Ny kilometerbaseret vejafgift
Det er ikke noget nyt, at der skal betales vejafgift for lastbiler, som har en tilladt totalvægt på 12 ton eller mere, og som benyttes til godstransport. Men fra 1. januar ændres måden, afgiften beregnes på. Hvad betyder det for dig?
Siden 1994 har der ifølge den såkaldte vejbenyttelsesafgiftslov skulle betales en periodebaseret vejafgift (ca. 10.000 kr. årligt) for lastbiler med en tilladt totalvægt på 12 ton eller mere, der benyttes til godstransport.
Da en periodebaseret vejafgift ikke tager højde for det faktiske kørselsforbrug, er det med vedtagelsen af en ny vejafgiftslov blevet besluttet at ændre måden, afgiften beregnes på.
Fra periodebaseret afgift til kilometerbaseret afgift
Dette betyder, at der pr. 1. januar 2025 i stedet indføres en kilometerbaseret vejafgift, der er CO2-differentieret efter lastbilernes udledning.
Du finder de nye regler for 2025, der blev vedtaget i 2023, her.
Fra "tilladt totalvægt" til "teknisk tilladt totalvægt"
Den nye kilometerbaserede afgift forudsætter pt. (som hidtil), at lastbilen har en ”tilladt totalvægt” på 12 ton eller mere.
Den tilladte totalvægt er den maksimale vægt, som lastbilen efter national ret må have ved kørsel i det land, hvor køretøjet er indregistreret.
Det forventes, at de nye regler inden ikrafttrædelsen den 1. januar 2025 vil blive ændret, således at det i stedet bliver den ”teknisk tilladte totalvægt”, der bliver afgørende.
Den teknisk tilladte totalvægt er den vægt, som er oplyst af lastbilproducenten i det land, hvor din lastbil er produceret.
Du kan læse mere om den forventede ændring her.
Ændringen fra ”tilladt totalvægt” til ”teknisk tilladte totalvægt” kan medføre, at lastbiler, der ikke tidligere har skulle betale vejafgift (f.eks. fordi lastbilen ved en synshal har været nedvejet til under 12 ton), nu pr. 1. januar 2025 skal betale.
Ofte vil den tilladte totalvægt dog være identisk med den teknisk tilladte totalvægt.
Hvornår er der tale om "godstransport"?
Den nye kilometerbaserede afgift forudsætter, at lastbilen benyttes til ”godstransport”.
Begrebet godstransport har ikke ændret sig med den nye lov. Dette betyder, at den gruppe af lastbiler, der i dag efter vejbenyttelsesafgiftsloven betaler en periodebaseret vejafgift, nu i stedet vil skulle betale en kilometerbaseret vejafgift efter den nye vejafgiftslov.
I den forbindelse har Motorstyrelsen oplyst, at begrebet godstransport dækker over al erhvervsmæssig transport af gods (f.eks. maskiner og materialer), uanset om transporten sker for egen eller fremmed regning, og uanset hvem der ejer det pågældende gods.
Er du i tvivl om, hvorvidt din lastbil er omfattet af begrebet godstransport, kan du kontakte Motorstyrelsen.
Hvordan skal afgiften betales?
Betaling af den kilometerbaserede vejafgift kan ske enten ved installation i lastbilen af en On-board-Unit eller ved køb af en digital vejafgiftsbillet, som skal købes før lastbilen starter turen.
Se om køb af On-board-Unit her.
Hvor meget skal der betales?
Vejafgiften beregnes ud fra lastbilens CO2-emissionsklasse og den tilladte (tekniske) totalvægt set i forhold til den konkrete kørsel, herunder om denne foregår i udpegede miljøzoner.
Se mere om, hvor meget der skal betales, her.
Kontrol og bøde ved manglende overholdelse
Overholdelsen af de nye vejafgiftsregler vil løbende blive kontrolleret via nummerpladeaflæsning. Manglende betaling af afgift straffes med bøde.
Hvis det konstateres, at der ikke er betalt vejafgift i overensstemmelse med reglerne, vil Færdselsstyrelsen udstede et bødeforlæg på 4.500 kr.
Hvad skal man som virsomhed gøre for at være klar?
For at blive klar til kilometerafgiften skal du sikre dig, at du for hver enkelt af dine lastbiler har taget stilling til følgende:
- Anvendes lastbilen til ”godstransport”?
- Hvad er lastbilens tilladte (tekniske) totalvægt, og er denne over 12 ton?
- I hvilken CO2-emissionsklasse hører lastbilen til?
For mere information om indplacering af lastbiler i korrekte CO2-emissionsklasser henvises der til Færdselsstyrelsens vejledning, som findes her.
- Har lastbilen en On-Board-Unit?
Vil du vide mere om vejafgiften?
Transportministeriet har oprettet en særlig hjemmeside (www.vejafgifter.dk), hvor det blandt andet er muligt at finde svar på en række spørgsmål omkring den nye vejafgift.
Du kan tilgå hjemmesiden her.
DI rejser kritik
Formålet med ændringen af beregningsgrundlaget for vejafgiften er et ønske om, at afgiften i højere grad skal bidrage til den grønne omstilling, herunder bidrage til realiseringen af klimalovens mål om 70 procent drivhusgasreduktion i 2030.
Dansk Industri er kritisk over for den nye vejafgift og mener, at der findes en lang række andre og mere effektive klimatiltag for lastbiler, der ikke belaster virksomhederne økonomisk på samme måde, som en kilometerbaseret vejafgift. Dette kan du læse mere om her.
Kontakt
Har du spørgsmål til denne nyhed eller brug for juridisk sparring i øvrigt, er du som service- og branchemedlem i DI Byggeri velkommen til at kontakte DI Byggeris Erhvervsjuridiske Rådgivning på telefon 3377 3760.