Foto: Colourbox

26.11.24 DI Byggeri Nyheder

Har du styr på, hvornår en bygherre er ”offentlig”?

I AB 18 findes der særregler for offentlige bygherrer, og det er derfor vigtigt at kunne kende forskel på, om en bygherre er offentlig eller privat.

Kort fortalt

Ved begrebet "offentlige bygherrer” i AB 18 forstås staten, regioner og kommuner og ikke f.eks. offentlige ejede aktie- og anpartsselskaber.

Både offentlige og private bygherrer kan fravige AB 18 – fravigelser kan dog skabe øget risiko, usikkerhed, frustration og dårligere samarbejde.

Læs med herunder, hvor du også får et overblik over de særlige regler, der efter AB 18 gælder for offentlige bygherrer.

Særlige regler i AB 18 for "offentlige bygherrer"

Fire steder i AB 18 er der regler, der specifikt retter sig mod den situation, at bygherren er ”offentlig”:

  • Offentlige bygherrer skal ikke stille en betalingsgaranti (AB 18 § 10)
  • Offentlige bygherrer kan kræve sig stillet som selvforsikret (AB 18 § 11)
  • Standsning overfor offentlige bygherrer kræver 5 arbejdsdages varsel (AB 18 § 38)
  • Det kan ikke kræves, at en offentlig bygherre stiller sikkerhed ved udbetaling i forbindelse med en sagkyndig beslutning (AB 18 § 67)

De nævnte fire særregler fremgår også i ABT 18.

Hvornår er en bygherre "offentlig"

Ifølge den såkaldte AB 18-betænkning, forstås ved offentlig bygherre ”staten, regioner og kommuner”.

Det betyder omvendt, at blandt andet offentlige ejede aktie- og anpartsselskaber (f.eks. et kommunalt ejet forsyningsselskab) ikke antages at være omfattet af begrebet ”offentlig bygherre” i AB 18, og at sådanne selskaber derfor f.eks. skal stille en betalingsgaranti, medmindre andet er aftalt.

Fravigelser til AB 18

Det ses, at bygherren i udbudsmaterialet fraviger AB 18. Bl.a. ses det, at private bygherrer fraviger AB 18 § 10 om betalingsgaranti.

I den forbindelse bemærkes, at AB-systemet generelt er til frivillig anvendelse og fravigelse – når ikke der er tale om alment byggeri.

Grundtanken bag AB-systemet er dog, at det enkelte AB-dokument (f.eks. AB 18) alene bør fraviges, hvis det er ”velbegrundet og nødvendigt” for indgåelsen af en aftale. 

Bygherrens fravigelser vil kunne medføre en øget risiko for entreprenøren. Desuden er det DI Byggeris oplevelse, at fravigelser ofte fører til usikkerhed, frustration og dårligere samarbejde.

Læs mere om fravigelser til AB 18 her.

Kontakt

Har du spørgsmål til denne nyhed, eller har du brug for juridisk sparring i øvrigt, er du som service- og branchemedlem i DI Byggeri velkommen til at kontakte DI Byggeris Erhvervsjuridiske Rådgivning på telefon 3377 3760.

Relateret indhold