Næsten hele Team Moneyflow uden for kontoret på Christianshavn - der er kommet flere til siden.

01.12.20 DI Digital Nyheder

Moneyflow

Blandt DI Digitals mere end 630 medlemmer er der mange forskellige virksomheder. Hver virksomhed byder på noget unikt og interessant. Månedens medlem i december er Moneyflow, der optimerer betalingsflowet mellem virksomheder. Helt simpelt, så sørger Moneyflow for at du bliver betalt!

Vi har spurgt Kim Ulf Rehfeld Thoden, CEO & Founder hos Moneyflow, om hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor.

Kort om Moneyflow

Moneyflow er en dansk fintech der har taget arbejdshandskerne på. De gør op med lange betalingsbetingelser, og de udfordringer udeståender giver for virksomheder     . Siden de blev etableret i 2018, er teamet vokset til mere end 20.
 
Moneyflow leverer en fleksibel betalingsløsning der er integreret i regnskabsplatforme,      og som giver mulighed for, at virksomheden bliver betalt i det øjeblik virksomheden udsteder en faktura. Det hele skal være så nemt som muligt for virksomhederne, så      derfor tager det kun et øjeblik at blive kunde (inkl. hvidvasksnings- og ‘kend-din-kunde’-procedurer), og bogføringen er selvfølgelig automatiseret i regnskabsplatformen. Moneyflow har taget deres mangeårige erfaring med finansiering, factoring, bogføring     open banking, risikostyring og smidt det i en blender. Ud er kommet en brugervenlig og værdifuld service til virksomheder - et vigtigt strategisk værktøj til deres økonomistyring.

Moneyflow har kunder indenfor alle brancher, etablerede såvel som vækstvirksomheder. Nogle har et kortvarigt behov for likviditet til at understøtte væksten, mens andre blot vil risikominimere deres udeståender eller effektivisere deres debitorbogholderi.

Du kan læse mere om, hvem Moneyflow er på deres egen hjemmeside.

Hvad optager jer netop nu?
Lige siden vi gik i luften i sommers med vores integrerede løsning i Visma e-conomic, har vi haft en solid vækst og en meget positiv reaktion på vores produkt. Dels hvad angår nye kunder, men også i hvor meget vi har udbetalt med det samme til de danske SMV’er. For vores integration til Dinero, der har et par måneder mindre på bagen, begynder vi nu også her at se en stigende tilgang af kunder.

Fokus er nu at holde fast i væksten, og vores professionelle tilgang til vores produkt, så vi kan hjælpe endnu flere danske SMV’er med at blive betalt. Vi får også en masse værdifulde indsigter fra vores kunder og data, som vi løbende bruger til at forbedre vores produkt og service.

Hertil stopper arbejdet med at udbrede kendskabet til Moneyflow jo heller ikke. Vi vil gerne have flere virksomheder, bogholdere, revisorer, samt andre fageksperter til at se fordelen af at benytte Moneyflow som et vigtig strategisk værktøj i økonomistyringen. I samarbejde med DI har vi fokus på at fremme den digitale omstilling. Dette gør vi ved at deltage i og udvikle events såsom “Digital forretningsudvikling og innovation med tech-startups”, der finder sted d. 14. december i år.

Det er vist også værd at nævne, at vi er ved at etablere vores selskab i Sverige og har sikret en solid finansiering til vores egen fond. We get people paid, og det er vi nu gearet til.

Moneyflow arbejder konstant med produktudvikling, og har indrettet et Workshop Room, skabt til kreativitet - blandt andet med en væg der fungerer som et stort whiteboard.

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?
Det er at hjælpe endnu flere med at blive betalt. Ikke kun mellem danske virksomheder, men også internationalt - og så skal vi selvfølgelig også etablere os i endnu flere lande. Det betyder flere integrationer og samarbejder med regnskabsplatforme og ERP-systemer, flere services og nye løsninger, der giver SMV’erne et fantastisk værktøj til at optimere deres forretning. Brugervenlighed og automation er tænkt ind i al vores udvikling, og det skal vi selvfølgelig fortsætte med. At levere en super service til vores kunder såvel deres kunder, og samtidig skabe et godt “moneyflow” mellem alle parter er så essentielt og dét, vi er her for at gøre.

