Bygge- og anlægsbranchen spiller en hovedrolle i regeringens finanslovsudspil
Varmepumper, kystsikring og forsvar – regeringens nye finanslovsudspil viser, at bygge- og anlægssektoren er med til at løse samfundets store udfordringer.
Regeringen kunne i sidste uge præsentere sit forslag til finanslov for 2026.
Med finanslovforslaget vil regeringen blandt andet afsætte midler til at fortsætte arbejdet med den grønne omstilling og oprustningen af forsvaret. Og her spiller bygge- og anlægsvirksomhederne en helt central rolle.
”Vi er først og fremmest stolte af, at bygge- og anlægsbranchen i finanslovsforslaget anerkendes som et helt centralt erhverv, når store planer skal gøres til virkelighed”, siger Rasmus Brandt Lassen, direktør i DI Byggeri.
Der er især tre forslag i finanslovsudspillet, hvor bygge- og anlægsbranchen vil komme i spil.
Varmepumper
Regeringen ønsker at gøre det billigere og mere attraktivt for borgerne at konvertere til en varmepumpe.
Derfor foreslås at afsætte 185 mio. kr. årligt i 2027-2029 til at hjælpe de danskere, der ikke kan få fjernvarme, med at få installeret varmepumper.
Forslaget er et vigtigt skridt i retningen mod et mere bæredygtigt Danmark. Der er nemlig rigtig meget at hente i energioptimering af vores huse. Det vil blive en central og vigtig opgave for byggebranchen.
I forslaget er der lagt op til en ordning med tilskudspulje. I DI Byggeri opfordrer vi i stedet til en fradragsordning, da det vil resultere i langt mindre administrativt bøvl.
Kystsikring
Regeringen foreslår, at der afsættes 900 mio. kr. til kystsikring.
Klimatilpasninger er så stor en opgave, at den enkelte dansker reelt er chanceløs. Derfor er det afgørende, at der tænkes stort og langsigtet fra statens side.
I DI Byggeri ser vi den foreslåede beløbsramme som et vigtigt tidligt skridt i en meget omfattende indsats.
DI har tidligere estimeret, at der skal løses opgaver for omkring 130 mia. kr., hvis vi skal undgå skader for op mod 400 mia. kr. i løbet af de kommende 100 år.
Det er altså afgørende at vi kommer i gang, så vi ikke både kommer til at betale for skaderne først og så klimasikringen oveni bagefter.
Bygge- og anlægsbranchen er klar til at bidrage til opgaven.
Oprustning af forsvaret
I finanslovsudspillet foreslår regeringen, at der afsættes yderligere 10 mia. kr. til oprustning af det danske forsvar.
Forsvaret har tidligere vurderet, at det vil koste knap 27 mia. kr. alene at renovere deres bygninger til en stand over middel.
Derfor er det vigtigt at fastholde fokus på renoveringsopgaverne, når der sættes flere penge af til Forsvarets genopretning.
Det er en vigtig opgave, som har høj prioritet i DI Byggeri.
Vi er løbende i dialog med forsvars- og sikkerhedsbranchen, og deltager i arrangementer med DI Forsvar og Sikkerhed samt ETK (Etablissements- og Terræn Kommandoen) som er Forsvarets ejendoms- og terrænansvarlige.
Tilmeld dig ETK Industridag 2025 her, hvor DI Byggeri deltager, og hvor du kan netværke med mulige kommende samarbejdspartnere i forsvars- og sikkerhedsbranchen.
Vi ser i DI Byggeri frem til forhandlingerne og følger udviklingen tæt.
Læs videre
Hvis du vil vide mere om finanslovsudspillet og DI's position hertil, så læs med her.