CEO i EG, Mikkel Bardram.

02.11.21 DI Digital Nyheder

EG

Månedens medlem i november 2021 er EG. EG er en markedsledende leverandør af branchespecifik standardsoftware til private og offentlige kunder i Norden.

Vi har spurgt Mikkel Bardram, CEO i EG A/S, om hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor. 

Fakta om EG

EG's Software-as-a-Service løsninger er udviklet af specialister med dyb brancheviden, der understøtter kundernes forretningskritiske og administrative processer.

EG beskæftiger over 1500 medarbejdere primært i Norden. Koncernens omsætning var i 2020 DKK 1,4 mia. Læs mere her.

Hvad optager jer netop nu?

Vi er konstant optaget af, at vi leverer branchespecifik standardsoftware, som gør det nemmere for vores kunder at drive og udvikle deres forretning. 

EG er født som en virksomhed, der udvikler branchespecifik software. Det har givet os en helt særlig erfaring og indsigt i mange branchers digitale udvikling – før digitalisering overhovedet var noget man talte om. Vi har opbygget et tæt samarbejde med brancherne selv – og det optager os stadig den dag i dag.

Vi har opkøbt 23 virksomheder over de sidste to år, som har givet os endnu bredere produkter og dybere brancheindsigt. Og det skal komme vores kunder til gode. Vores fokus er på at være den ledende leverandør indenfor vores brancher, og vi er i tæt dialog med vores kunder omkring, hvad der skal til for at drive deres forretninger bedre ved at bruge vores software.

Det fylder også, at vi de seneste måneder har øget vores tilstedeværelse i Norden og blandt andet budt velkommen til EG EnerKey, som er et finsk selskab. Med deres software kan vi hjælpe vores kunder med at opnå store energibesparelser ved brug af CO2-data. Blandt andet har EnerKey haft stor succes med at understøtte en finsk supermarkedskæde på deres rejse til at blive verdens mest bæredygtige dagligvarekæde, og de erfaringer vil vi gerne sætte i spil i hele Norden.

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?

Danske, svenske, norske og finske SMV’ere minder meget om hinanden. Vores mulighed ligger i at hjælpe dem med deres digitaliseringsrejse og levere gennemprøvet standardsoftware, som virker fra første klik.

EG har kunder i det offentlige og store kunder i det private, men vi hjælper også mange SMV'er med deres digitaliseringsrejse. Vores største mulighed og fokus ligger derfor i digitaliseringen af SMV’erne - herhjemme - men også i resten af Norden. Produkterne, som SMV'erne har behov for, findes allerede, og vi mærker heldigvis en stor interesse for brugen af branchespecifik standardsoftware.

Vi ser os selv som mere end en udvikler af software, og går op i, at virksomheder, der har potentialet til at bryde igennem, ikke holdes tilbage af langsomme processer og uprøvet software. Vi hjælper med at frigøre tid for vores kunder Tid, som i stedet kan bruges på at skabe reel værdi. Vores fokus er på at tale forretning med vores kunder og undgå indforstået teknologisnak. Når vi leverer software til så forskellige brancher som eksempelvis frisører, advokater, byggebranchen eller transportvirksomheder, så skal kunden ikke bruge lang tid på at sætte sig ind i, hvordan det virker. Det skal bare virke fra første klik. Vores erfaring og samarbejde med brancherne gør, at vores software udvikles sammen med branchernes udvikling og behov.

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?

Der er sat nogle rigtig fine ambitioner omkring digitalisering af det offentlige, men jeg kunne godt tænke mig, at digitalisering af SMV’erne også får et stort politisk fokus.

Fra politisk side kan man godt gøre mere for, at hele vækstlaget i det danske erhvervsliv får et stærkere incitament til at digitalisere. Og her mener jeg ikke, at en enkeltmandsvirksomhed skal implementere banebrydende AI – det giver sjældent mening. Første trin i digitalisering handler meget håndgribeligt om, at ting som timeregistreringen, kunderelationen og faktureringen håndteres digitalt. Vi ved, at de SMV’er, der er bedst digitaliseret, også klarer sig bedst og er mest konkurrencedygtige. Det gælder på tværs af brancher. Vi skal bruge eksisterende løsninger, de skal bare ud til flere.

Hvordan kan DI Digital bidrag til jeres forretningsudvikling?

DI Digital er et nødvendigt talerør og en vigtig aktør i den fortsatte digitalisering af Danmark. I DI Digital har jeg også mulighed for at tale med andre IT-virksomheder om, hvor vi skal flytte os hen og hjælpe med at sætte den rigtige dagsorden for det digitale Danmark. Det er værdifuldt og inspirerende at være en del af.

På bestyrelsesmøderne taler vi også om, hvilke målsætninger vi vil sætte for digitaliseringen i Danmark, og hvordan vi udnytter potentialet bedst muligt. Mit fokus har også været at flytte DI Digital tæt på de andre brancher indenfor Dansk Industri, så teknologi og softwareleverandørerne indenfor DI Digital kan få en endnu bedre forståelse af, hvordan vi kan understøtte udviklingen i de forskellige brancher. Det er derfor jeg bruger tid i DI Digitals bestyrelse.

Joachim Nørgaard Strikert

Joachim Nørgaard Strikert

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4844
  • Mobil +45 2337 9259
  • E-mail jons@di.dk

Relateret indhold