DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

Getty
DI Byg Nyheder

Solar: Digitalisering er god forretning

Teknologien bevæger sig fremad med lysets hastighed, og adgangen til viden er større end nogensinde før. Det er en oplagt mulighed for at skabe mere vækst og eksport. Men byggebranchen hænger i bremsen. Hvad venter vi på?

Den 11. april afholder DI Byg en konference om ny teknologis forretningspotentiale i Industriens Hus. I den forbindelse har Hugo Dorph, Chief Commercial Officer hos Solar givet sit billede af de enorme effektivitets- og produktivitetsfordele, som byggeriet kan høste ved hjælp af den teknologiske udvikling.

Den digitale omstilling og virksomhedernes brug af nye forretningsmodeller er en vigtig vej til øget innovation, produktivitet og vækst. Danske virksomheder er godt med på en række etablerede, digitale teknologier, og Danmark har gennem flere år været det mest digitale land i Europa. Hele 42 procent af de danske virksomheder har en høj eller meget høj grad af digitalisering. Således er nogle af forudsætningerne til stede for, at den digitale omstilling lykkes. Byggebranchen udnytter dem bare ikke. Det er nemlig kun otte procent af de danske bygge- og anlægsvirksomheder, der kan prale af at anvende digitaliseringen i høj eller meget høj grad. Hvordan kan det være, og hvad skal branchen gøre bedre? Det har Hugo Dorph, Chief Commercial Officer hos Solar, et godt bud på.

Foto:Solar
Vores branche har et kæmpe produktivitetsefterslæb sammenlignet med næsten alle andre brancher, og samtidig har vi en af de laveste digitaliseringsgrader, så korrelationen er klar: Højere produktivitet handler om øget digitalisering Hugo Dorph, Chief Commercial Officer, Solar

Hvorfor tror du, at byggebranchen halter efter på digitaliserings- og teknologiområdet?

Digitaliseringsopgaven i byggeriet er kompleks. Datamængderne er enorme, og der er meget få egentlige gentagelser. Digitaliseringen skal spænde lige fra akademikeren inde på kontoret til håndværkerene eller montøren ude på byggepladsen. Dertil skal det gælde på tværs af juridiske enheder, der tilmed har modstridende interesser grundet vores aftalepraksis. Byggebranchen, og her tænker jeg på hele værdikæden fra bygherrer over arkitekter til Facility Management, har for mange ”win/lose”-relationer. De fokuserer for meget på pris og for lidt på omkostninger.

Udviklingen starter på direktørgangen

Den digitale modning af brugervenlige og mobile løsninger, Cloud Computing, Augmented Reality/Virtual Reality og Big Data har været nødvendige forudsætninger for byggeriets digitalisering. Men det er forståelsen på direktørgangen og nye aftaleformer, der er de største barrierer til at tage ny teknologi i brug. Når først topledelsen har forstået, hvor stort forretningspotentialet er ved at arbejde mere intelligent, kommer rigtig meget til at blive sat i gang.

Det første skridt drejer sig om at opbygge tættere relationer til udvalgte samarbejdspartnere, kunder og leverandører. Det er dér, at produktivitetsgevinsterne med digitalisering er allerstørst, ikke i en indkøbsportal. Vi bliver nødt til at skabe eller genskabe tilliden mellem byggeriets aktører gennem øget transparens og incitamentsmodeller. Dermed opbygger vi ”win/win”-relationer og understøtter produktiviteten.

Det er forståelsen på direktørgangen og nye aftaleformer, der er de største barrierer til at tage ny teknologi i brug Hugo Dorph, Chief Commercial Officer, Solar

Inden for hvilke områder kan byggebranchen blive bedre til at integrere digitale og teknologiske løsninger?

I Solar har vi arbejdet intensivt med digitalisering i mange år. Når vi kigger lidt bredere på vores forretning og på tværs af vores værdikæde, kan vi se utrolig mange steder, hvor man kan tage fat. Vi har kun lige kradset lidt i overfladen på, hvad Building Information Modelling (BIM) kan gøre for byggeriet. I dag bliver BIM anvendt mest i design, salg og planlægningsfasen. Det er dog stadig kun sporadisk, hvis vi ser på tværs af byggebranchen. Potentialet med BIM i indkøb, udførelse og vedligehold er endnu større.

Vi skal fokusere på byggepladslogistik

Jeg tror, at byggepladslogistik er et vigtigt område. Der er ufattelig meget spildtid på byggepladsen forbundet med at lede efter materialerne, bære dem ud til monteringsstedet, pakke ud og samle stumper, fjerne pakkematerialer og organisere returvarer. En dansk undersøgelse viste for nylig, at byggematerialer i gennemsnit flyttes syv gange ude på byggepladsen, før de installeres. Derfor bør præfabrikerede elementer udnyttes langt mere som en del af en skarpere byggepladslogistik.

I Solar har vi også mange industrikunder, og de arrangerer produktion helt anderledes skarpt. Det er klart, at det er en anden opgave, men det er let at hente inspiration derfra, som kan bruges til at skabe forbedringer i byggebranchen. I dag er det muligt at understøtte dette med digitale løsninger, der integrerer byggepladsen med resten af forsyningskæden.

