, siger Køges borgmester Marie Stærke, der var med til at overrække Initiativprisen fredag den 16. december.

I DI Roskilde/Køge Bugt ser formand Jeanet Løgsted Hovmand A/S som et forbillede og en inspiration for andre virksomheder.

- Hovmand A/S er ikke bare på forkant med løsninger, som sikrer kunderne de bedste produkter og udvikles konstant. Ud over at være en visionær leder, tager adm. direktør Søren Hovmand sig også tid til at være synlig i den kreds af DI-medlemmer, som deltager i debatten om erhvervsudviklingen og forbedringen af virksomhedernes muligheder i Køge Kommune. Det er vi utrolig glade for i DI Roskilde/Køge Bugt, siger Jeanet Løgsted.

Hovmand A/S:

• Hovmand A/S’ ergonomiske løfteudstyr er med til at forbedre arbejdsmiljøet og forhindre nedslidning af medarbejdere i stort set alle brancher. Løftevognene bliver udviklet og tilpasset efter de enkelte kunders behov – ofte i tæt samarbejde med kunderne, der er virksomheder i en lang række lande.
  • Hovmand A/S har opnået en imponerende vækst – fra et minus i 2018/19 til et overskud på 6,4 millioner kr. i seneste regnskabsår, og væksten fortsætter i år.

Fakta om Initiativprisen 2022

• Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de små og mellemstore virksomheder i DI’s medlemskreds. Det er virksomheder som på en eller anden måde kan fremhæves og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere. Bestyrelsen i den pågældende regionalforening udpeger den regionale modtager af Initiativprisen. Og det er også bestyrelsen, der overrækker prisen.

Kriterierne for Initiativprisen er:

• Virksomheden må ikke have over 100 ansatte, når prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300.
  • Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.
  • Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen, bruttofortjenesten, årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.
  • Virksomheden skal være fuldt medlem af DI eller være associeret.
Helen Jensen

Seniorchefkonsulent