19.02.20 DI Dansk Byggeri Pressemeddelelser

Var det ikke noget med en erhvervsuddannelse?

Debatindlæg af murer Samuel Birk Axelsen. Bragt i Politiken den 18. februar 2020

For seks år siden valgte jeg en anden vej end de fleste af mine klassekammerater, da vi var færdige med folkeskolen. De gik på gymnasiet, mens jeg valgte at blive murer.

Det kunne godt være svært for nogle af mine venner at forstå, hvad jeg ville med en erhvervsuddannelse. Men jeg var ikke i tvivl. Siden jeg var barn, har jeg drømt om at blive murer ligesom min morfar og farfar. For jeg har altid fået at vide, hvor dygtige de var til deres arbejde.Lige nu står eleverne i landets 9.- og 10.-klasser over for lignende valg. De skal beslutte, hvad de vil efter sommerferien. Om de vil starte på gymnasiet, handelsskolen, tage en erhvervsuddannelse eller noget helt fjerde.

I dag er jeg glad for, at jeg ikke fulgte strømmen. Jeg har fået mega mange gode oplevelser, siden jeg startede på mureruddannelsen i august 2014. Jeg har blandt andet været i praktik hos en murermester i Sandnes i Norge. Her var jeg med til at renovere det store Hotel Atlantic i Stavanger, hvor jeg blandt andet hjalp med at lægge fliser i hotellets mange baderum.

I Norge lærte jeg virkelig meget om mig selv. Jeg kom væk hjemmefra og kunne ikke bare lige tage tilbage til Nordjylland.

Og så lærte jeg, at jeg kunne meget mere, end jeg selv troede, jeg var i stand til, i forhold til at lægge fliser. Jeg har også deltaget i flere konkurrencer som flisemurer. Jeg har været til DM i Skills i Herning og Næstved, til EM i Budapest og VM i Rusland, hvor jeg har dystet mod nogle af verdens dygtigste erhvervsskoleelever.

Op til VM fik jeg adgang til Techcollege i Aalborg, så jeg kunne få mulighed for at komme ind på skolen efter arbejde for at øve mig. Jeg trænede opgaven igennem så mange gange, at bevægelserne begyndte at ligge i hånden, så jeg havde helt styr på at skære fliserne præcist. Og så satte jeg fliserne op igen og igen, så jeg var sikker på, at de sad helt, som de skulle.

Alle konkurrencerne har givet mig mega fede oplevelser, og det har været vildt at mærke den store opbakning undervejs. De oplevelser vil jeg gerne give videre. Så ved siden af mit job som murer hos Kimbo Huse i Nibe træner jeg i dag unge talenter på Techcollege i Aalborg. Forhåbentlig får nogle af dem også mulighed for at rejse ud i verden og deltage i WoldSkills.

Jeg kan godt lide arbejdet som håndværker. Jeg får hver dag mulighed for at bruge mine hænder og mit hoved klogt. Det er en stor tilfredsstillelse at skabe noget, man kan se. At være med til at mure et hus eller sætte fliser op i et køkken. Jeg husker særligt en af mine første opgaver som lærling, hvor jeg var med til at mure en væg med særlige aflange teglsten midt i en ny arkitekttegnet villa.

Der er altid mange forskellige opgaver, og jeg arbejder sammen med gode kollegaer, jeg har det sjovt med. For mig har det også betydet noget, at man får løn undervejs, når man går på en erhvervsuddannelse. Da jeg var 18 år, kørte jeg på arbejde i min egen bil, mens mine venner på gymnasiet hoppede på toget.

Så kunne de lige pludselig godt forstå min beslutning om at tage en erhvervsuddannelse. Lige nu er jeg ved at renovere mit hus, og her kan jeg spare en masse penge på håndværkere. Og så er det sjovt at kunne sige, at jeg selv har lagt sildebensfliserne ude på mit badeværelse. Hvis du vælger at tage en uddannelse inden for byggeriet, vil der være rift om dig. Dansk Byggeri har flere gange været ude at sige, at deres virksomheder mangler dygtige håndværkere, og at de også kommer til det i fremtiden.

Der findes mange gode grunde til at tage en erhvervsuddannelse. Det håber jeg, I vil have med i overvejelserne, når I skal søge ind på en uddannelse. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt, at jeg tog murerskeen i hånden.