18.07.22 DI Digital Nyheder

hoej.dk

Månedens medlem i august er hoej.dk!

Vi har spurgt Gitte Mathiasson, COO for hoej.dk, om, hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor.

Hvem er hoej.dk?

hoej.dk driver afdøde.dk, et annoncesystem for bedemænd samt en annonce- og mindeportal for danskerne. På afdøde.dk kan man søge efter afdøde (pt. ca. 500.000 annoncer), og man kan sende hilsner, tænde lys og lægge film og billeder op på mindesiderne.

I Tyskland samt andre europæiske lande tilbyder vi ligeledes en portal for annoncer og mindesider og vi har udviklet et annoncesystem, der sælges under navnet adwonce.

Hvad optager jer netop nu?

Lige nu er vores primære marked i Danmark, hvor vi løbende optimerer vores produkter og services for kunder og brugere. Vi er samtidig optagede at udvide vores aktiviteter på det tyske marked. Her har vi lanceret vores annonceværktøj og portal.

Den tyske bedemandsbranche ligner på mange måder den danske, bortset fra at Tyskland stadig er en del bag Danmark med hensyn til digitalisering. Det giver os nogle fordele som dansk softwarevirksomhed, da vi kommer med stor ekspertise til et på nogle måder umodent marked. Det er udfordrende at forsøge at bidrage til den digitale omstilling i så stort et land.

Samtidig følger vi med i udviklingen indenfor vores felt internationalt. Det kan være emner som: hvordan vi håndterer død og sorg som samfund og på det personlige plan. Eller hvilken betydning kriser og økonomisk stagnation har på folks valg og behov i forbindelse med dødsfald.

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?

I forhold til at udvikle vores aktiviteter på det tyske marked, vil de erfaringer vi har haft med digitalisering i Danmark samt ikke mindst vores arbejde med dataetik og dataansvarlighed være af stor betydning. I Tyskland er de meget optagede af persondata sikkerhed og kan generelt godt lide, at der er styr på sagerne. Det passer os godt, for sådan har vi altid arbejdet – med etik og sikkerhed i højsædet. Vi kender branchen og vi kender deres vilkår – og vi har fleksible digitale løsninger.

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?

Der er store potentialer indenfor digitalisering af ydelser og services i Tyskland, men digital transformation sker over tid og er en proces med mange vidt forskellige parametre. Det digitale spring handler i høj grad om ting, som er defineret af kulturen snarere end af teknologien, og den digitale kultur i Tyskland er ikke så let at omprogrammere, som vores produkter er det. Hvis vi gerne vil bidrage til digitaliseringen, skal vi forstå disse udfordringer og have den fornødne tålmodighed i forhold til processerne.

Emma Juul Hansen
Skrevet af:

Emma Juul Hansen

Relateret indhold