Gulvbranchen og miljøfarlige stoffer – er din virksomhed klædt på til de nye krav?
Siden 1. januar 2025 har der været autorisationskrav for virksomheder, der arbejder med asbest. Det gør det afgørende for gulvbranchen at være helt ajour med regler, ansvar og de praktiske processer i hverdagen.
Renovering og bearbejdning af gamle gulve og undergulve kan udgøre en betydelig risiko for både miljø og arbejdsmiljø, da byggematerialer og overfladebehandlinger kan indeholde miljøfarlige stoffer som asbest, PCB, bly, klorerede paraffiner og andre tungmetaller.
Der gælder særlige regler for identifikation, håndtering og fjernelse af disse stoffer.
Dette webinar giver dig som fagperson i gulvbranchen den nyeste viden om miljøfarlige stoffer generelt og de skærpede regler for asbest, der trådte i kraft den 1. januar 2025. Du får konkret viden, så din virksomhed kan håndtere opgaverne korrekt – og undgå dyre fejl, ansvarssager eller brud på lovgivningen.
Overblik
-
-
Hvilke miljøfarlige stoffer der kan forekomme i forbindelse med gulve, og hvornår de typisk optræder
-
Gældende krav til forundersøgelse, risikovurdering og dokumentation inden renovering eller bearbejdning påbegyndes
-
Ansvarsfordeling mellem bygherre, rådgivere og udførende virksomheder ved identificering af miljøfarlige stoffer
-
Arbejdsprocesser og sikkerhedskrav, herunder de nyeste regler for håndtering af asbest og autorisationskrav fra 2025
-
Praktiske vejledninger for bortskaffelse og anmeldelse af affald – både under miljø- og arbejdsmiljøregulering
-