Billeder: Sebastian Stigsby fra Digital Hub Denmark

05.05.21 DI Digital Nyheder

Khora

DI Digital sætter spot på månedens medlem i maj Khora, som producerer Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) oplevelser. Khora er netop nu optaget af, hvordan XR-teknologier (VR og AR) kan bruges til kommunikation. Her arbejder de blandt andet med, hvordan XR kan bruges i marketing til produktdemonstrationer, brand awareness og virtuelle showrooms.

Vi har spurgt Katrine Konyher, Marketing Specialist hos Khora, om hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor.

 

Kort om Khora

Khora er et prisvindende Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) produktionsstudie i København, der skaber unikke projekter. I løbet af de sidste fem år har Khora produceret mere end 200 VR / AR-projekter og afholdt mere end 800 workshops. Khora udforsker hele tiden værdi potentialet i VR og AR gennem meningsfulde samarbejder og partnerskaber. De arbejder inden for flere brancher med ekspertise i teknologierne, og hvordan og hvorfor virksomheder og institutioner kan arbejde med disse innovative teknologier.  

Billeder: Sebastian Stigsby fra Digital Hub Denmark

Hvad optager jer netop nu?
Netop nu er vi optaget af hvordan XR-teknologier (VR og AR) kan bruges til kommunikation. Vores fokus er at se på, hvordan vi kan udarbejde spændende digitale oplevelser, der er involverende for brugeren. Her arbejder vi indenfor mange forskellige berøringsflader, blandt andet med hvordan XR kan bruges i marketing til f.eks. produktdemonstrationer, brand awareness og virtuelle showrooms. Men vi arbejder også med kunder indenfor træning og uddannelse, remote samarbejde, turisme og industri.

Et eksempel på en produktdemonstration er vores VR-oplevelse, der er udarbejdet i samarbejde med Bosch, for deres termiske kamera (GTC 400 C). Bosch stod med udfordringen, at det var vanskeligt at demonstrere værktøjets funktion og kompleksitet i omgivelser, der ikke er ideelle til en termisk inspektion. Derfor skabte vi en virtuel oplevelse, hvor man bevæger sig rundt i et hus med forskellige skader, der ikke kan ses med det blotte øje, men kun via et termisk kamera. I oplevelsen kan brugeren blive fortrolig med kameraets funktionalitet, hvilket har skabt en realistisk brugssituation som kunderne af det termiske kamera kan forholde sig til.

Demonstration af Khoras VR-oplevelse, der er udarbejdet i samarbejde med Bosch

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?
I over et år med coronavirus har vi set en udvikling, der går i en mere digital retning end nogensinde før. Folk er blevet mere hjemmevante i en digital verden med zoom møder og virtuelle arbejdsgange. Derfor ser vi også, at der ikke er samme digitale forskrækkelse over for nye teknologier som XR jo stadigvæk er. Det som også er tydeligt, er at der er kommet en træthed over for 2D oplevelsen af at sidde bag en skærm uden at interagere og leve sig ind i det digitale rum.

Med AR og VR har vi muligheden for at få folk til at leve sig mere ind i den digitale oplevelse og føle, at de er en del af det digitale rum. Deres sanser bliver stimuleret, og de vil kunne opnå nye oplevelser, som hverken den virkelige eller 2D verden vil kunne fremkalde. Den mulighed for at vise folk en ny oplevelse af det digitale skaber mange muligheder og skubber grænserne for virkelighed og fantasi.

På den grønne bane ser vi også et hav af nye muligheder, som er blevet mere tydeligt efter et år med corona. Vi har set at rejserestriktioner har skabt en forøgelse i alternativer til at vise større maskiner eller virksomheder frem uden at skulle flyve delegationer af samarbejdspartnere og kunder til forskellige lande. Vi har bl.a. hjulpet State of Green med at udvikle en platform, der giver internationale interessenter et indblik i Danmarks grønne omstilling, ved hjælp af virtuelle rundvisninger hos danske virksomheder.

Billeder: Sebastian Stigsby fra Digital Hub Denmark

Hvad ser I som jeres største udfordringi de kommende år?
Teknologierne udvikler sig konstant og demokratiseres, hvilket muliggøre nye produkter og nye muligheder. De største udfordringer i dette er at navigere i teknologier, der hele tiden bevæger sig hurtigt og hele tiden bliver nyere og bedre samtidig med at de ”merger” sammen med andre teknologier. Vi er heldigvis en virksomhed bestående af nysgerrige og praktisk orienterede eksperter, som hele tiden sørger for at være oplyst omkring nye tendenser og ny udvikling for at kunne følge med.

Det er en vigtig del af vores arbejde, da det er en af de ting, vi skal kunne rådgive vores kunder om, og det er også en forventning fra vores kunder og samarbejdspartnere, at vi er førende indenfor ekspertise om disse områder.

Hvordan kan DI Digital bidrage til jeres forretningsudvikling?
DI Digital kan bidrage til vores forretningsudvikling ved at lave tiltag til at udbrede og rådgive deres medlemmer til hvordan de kan blive mere digitale og hvilke nye teknologier der kan hjælpe deres udvikling. På den måde er DI Digital med til at klæde virksomheder på til at være nysgerrige og åbne overfor nye teknologier som dem Khora arbejder med og til at gøre deres medlemmer mindre berøringsangst over for nye teknologier.

Vi får som medlem af DI Digital også rigtig meget ud af at deltage i debatter, webinars og konferencer hvor vi kan møde virksomheder og fortælle om hvad vi laver. 

Billeder: Sebastian Stigsby fra Digital Hub Denmark

Beskriv et særligt spændende projekt, som kendetegner jer som virksomhed.
Et af de projekter, vi har været rigtig stolte over at få lov at være med til at udvikle, har været Ørsted’s Space Safari. Her muliggjorde vi med hjælp af VR Ørsteds vision om at skabe en involverende og rørende oplevelse af at se vores jord ude fra rummet og på den måde skabe en større forståelse for de globale udfordringer, vi alle bør stå sammen om at løse.

Da Ørsted ikke kunne sende alle mennesker ud i rummet for at få denne oplevelse af at se jorden udefra, gjorder Khora det muligt ved hjælp af 360° VR samt med hjælp fra Europæiske og Amerikanske astronauter til at navigere brugeren gennem oplevelsen. På den måde fik Ørsted sendt mere end 6 millioner mennesker ud i rummet med deres VR-oplevelse som både kan opleves i et VR headset og på youtube.

Du kan selv tage en tur i rummet med Andreas Morgensen her.

Demonstration af Space Safari

Relateret