Internet og Things (IoT) åbner også muligheder for at agere på data og begivenheder, i stedet for vaner og tommelfingerregler. Så det handler om at udvælge sit område, en eller flere samarbejdspartnere og noget teknologi, og så få sat en pilot i gang og være klar til at lære en masse på rejsen.

Foto:Solar

Hvilke fordele kan byggebranchen og de enkelte virksomheder opnå ved at anvende digitalisering og ny teknologi?

Digitalisering handler for os først og fremmest om effektivisering og produktivitetsforbedring. Hurtigere og mindre manuel håndtering med færre fejl. Vi digitaliserer for pengenes skyld - både vores egne og kundernes. Mere produktive kunder er bedre Solar-kunder. Så det vil vi gerne investere i. Vores branche har et kæmpe produktivitetsefterslæb sammenlignet med næsten alle andre brancher, og samtidig har vi en af de laveste digitaliseringsgrader, så korrelationen er klar: Højere produktivitet handler om øget digitalisering.

Drejer sig om at fjerne bøvl

I praksis handler det om at fjerne ”bøvl”. Det handler om at lade andre håndtere det ”bøvl”, fordi de måske kan gøre det meget mere effektivt. Tænk på turen ned til håndværkerbutikken. For 10 år siden var det en nødvendig del af distributionen at have sådanne butikker, hvis håndværkeren pludselig stod og manglede en “stump" til en opgave. Butikken kunne så hjælpe med at finde den helt rette stump. I dag kan det gøres meget bedre, eksempelvis med en mobil webshop eller en app. Så hvorfor vender vi ikke logikken om, og lader en effektiv chauffør køre ud med ”stumpen”, i øvrigt til en meget lavere timeløn? Så kan håndværkeren blive hos kunden og arbejde effektivt, i stedet for at sidde fast i bytrafikken i sin varevogn. Netop dette koncept har vi lanceret under navnet Solar Fastbox.

Jeg tror faktisk, at fremtidens medarbejdere både vil kræve, at jobindholdet er mere intelligent, og at vi som branche varetager vores samfundsansvar. Byggebranchen udgør 10-15% af bruttonationalproduktet, men omtrent dobbelt så meget af CO2-udledningen. Digitalisering er en stor faktor i at adressere begge dele.

Digitalisering handler for os først og fremmest om effektivisering og produktivitetsforbedring Hugo Dorph. Chief Commercial Officer, Solar

Har du et konkret eksempel på, hvad Solar opnår ved at anvende ny teknologi?

Vi engagerer os netop i branchens digitalisering, fordi vi i Solar, sammen med vores kunder, har realiseret konkrete økonomiske gevinster henover årene. Vi vandt faktisk DI’s produktivitetspris tilbage i 2010 baseret på den LEAN distribution, vi kunne bygge oven på vores digitale løsninger.

I dag har vi færre penge bundet i håndværkerbutikker. I stedet leverer vi over 100.000 Fastboxe hvert år. Hver af dem giver næsten en time ekstra produktiv tid til byggebranchen. Derudover arbejder vi blandt andet også med mulighederne for helt nye forretningsmodeller, værdien af det data, vi har og med muligheden for at leje produkter ud i stedet for at sælge dem. Det er alt sammen understøttet af digitale løsninger.

Udlejning af værktøj

For eksempel har udlejning af produkter for nyligt udmøntet sig i en pilot med en af vores store kunder, Kemp & Lauritzen. Her overtager vi alt deres værktøj og lejer det tilbage til dem (læs mere om dette her). Det bygger på en digital platform, der gør det let at leje værktøjet, som vi henter og bringer direkte til håndværkeren i en Fastbox. På den måde bliver det også let at administrere materiellets vedligehold og sikkerhedskrav. Sidst men ikke mindst kan vi lettere knytte værktøjslejen til hvert projekt, så økonomien synliggøres. Samtidig reducerer K&L både sin administration og kapitalbinding. 

Solar kan arbejde mere langsigtet med sortimentet, både i forhold til kunden og vores leverandører, i stedet for at styrte rundt efter dagens laveste pris ved hvert værktøjsudbud. Når vi får flere kunder, kan vi tage hul på de deleøkonomiske gevinster, som både vil gavne kunderne og samfundet.

Alt i alt, er der rigtig meget, vi skal arbejde med - udover det digitale og teknologiske. Gamle vaner og mistillid skal bearbejdes med forandringsledelse, gennemsigtighed og de rette incitamentsmodeller. Vi tror alligevel på, at modellen kan være gavnlig hele vejen rundt. Det er både en kæmpe motivation og et væsentligt fokus at have, når man arbejder med digitalisering i byggeriet.

Vil du blive endnu klogere på udfordringerne og gevinsterne ved at anvende ny teknologi i byggeriet? Deltag i DI Bygs konference, som afholdes den 11. april i Industriens Hus. Arrangementet er gratis og åbent for alle med interesse for digitalisering, teknologi og byggeri.

Relateret