Foto: Colourbox

02.06.25 DI Byggeri Nyheder

Kommissionen fremlægger opdateret strategi for det indre marked

Onsdag den 21. maj 2025 fremlagde EU-Kommissionen en opdatering af strategien for det indre marked med fokus på at styrke konkurrenceevnen og skabe fremgang for europæiske virksomheder.

Baggrund

Formålet med den opdaterede strategi er at maksimere det indre markeds potentiale og derved støtte EU's konkurrenceevne og velstand. Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, udtrykte betydningen af det indre marked med følgende ord:

- Det indre marked er en sikker havn for europæiske virksomheder, et sted, hvor de kan vokse sig stærke, før de sætter kurs mod det globale marked.

Desværre hæmmes det indre marked af for mange nationale barrierer, fragmentering og bureaukrati. Von der Leyen understregede vigtigheden af at frigøre europæisk innovation og genoplive iværksætterånden i Europa.

Hovedpunkter i den nye strategi

Strategien omfatter en række målrettede tiltag for at styrke det indre marked. Disse tiltag omfatter bl.a.:

  1. Omnibus-pakken, som er en akut indsats for at reducere administrative byrder, herunder for SMV’er

  2. Fokus på de mest skadelige barrierer for det indre marked. Kommissionen har identificeret "Terrible Ten" som er de 10 største barrierer, som i øjeblikket begrænser det indre marked for varer og tjenesteydelser.

  3. Strategien indeholder planer for en omfattende digitalisering, herunder bl.a. indførelse af det digitale produktpas og digitale byggetilladelser.

Den opdaterede strategi markerer et vigtigt skridt mod at gøre det indre marked mere enkelt, gennemsigtigt og gunstigt for europæiske virksomheder, med fokus på konkurrenceevne og innovation.

For mere information, kan du læse den fulde strategi her

 

 

Relateret indhold