Karsten Längerich, Allerøds borgmester, Peter Hemicke, adm. direktør i Tier 1 Asset, og Mads Søndergaard, formand for DI Hovedstaden. Photo credits: Mikkel Buhelt

12.12.22 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Grøn vækstvirksomhed vinder DI Hovedstadens Initiativpris 2022

Tier 1 Asset i Allerød istandsætter it-produkter, så de undgår at ryge i skraldespanden. Virksomheden giver hvert år 250.000 enheder nyt liv, hvilket sparer miljøet for 36.000 tons CO2. Tier 1 Asset er en dansk vækstkomet, der beviser, at økonomisk vækst og grøn omstilling går hånd i hånd. Og derfor vinder virksomheden DI Hovedstadens Initiativpris 2022.

Cirkulær økonomi har været grundstenen i Tier 1 Assets forretningsmodel i mere end 20 år. I dag er virksomheden Europas førende inden for reparationer og genanvendelse af it-produkter, som ellers ville have været blevet kasseret. 250.000 enheder kommer hvert år gennem Tier 1 Assets systemer, der sparer miljøet for 36.000 tons CO2. Virksomheden forventer, at antallet af enheder vil stige til 750.000 inden for fem år, der vil kunne hente en klimagevinst på 100.000 tons CO2.

Tier 1 Assets beviser, at grøn omstilling og økonomisk vækst går hånd i hånd. Derfor vinder virksomheden DI Hovedstadens Initiativpris 2022, der blev overrakt den 7. december af Allerøds borgmester, Karsten Längerich, og DI Hovedstadens næstformand, Mads Søndergaard.

- Tier 1 Asset er en imponerende virksomhed, der længe før genbrug og genanvendelse for alvor blev moderne, var i fuld gang med at finde løsninger på nogle af de helt centrale miljø- og klimaudfordringer, som vi står over for. Virksomheden har skabt et stærkt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe nye bæredygtige løsninger i en verden præget af forandringer og usikkerheder. Tier 1 Asset har evnen, viljen og modet til at arbejde med cirkulær økonomi i sin reneste form. Det fortjener anerkendelse og et stort skulderklap i form af DI Hovedstadens Initiativpris 2022, siger Mads Søndergaard, der også er koncerndirektør i NIRAS

- Jeg vil gerne takke de stadigt flere virksomheder og kunder, som er med til at skabe en bæredygtig, cirkulær økonomi og ikke mindst mine 100 kolleger hos Tier 1 Asset, som hver dag knokler med at klargøre de mange brugte computere i vores produktion. De yder en fantastisk indsats, siger Peter Hemicke, adm. direktør og grundlægger af Tier 1 Asset.

I dag bliver en fjerdedel af de i alt 8,7 mio. tons elektronikaffald, der årligt produceres i EU, genanvendt. Elektronikaffald indeholder farlige stoffer og har en høj miljøbelastning ved forbrænding og deponering. Samlet set står it-industrien, herunder elektronikaffald, for 2 pct. af den samlede CO2-forurening.

I 2019 landede Tier 1 Asset et resultat på 1,6 mio. kr. Det voksede i 2021 til 15,1 mio. kr.

Ditte Rieland

Presserådgiver