FOTO: Gettyimages

28.10.21 DI Digital Nyheder

Ny undersøgelse: Digital ansvarlighed styrker konkurrenceevnen

Rådet for Digital Sikkerhed, DI, D-mærket, IDA og IT-Branchen har i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og med støtte fra Industriens Fond gennemført en digital undersøgelse for at blive klogere på, hvor virksomheder er med digital ansvarlighed, og hvor der kan sættes ind for at hjælpe SMV’erne med at udnytte ansvarlig dataanvendelse som et konkurrenceparameter.

Undersøgelsen viser, at virksomheder får gevinster, når de arbejder målrettet med ansvarlig dataanvendelse. 39 pct. Af danske SMV’er i undersøgelsen vurderer nemlig, at deres datasikkerhedsniveau har betydning for deres virksomheds konkurrenceevne.

Undersøgelsen viser også, at 63 pct. af de danske SMV’er vurderer, at deres virksomhed er blevet styrket af at efterleve lovgivningen om persondatabeskyttelse. Og at 56 pct. af de danske SMV’er vurderer, at deres virksomhed bliver styrket, når de viser kunder og potentielle kunder, hvordan de arbejder med dataetik.

Undersøgelsen bekræfter, at ansvarlig brug af data har tydelige gevinster for virksomheder, og at det har en betydning for virksomheders kunder.

Når virksomheder har styr på, hvordan de håndterer og behandler deres data, så stiger kundernes tillid til virksomhedernes produkter og tjenester også. Viden om ansvarlig dataanvendelse er derfor en konkurrenceparameter, som virksomhederne og især SMV’erne bør satse på.

Er du i tvivl om, hvor du skal starte?

Så er der heldigvis hjælp at hente. Den 2. november afholder vi arrangementet: Dataetik – sådan gør du! Hvor du kan få dataetik ned i øjenhøjde, og få eksempler og guides til, hvordan du i praksis arbejder med dataetik. Tilmeld dig her.

Herudover lancerede DI sammen med Industriens Fond, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet TÆNK den 22. september D-mærket, som er en ny mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. D-mærket kan hjælpe virksomheder med at komme i gang med digital ansvarlighed og signalere til omverdenen, at de anvender data sikkert og ansvarligt. Læs mere her.

 

Fakta om undersøgelsen

Resultaterne fra undersøgelsen vil udover på arrangement den 2. november blive præsenteret på et virtuelt arrangement fredag den 29. oktober. Senere på året vil der blive indsamlet en række cases med gode eksempler på dataansvarlighed i en række brancher. Disse cases vil kunne bruges som inspiration for virksomhedernes videre arbejde med ansvarlig dataanvendelse som konkurrenceparameter.

Projektets resultater vil blive tilgængelige her og vil blive præsenteret på roadshows rundt om i hele landet fra starten af 2022.

  

Morten Rosted Vang

Morten Rosted Vang

Fagleder, Digital ansvarlighed og cybersikkerhed

  • Direkte +45 3377 4707
  • Mobil +45 2291 5081
  • E-mail morv@di.dk

Relateret indhold