Dertil har vi også et virkelig fedt koncept i støbeskeen, stadigvæk indenfor vores målsætning om at “We get people paid”, og som vi forhåbentlig kan løfte sløret for inden længe. Vi forventer det bliver en kæmpe success, fordi vi har jo gjort vores hjemmearbejde med en masse feedback og input fra vores partnere, men derfor bliver det jo stadig super spændende at se, hvordan det bliver taget imod. Det er nemlig ikke set i Danmark før - eller i Norden for den sags skyld.

Al design, UX og udvikling hos Moneyflow sker inhouse. Det var et nemt strategisk valg for Moneyflow, ikke kun for at fastholde deres agilitet, men også for at bidrage til, at Danmark kan fastholde sin digitale førerposition.

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?
Den feedback vi har fået fra vores kunder er klar, nemlig at vi har ramt rigtigt på den måde som vi hjælper dem, og de er super glade for vores service. Dette skal vi fastholde, også mens vi vækster endnu mere. Vi har en klokkeklar tro på, at super kundeservice og de rigtige produkter, er en vindende formel. Dette skal vores kunder opleve på samme måde, om vi har 1.000 kunder eller snart 10.000 som er vores næste milestone.

Vi kommer heller ikke uden om den nuværende udfordring “Covid”, der jo har sat sit tydelige præg i økonomien, og dermed også i kreditbranchen. Branchen er mindre risikovillig, og prisen på kredit er steget. Det bliver altså sagt meget mere nej nu end tidligere, hvilket jo lægger et yderligere pres på de danske SMV’er. Derfor arbejder vi nu endnu hårdere for at hjælpe SMV’erne, blandt andet ved at presse vores kredit- og finansieringspartnere til at åbne mere op, selvom de har reduceret deres risikoappetit.

En anden udfordring vi ser er, at rent teknisk bygger vores service på factoring, hvilket har et broget ry herhjemme. I Sverige og England er det faktisk lige modsat, hvor det er meget anvendt og bredt accepteret. Netop fordi virksomhederne benytter det i deres strategiske økonomistyring. Det er svært at vide hvorfor det præcist forholder sig sådan - måske skyldes det hvordan det kom til i Danmark i midten af forrige århundrede, nemlig som et krav fra banken hvis virksomheden var i problemer.

Men selvom at vi bygger på factoring, så er vores løsning milevidt derfra. Vi har taget det ind i det 21. århundrede, gjort det fleksibelt og automatisk. Det er åbent for alle virksomheder uanset deres størrelse, hvor mange faktura de udsteder, eller hvor stor deres omsætning er, og så er det gratis at tilgå vores løsning. Vi vil optimere pengestrømmene mellem virksomheder og sørge for, at alle bliver betalt. Moneyflow er til for at hjælpe, og give kontrollen tilbage til den der udfører arbejdet - ikke at gøre hverdagen mere besværlig.

CEO & Founder af Moneyflow, Kim Ulf Rehfeldt Thoden. Efter en lang og succesfuld karriere som iværksætter i England (Kim stiftede og drev homepro.com der finansierede og forsikrede projekter for mere end 45 mia DKK), vendte Kim hjem og stiftede i 2018 Moneyflow. Kim rådgiver også andre iværksættere og er for nylig valgt som Bestyrelsesformand i FinTech virksomheden Tjommi.

Hvordan kan DI Digital bidrage til jeres forretningsudvikling?
Meget tidligt på vores rejse tog vi en rigtig god beslutning om at melde os ind i DI og DI Digital. Dels er DI jo vores forlængede HR-arm i form af Jura-vagten. Der er også altid masser af gode råd og erfaringer at hente gennem de mange faglige arrangementer - hvad enten det er om persondata, cookies, erhvervsjura eller andre områder, der ikke lige er inden for kernekompetencerne i et lille team, hvor alle opgaver skal løftes.

Tidligt i vores medlemskab fik vi også muligheden for at være en del af Startup your Business til DI Fødevarers Årsdag i 2019 - og vi har siden deltaget og bidraget til flere arrangementer i samarbejde med DI og Tech der Tæller. Vi har fået og får stadig en masse gode råd og nye netværk, så selvfølgelig skal vi også bidrage og hjælpe hvor vi kan.

Lær mere om Moneyflow på deres egen hjemmeside.

Månedens medlem

For at give et indblik i virksomhedernes verden udvælger vi hver måned en virksomhed, vi sætter fokus på. Medlemmet får fire skarpe spørgsmål og fortæller om, hvad der optager dem netop nu.

Få et overblik over, hvem der tidligere har været månedens medlem her.