DI Digital Nyheder

65.000 børns digitale kompetencer skal løftes

Et storstilet fælles lærings- og undervisningsprojekt udviklet af DR i samarbejde med DI, DI Digital sikrer hvert barn i landets 4. klasser en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse.

Rich Text

Alle landets 4. klasser kan efter sommerferien få hver deres personlige micro-computer i hånden, som de kan bruge til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning. Projektet er treårigt, hedder ultra:bit og er sikret gennem et bidrag på 14 mio. kroner fra Industriens Fond og sker i samarbejde med Center for Undervisningsmidler. Ambitionen er at flytte børn fra ikke bare at være storforbrugere af teknologi til at blive kreative skabere af teknologi.

”Danmark skal vi styrke vores digitale og teknologiske kompetencer lige fra folkeskolen til sidste dag på arbejdsmarkedet. Livslang læring er mere aktuel end nogensinde, hvor teknologien ændrer kendte arbejdsgange og åbner op for ukendte”, siger digital direktør i Dansk Industri, Lars Frelle-Pedersen.

Ultra:bit-projektet er det største enkeltstående tiltag i Videnskabens år og har under temaet ’Børn, kreativitet og teknologi’ børnene i centrum. Især DR Ultra vil med en stribe programmer og initiativer ruste børn til en bedre teknologiforståelse, så de kan udnytte deres veludviklede fantasi, nysgerrighed og kreativitet til at bygge fremtiden med teknologi – og samtidig lærer aktivt at tage stilling. Samtidig vil DR Skole tilbyde undervisningsmateriale og aktiviteter til landets skoler.

”I dag er rigtig mange børn – og mange af os andre – gode til at bruge teknologien. Men at forstå den og kunne skabe med den, er en anden snak. Det er særligt afgørende, at vores børn får lysten og nysgerrigheden til at tage skridtet videre og skabe med teknologien. Det vil gøre os til et digitalt fyrtårn for fremtiden”, siger Lars Frelle-Pedersen

Deltagere i ultra:bit

DR lancerer ultra:bit i partnerskab med CFU-Danmark. Indsatsen er støttet af Industriens Fond. En hel række aktører støtter og bidrager på forskellig vis indsatsen heriblandt: BBC og non-profit-organisationen The Micro:bit Foundation, som er etableret af bl.a. BBC, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Styrelsen for IT og Læring, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Aarhus Universitets Institut for Kommunikation og Kultur, KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, IT-vejlederforeningen, Bibliotekerne, ASTRA – Centre for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Dansk Industri, DI Digital, NEUC – Naturfagenes Evaluerings- og Uddannelsescenter, KU, Engineer the Future, Coding Pirates, Digipippi, BUPL, Danske Skoleelever med flere.

Lars Frelle-Petersen, Direktør
Det er særligt afgørende, at vores børn får lysten og nysgerrigheden til at tage skridtet videre og skabe med teknologien. Det vil gøre os til et digitalt fyrtårn for fremtiden Lars Frelle-Petersen, Direktør