Vejledning om miljømarkedsføring
Bruger din virksomhed miljøudtryk, når ydelser eller produkter skal markedsføres? Hvis ja, så husk reglerne i markedsføringsloven og læs DI Byggeris vejledning om miljømarkedsføring.
Miljøudsagn og markedsføringsloven
Hvis ens virksomhed gør en betydelig indsats for klimaet eller miljøet, er det naturligvis et væsentligt budskab at kunne markedsføre sig med.
Det er imidlertid vigtigt at huske, at bruges miljøudsagn om f.eks. bæredygtighed eller CO2-reduktion i markedsføringen, skal sådanne udsagn overholde markedsføringslovens regler.
Her tænkes især på markedsføringslovens regler om vildledning (§§ 5-6 og § 20) og dokumentation (§ 13).
En miljømarkedsføring i strid med markedsføringslovens regler kan give bøde.
Vejledning om miljømarkedsføring fra DI Byggeri
Forbrugerombudsmanden udgav i oktober 2024 en guide på hele 67 sider, der indeholdt en række anbefalinger om virksomheders miljømarkedsføring.
På baggrund af Forbrugerombudsmandens guide har DI Byggeri valgt at udarbejde en kortere vejledning på 8 sider. Vejledningen har samtidig særligt fokus på miljømarkedsføring i bygge- og anlægsbranchen (både entreprenører, leverandører og rådgivere).
Quiz om miljømarkedsføring
Quizzen bygger på Forbrugerombudsmandens kvikguide fra 2021, der ikke længere er gældende. Vi finder dog fortsat quizzen oplysende og relevant - så test din viden inden for miljømarkedsføring herunder.
Webinar om ”grøn” markedsføring
Få gode råd fra eksperter til, hvordan man som virksomhed kan overholde reglerne for ”grøn” markedsføring.
Webinaret bygger ligeledes på Forbrugerombudsmandens kvikguide fra 2021, men der er stadig meget viden at hente.
Se eller gense webinaret herunder.