Pas på ”greenwashing”
Anvender din virksomhed udsagn som f.eks. ”bæredygtigt” eller ”grønt byggeri” i jeres markedsføring? Og hvis ja – har I så styr på reglerne i markedsføringsloven?
Miljømarkedsføring skal overholde reglerne i markedsføringsloven. Manglende overholdelse kan give bøde. Læs med her og få styr på reglerne – og hvis du har brug for mere vejledning, kan du længere nede tilmelde dig DI's kursus om miljømarkedsføring, der afholdes den 23. januar 2025.
Greenwashing
Virksomheder anvender i stigende omfang udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. Det gælder også virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen.
Her er det vigtigt at huske, at en sådan markedsføring skal overholde markedsføringsloven, herunder reglerne i loven om forbud mod vildledning.
En miljømarkedsføring i strid med disse regler vil være udtryk for såkaldt ”greenwashing”.
Manglende overholdelse af reglerne kan give bøde.
Ny vejledning om miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmanden har i oktober 2024 udgivet en vejledning med anbefalinger omkring miljømarkedsføring.
Vejledningen omhandler bl.a. brugen af følgende udsagn i markedsføringen:
- Udsagnene ”genanvendt” og ”genbrugt”
- Udsagnene ”miljøvenlig”, ”miljørigtig”, ”grøn”, ”bæredygtigt”, ”klimavenlig”, ”skånsom mod miljøet” og ”godt for planeten”
Vejledningen indeholder også en lang række eksempler. På side 7 og 39 nævnes eksempler fra bygge- og anlægsbranchen.
Find vejledningen her.
Arrangement - undgå greenwashing
Dansk Industri afholder den 23. januar 2025 kl. 09-16 et kursus om, hvordan man kommunikerer troværdigt, effektivt og lovligt omkring ens virksomheds grønne indsatser.
Læs mere om kurset og tilmeld dig her.
Kontakt
Har du spørgsmål til denne nyhed, eller har du brug for juridisk sparring i øvrigt, er du som service- og branchemedlem i DI Byggeri velkommen til at kontakte DI Byggeris Erhvervsjuridiske Rådgivning på telefon 3377 3760.