01.10.20 DI Digital Nyheder

Atos

Blandt DI Digitals mere end 600 medlemmer er der mange forskellige virksomheder. Hver og en virksomhed byder på noget unikt og interessant. Månedens medlem i oktober 2020 er Atos, som leverer hightech transaktionsservices, rådgivning- og teknologiservices, systemintegration og outsourcing services.

Vi har spurgt Nichlas Hyldgaard, business development & presales lead hos Atos, om, hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor.

 

Kort om Atos

Atos er en global leder inden for digital transformation med 120.000 ansatte i 73 lande og en årlig omsætning på 13 milliarder euro. Som europæisk nummer et inden for Cloud, Cybersecurity og High-Performance Computing leverer Gruppen end-to-end Hybrid Cloud, Big Data & Analytics, Business Applications og Digital Workplace-løsninger. Gruppen er desuden Worldwide IT Partner for de olympiske og para-olympiske lege og opererer under mærkerne Atos, Atos | Syntel og Unify.

Som en del af det større konglomerat fokuserer divisionen, Atos Digital Nordics, på at tilbyde et bredt udvalg af digitale teknologier og udvikler løsninger inden for blandt andet; Intelligent Process Automation, AI, Intelligent IoT, Conversational AI (”chatbots taken to the next level”), Ethical Hacking og Cyber-sikkerhed. Atos Digital kombinerer den brede og dybe erfaring med ny teknologi til at udvikle og drive avancerede digitale løsninger med den robusthed, der kan tilbydes gennem den større organisation. Med 500 eksperter i Benelux og Norden udvikler Atos Digital unikke løsninger, der giver indsigt, øget effektivitet og forbedringer til vores kunders medarbejdere og kunder.

Hvad fokuserer I på hos Atos Digital lige nu?

Vi har i Atos digital en mission om at løse vores kunders specifikke udfordringer. Igennem dyb indsigt i data, fokuserer vi på at forbedre operationelle processer samt levering af den gode kundeoplevelse. Processen tager udgangspunkt et personligt engagement i forretningens udfordringer snarere end den tilgængelige teknologi, om nødvendigt tager vi gerne fuld ejerskab af business casen.

Nuværende aktiviteter er fokuseret på leverance og drift af ”end-to-end” IT løsninger hos en bred vifte af kunder på tværs af industrier. Eksempelvis, arbejder vi sammen med Satair omkring at automatisere deres ”Request for Quotation” proces, hvor vi ved hjælp af ”Deep Learning” og Natural Language Processing” erstatter det menneskelige element i salgs-processen, samt automatisering af SAP flowet. Løsningen har vundet Danish Digital Awards.   

Lær mere om tilgangen til at arbejde med AI.

Hvad ser Atos som værende den største mulighed i de kommende år?

Teknologi har historisk set udviklet sig eksponentielt relativt til Moore’s Law, det er svært at relatere til, hvor hurtigt denne udvikling rent faktisk foregår. I Atos fokuserer vi på nye teknologier under paraplyen AI, og er bl.a. med til at effektivisere samfundet samt drive konkurrence evnen på tværs af industrier. Selv samme udvikling resulterer i en eksponentielt voksende mængde data tilgængeligt

For hvert år der går, indsamler virksomheder mere og mere data. Ofte er der ikke opmærksomhed på de muligheder samt værdi dataen kan bidrage med.
Som en tommelfingerregler er 80% af de indsamlede data normalt ustrukturerede. Ustruktureret data kan eksempelvis være; billeder, e-mails, PDF’er, produkt etiketter, etc. der kan udnyttes til at automatisere processer. Vi har flere gange bevist, at organisationer er i besiddelse af svarene på deres spørgsmål, men stadig er svarene begravet i ustrukturerede datakilder.

Teknologiske fremskridt indenfor teknologier, som ”Natural Language Processing”, ”Computer Vision” og ”Speech to Text” gør det muligt for maskiner at forstå disse data. Derfor kan udnyttelse af de 80% ustrukturerede data potentielt lede til stærke konkurrencefordele. Nogle eksempler er: Automatisering af processer igennem  maskinel forståelse af E-mail anmodninger, udvinding af værdifuld kundeinformation- og adfærd samt forudsigelse af fremtidig kundeadfærd til markedsføring- og salgsformål. I den anden ende af spektret, hjælper vi også producenter med at forudsige produktionssvigt og produkt kvalitet, ved at kombinere både struktureret og ustruktureret data. Det står efterhånden klart, at det at have de rigtige data er afgørende i moderne forretningsmodeller, og derfor bliver ens data mere værdifuld for hver dag.

Hvad ser Atos som værende den største udfordring i de kommende år?

En fælles udfordring er at forene den forretningsmæssige udfordring med den rigtige teknologi.

Implementering af ny teknologi i en virksomhed kommer med mange spørgsmål; Hvilken teknologi har vi brug for? Hvordan passer den ind i vores nuværende IT-landskab? Hvordan interagerer brugerne med den? Hvordan løser den vores problem? I Atos tror vi på, at den forretningsmæssige udfordring kan besvare spørgsmålene, og det at starte med intet andet end en udfordring, kombineret med dyb viden om eksisterende teknologier og forståelse for IT-landskabet, er nøglen til succes. Derfor anbefaler vi, at man tager udgangspunkt i den data som indsamles, for at identificere mulighederne og derfra tage anvisninger til en løsning for derefter at forstå, hvilken teknologi der bedst løfter løsningen til et højere niveau.

Efter at have besluttet sig for løsning og teknologi, er den næste udfordring at drive en AI-løsning. Forestil dig en virtuel medarbejder, der træffer beslutninger om at bogføre en faktura til en specifik afdeling, uden menneskelig interaktion. Den beslutningen bliver foretaget af yderst komplicerede AI-algoritmer. Det at få mennesker til at interagere med, og forstå rationalet bag virtuelle medarbejderes beslutninger, er et stadigt nyt og vanskelligt emne. Konceptet ”Explainable AI” er derfor stadig en af de største udfordringer: ”Hvordan kan man forklare de beslutninger, der bliver foretaget i et kompliceret kunstigt dybt neuralt netværk til de medarbejdere, der normalt selv udfører arbejdet, eller en revisor?

Dette eksempel viser, at det ikke kun handler om at udvikle den rigtige løsning, men også sikre at den kan vedligeholdes i alle aspekter på lang sigt.

Desuden vil der med den teknologiske udvikling forekomme flere og nye metoder at kompromittere IT-landskabet, det er derfor vigtigt man altid har stort fokus på IT-sikkerheden.    

Hackere verden over bliver dygtigere og mere kreative som teknologien udvikler sig. Se mere om, hvordan vi i Atos Digital sikrer vores kunders aktiver.

Hvordan kan Di digital bidrage til Atos’ forretningsudviling?

At være medlem af DI Digital bidrager til en udvidet dialog på tværs af det digitale landskab. På trods af at være en del af et stort konglomerat, er vi afhængige af gode samarbejder samt stærke partnerskaber, for at kunne levere optimale værdiskabende produkter og services til vores kunder.

Samarbejdet mellem virksomheder i DI Digital kan ydermere være med til at påvirke den Digitale politiske dagsorden, og derved understøtte og fremme udnyttelsen af nye teknologier.  Data forekommer i mange forskellige afskygninger og ansvarligt brug af data er de senere år blevet en endnu større del af virksomheders samt offentlige intuitioners fokus. I samarbejde har vi mulighed for at sikre etisk udnyttelse af data og nye teknologier.  

I Atos Digital gør vi, hvad vi kan for assistere vores kunder på deres digitale rejse. Se mere om hvordan i videoen.