Byggematerialer og arkitektur
Et undersøgende og kreativt undervisningsforløb, hvor dine elever lærer en række byggematerialer at kende gennem materialeundersøgelser og konkrete bygge- og formgivningsopgaver.
Byggematerialer og arkitektur er et undervisningsmateriale, hvor I lære, hvilke materialer bygninger består af, hvordan forskellige materialer bearbejdes, formes og kombineres og hvilke egenskaber, de hver især har. Samtidig med at I også får muligheden for at designe og forme jeres egne bygninger. Materialet er udviklet i samarbejde med DAC - Dansk Arkitektur Center.
Forløbet er målrettet håndværk og design-faget for 8.-9. klasse og er struktureret på baggrund af tre kompetenceområder og en række tilknyttede færdigheds- og vidensmål.
Materialet er bygget op som seks forløb, der enten kan afvikles enkeltvis eller i forlængelse af hinanden. Hvert forløb har en varighed på 2-4 lektioner, men det er op til den enkelte lære, om de vil følge forslaget til afvikling.
Det er desuden designet, så det ikke er dyrt at afvikle ift. materialeforbruget.
I kan læse om de seks forløb herunder:
Materialeundersøgelser
Varighed: 1 lektion
Det her forløb giver en indledning til arbejdet med forskellige byggematerialer, hvor eleverne selv skal gå på opdagelse i deres omgivelser og finde materialer, som de synes er interessante.
Beton
Varighed: 4 lektioner
Her får eleverne muligheden for at lære mere om ’den flydende sten’, som beton til tider er blevet kaldt, hvor de til sidst selv skal designe og støbe deres egne små konstruktioner i materialet.
Mursten
Varighed: 3 lektioner
Lad eleverne lære om det brændte ler, som mange parcelhuse er bygget af, hvor de blandt andet selv skal mursten og derefter bygge en konstruktion af dem.
Træ
Varighed: 2 lektioner
Giv eleverne mulighed for at undersøge forskellige træsorter, hvorefter de skal designe og bygge med CLT-metoden, der i dag gør det muligt at bygge stort og højt med træ.
Metal
Varighed: 2 lektioner
Her kan eleverne lære mere om materialet, der ofte danner skelettet i vores bygninger. Herefter skal de designe og bygge en bærende stålkonstruktion til en bygning.
Plastik
Varighed: 4 lektioner
Lad eleverne undersøge, hvordan plastik bliver brugt i byggeriet, hvorefter de selv skal prøve at genbruge plast og bygge i det.