DI Dansk Byggeri

Kvalitetsuddannelse

I Dansk Byggeri arbejder vi målrettet for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Flere børn og unge skal have øjnene op for de mange fordele, der er ved at tage en erhvervsfaglig uddannelse. I folkeskolerne og på gymnasier har der i mange år været alt for stort fokus på de boglige uddannelser. Det er ærgerligt, og det vil vi i Dansk Byggeri gerne lave om på. Vi vil samtidig undgå, at branchen om få år kommer til at mangle hænder.

Vi opfordrer vores medlemsvirksomheder til at tage flere lærlinge og til at samarbejde med skoleklasser. Vi medvirker i projekter som Byggeboxen og Ungdomsbyen, vi bygger partnerskabsaftaler med kommunerne og vi bidrager til Åben Skole-aktiviteter i en lang række kommuner. Vi og en lang række medlemsvirksomheder er med i Dansk Arbejdsgiverforenings projekt Åben Virksomhed og Naturvidenskabernes Hus’ projekt Tektanken. I folderen Sæt alle talenter fri har vi udformet konkrete anbefalinger til, hvordan kommunerne kan guide flere unge mod erhvervsuddannelserne.

Vi arbejder også for, at erhvervsuddannelserne bliver bedre. Det er i sig selv vigtigt, at kvaliteten i skolerne forbedres, og det er samtidig nødvendigt for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse. DI Dansk Byggeris Erhvervsuddannelsespolitik har vi samlet 15 konkrete forslag til målrettede forbedringer på området. 

Virksomhederne i branchen er rigtig gode til at vise ansvar og tage lærlinge. Branchen beskæftiger godt 6 procent af alle på det danske arbejdsmarked, men den står for uddannelsen af 22 procent af alle elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne.

 

Det handler om at give noget igen

 

Tømrer- og snedkermester Önder Yazar fra E.O. Tømrer & Snedker bytter et par gange om måneden arbejdet i virksomheden ud med undervisning, sløjdlokaler og skolebesøg sammen med sin adoptionsklasse fra Baltorpskolen i Ballerup. 

- Det er min måde at give tilbage til faget og generelt til samfundet på. Vi har behov for flere unge i tømrer- og snedkerlære. Det skal vi også selv tage ansvar for, siger Önder Yazar der håber, at det kan tænde en ild i de unge at møde en ligesindet rollemodel som ham – en som har gået på samme skole som dem, haft de samme lærere og oplevet nogle af de samme ting.

Han vil samtidig gerne vise de unge, at hvis man som ung går efter sine drømme og investerer tid og vilje i det, så kan man nå langt. Men også at der i den virkelige verden ikke nødvendigvis er de samme spilleregler som i folkeskolen.

Det behøver ikke altid være kompliceret

Det er klart, at det tager noget tid ud af kalenderen, når der skal planlægges tid med adoptionsklassen. Men det behøver ikke være kompliceret.

- Nogle gange handler det bare om at kigge forbi, lige sige hej og huske dem på, at de skal høre efter, smiler Önder Yazar.

Af og til afsluttes møderne med adoptionsklassen på det lokale pizzeria frem for i snedkerværkstedet. Samtidig med, at pizzaerne bliver færdige, hiver flere af de unge fat i Önder Yazar og spørger ind til de ting, de lige har oplevet i virksomheden.

Der er ingen tvivl om, at Önder Yazar synes, at samarbejdet er det hele værd. Derfor har han også én klar opfordring til de virksomheder, der måske overvejer et samarbejde:

- I skal kontakte jeres kommuner, og så skal I bare komme i gang. Det skal ikke handle om pengene og arbejdet, for det skal nok komme igen.

Dine muligheder for skolesamarbejde

Mesteroplæg, virksomhedsbesøg eller adoptionsklasse? Dansk Byggeri har masser af inspiration til, hvordan skoler og virksomheder kan samarbejde på en måde, der giver mening for alle parter.

Læs mere om skolesamarbejde her

Læs hele historien om Önder Yazar og han adoption

Hos KD Gulve får unge en ny chance

 

Hos KD Gulve i Roskilde banker hjerterne for at hjælpe svage unge, der mangler motivation på skolebænken. At den ene indehaver af virksomheden selv havde det svært i folkeskolen og fik chancen for at finde en levevej i byggeriet, er en af grundene. 

Dehan på 16 år har haft det rigtig svært i skolen. Hans lærer i skolen var opmærksom på hans skoletræthed, hvorfor han kom med i et forløb for fagligt og socialt svage elever. Ad den vej kom han i virksomhedspraktik hos KD Gulve.




- Jeg genkender mig selv som ung i Dehan. Der er fuld knald på ham. Han kan lide at tage fat og bruge sine hænder. Men han er slet ikke motiveret til at gå i skole. Det ligner min egen historie. Her i virksomheden siger vi, at det aldrig er for sent at tage en uddannelse, siger medejer Claus Frandsen.


Selv om KD Gulve tager imod de fagligt og socialt svage unge med åbne arme, så er der spilleregler, der skal overholdes.

- Vi ser det som en investering i vores fag, der har brug for flere lærlinge. Og selvfølgelig er vores virksomhed en forretning. Men hvis det passer ind i vores arbejdsplanlægning, og tror vi på, at de unge vil og kan få et udbytte, så tilbyder vi, at de kan komme ud til os. Men vi forlanger, at de skal være motiverede og engagerede, og de skal møde til tiden siger medejer Jan Dalsgård.

Dehan er efterfølgende startet på grundforløbet på erhvervsskolen, hvor han skal igennem to gange 20 uger, inden han kan komme i lære som gulvlægger.

- Vi har aftalt, at vi holder kontakten med Dehan, og han er kandidat til den læreplads, vi har ledig, siger Jan Dalsgård. Det er en gulerod for Dehan, at drømmen om at blive gulvlægger afhænger af, om han passer skolen.

Læs hele historien om Dehan og KD Gulve her

 

Lærlingedag på Fyn giver gevinst

 

Hos tre fynske entreprenørvirksomheder er man ikke i tvivl om, at lærlinge er en god forretning. Derfor holder de hvert år en særlig lærlingedag.

42 lærlinge og en kontorelev sidder i bussen på vej til Vamdrup, hvor de i stedet for at bruge hammer, vaterpas og tommestok skal på skolebænken og lære om samarbejde, ansvar og byggeteknik. De kommer fra S. Guldfeldt Nielsen A/S, Hans Jørgensen & Søn Entreprenører A/S og Guldfeldt Tømrer-Murer A/S.

Lærlingedagen hos de tre fynske byggevirksomheder er efterhånden blevet en årlig tradition. Koncernchef for de tre virksomheder Claus Larsen er ikke i tvivl om, at sådan en dag er godt givet ud for virksomhederne, men bestemt også for lærlingene. Her handler dagen kun om dem, og de får mulighed for at møde alle de andre lærlinge i koncernen til en snak om samarbejde og om hverdagen på byggepladserne.

- På lærlingedagen motiverer vi de unge til dialog – både med hinanden og med os i direktionen. Det er vigtigt, at de selv tager ansvar for deres arbejde og siger fra, hvis de oplever at blive uretfærdigt behandlet. Vi får derfor en god dialog om deres hverdag ude på pladserne, siger Claus Larsen.

Læs hele historien om den fynske lærlingedag her

 

Har du spørgsmål, eller vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte DI Dansk Byggeri