21.02.19 DI Digital Nyheder

Danmark er forrest i det europæiske digitaliseringskapløb – men hvor længe?

Danmark har i længere tid kunne bryste sig af at være et af verdens mest digitaliserede lande, hvor vi er verdensmestre i offentlig digitalisering, og hvor vi har EU’s mest digitale virksomheder. Men nye tal kan tyde på, at førerpositionen kun er på lånt tid.

Danmark Statistik udgav i tirsdags en ny analyse af digitaliseringsgraden af virksomheder i EU. Analysen viser, at næsten halvdelen af de danske virksomheder havde en 'høj' eller 'meget høj' digitaliseringsgrad i 2018. Det giver side om side med Finland en førsteplads i EU’s indeks for digitalisering.

Udfordringen er blot, at EU’s indeks alene forholder sig til virksomhedernes basale it-anvendelse. I 2018-undersøgelsen betød det en sammenligning i forhold til virksomhedens adgang til internet, it-kompetencer, hjemmesider, annoncering på internettet, cloud computing og e-salg.

Fremtiden vindes ikke alene på at være bedst til basal it-anvendelse. Vores evne til at anvende store mængder af data intelligent vil være afgørende, hvis virksomheder i Danmark også fremover skal være konkurrencedygtige Christian Hannibal, Digitaliseringspolitisk chef

Det vil sige, at virksomhedernes anvendelse af mere avancerede digitale teknologier som big data analyser, CRM- og ERP-software samt kunstig intelligens ikke indgår i målingen. Ifølge Danmarks Statistiks analyse ligger Danmark under EU-gennemsnittet, når det gælder virksomhedernes anvendelse af big data analyser baseret på geodata.

 - Fremtiden vindes ikke alene på at være bedst til basal it-anvendelse. Vores evne til at anvende store mængder af data intelligent vil være afgørende, hvis virksomheder i Danmark også fremover skal være konkurrencedygtige, siger Christian Hannibal, Digitaliseringspolitisk chef i DI Digital og fortsætter; 

- Danmarks Statistiks analyse viser, at vi er nødt til at blive bedre til at anvende mere avancerede digitale teknologier, hvis vi ikke skal falde bagefter i det europæiske digitaliseringskapløb.

Analysen viser også, at der er en naturlig sammenhæng mellem en virksomheds anvendelse af big data og dens anvendelse af kunstig intelligens – virksomheder, der anvender big data er generelt mere tilbøjelige til også at anvende kunstig intelligens.

- DI ser frem til, at regeringen indenfor kort tid fremlægger en national strategi for kunstig intelligens. Det vil være afgørende, at der i strategien også er fokus på at skabe attraktive rammer for virksomheders anvendelse af big data, når vi skal udbrede kunstig intelligens i danske virksomheder. Og ikke mindst et fokus på at mindske barriererne for brug af big data – f.eks. håndtering af GDPR i forhold til AI og big data-løsninger, siger Christian Hannibal, Digitaliseringspolitisk chef i DI Digital.

Relateret