28.06.19 DI Byg Nyheder

Ændring af udbudsloven

Den 1. juli træder en ændring af udbudsloven i kraft. Ændringen medfører et krav om, at offentlige ordregivere nu skal offentliggøre alle dele af deres evalueringsmodel. Dermed giver lovændringen en større gennemsigtighed for virksomhederne, så det bliver klart, hvordan deres tilbud bliver evalueret.

Udbudsloven ændres, så udbydere af offentlige opgaver fra den 1. juli har pligt til at beskrive, hvordan tilbud bliver evalueret, og efter hvilke parametre man udvælger leverandører. Ændringerne giver, ifølge branchedirektør i Dansk Industri Jakob Scharff, virksomheder bedre muligheder for at byde på offentlige opgaver.

Dagens lovændring betyder helt konkret, at virksomhederne får langt bedre indblik i, hvilke kriterier deres tilbud bliver bedømt efter. Indtil nu har det desværre ofte været svært at gennemskue. Derfor glæder vi os over, at et bredt flertal i Folketinget er enige om behovet for klarhed og gennemsigtighed omkring de offentlige udbudsprocesser. Jo bedre den offentlige sektor er til at kridte banen op, når opgaver bliver sendt i udbud, desto skarpere bliver virksomhedernes tilbud Jakob Scharff, Branchedirektør

Uklar evaluering er ressourcekrævende

Efter de nuværende regler har det været svært at vide, hvordan et tilbud til offentlige udbud evalueres. I nogle brancher fastlægges evalueringsmodellen endda først efter, alle tilbud er indhentet. Det skaber risiko for, at ordregiveren kan vælge en bestemt leverandør uafhængigt af tilbuddenes indhold. Det er ifølge Gregers Bisgaard, salgschef i rengørings- og hygiejnevirksomheden SIMI, helt galimatias.

Prisen er ofte det, der vægtes højest, hvilket er forståeligt nok. Men selv hvis vi kan levere den bedste service og kvalitet og den løsning, der er bedst for miljøet, er det svært for os at gennemskue, om vi stadig kan vinde opgaven Gregers Bisgaard, salgschef i rengørings- og hygiejnevirksomheden SIMI

Det kommer der klarhed over nu, når alle offentlige ordregivere skal offentliggøre deres planer for tilbudsevaluering. Hver kommune har forskellige ønsker til og forestillinger om, hvordan et tilbud skal se ud. Derfor kan det ikke nødvendigvis betale sig at byde på alle offentlige udbud.

Kommunen glemmer ofte, at det også koster penge for os, når vi skal bruge tid og penge på at sætte os ind i opgaven og udarbejde et tilbud. Nu har vi mulighed for at få overblik over, hvilke kommuner det giver mening at byde i, og hvilke det ikke gør. I de kommuner, hvor prisen eksempelvis er altafgørende, vil vi nu på forhånd kunne vurdere, om det giver mening at byde på opgaven. Derfor kommer vi også til at spare ressourcer på at udarbejde tilbud nu Gregers Bisgaard, salgschef i rengørings- og hygiejnevirksomheden SIMI
Relateret