Transaktionsomkostninger
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejdsgruppe for hensigtsmæssig indretning af udbudsmateriale og dokumentationskrav kom i april 2018 med en række gode råd til, hvad ordregivere og tilbudsgivere skal være opmærksomme på for at undgå unødvendige transaktionsomkostninger.
I skemaet kan du se arbejdsgruppens konkrete råd
Emne |
Ordregivere |
Tilbudsgivere |
Kend spillereglerne |
Gør brug af udbudslovens muligheder for markedsdialog, inden du vælger procedure og udarbejder udbudsmateriale |
Sæt dig ind i, hvad det indebærer at sælge til det offentlige |
Kend markedet |
Gør brug af dialog og benyt den bedst egnede udbudsprocedure |
Kend det offentlige marked og hvad det efterspørger |
Materiale af høj kvalitet |
Husk proportionalitet i kravene og tilrettelæg konkurrencen om det væsentlige |
Svar på det, der efterspørges og skriv skarpt tilskårne tilbud |
Ret fejl og undgå annullation |
Benyt mulighederne for at indhente supplerende oplysninger |
Gør med det samme opmærksom på fejl, når de bliver opdage |
Kvalificeret afslutning |
Giv altid velbegrundende afslag og stå til rådighed for dialog |
Overvej nøje, om der er grundlag for at klage og søge aktindsigt |