12.12.22 DI Digital Nyheder

Ny undersøgelse viser: Danske indkøbere foretrækker at handle online

I en ny undersøgelse fra DI E-commerce ser vi et tydeligt mønster, nemlig at flere og flere vælger digitale og online løsninger, når de handler på vegne af virksomheder.

I undersøgelsen er 646 indkøbsansvarlige blevet spurgt ind til deres indkøbsvaner, og der tegner sig et klart billede af, at online handel og webshops er fremtidens handelsplatform. Det uddybes endda, at 24% af de professionelle indkøbere fravælger leverandører, der ikke tilbyder online handel.

Den stigende grad af digitalisering ses også indenfor handel, hvor 83% af virksomhederne køber ind gennem online platforme i 2022, og her er webshops/app den mest populære kanal.

Webshoppen vinder, fordi online indkøb opleves mere effektivt samt tidsbesparende, og netop sidstnævnte driver den professionelle indkøber mod online indkøbskanaler, da tid og effektivitet efterhånden er vores førsteprioritet i hverdagens tumult.

Som de fleste nok er bekendt med, steg onlinesalget på B2C markedet markant under Corona-pandemien i 2020 som konsekvens af delvis national nedlukning. Det samme gælder handlen på B2B niveau, og det har endnu ikke vist sig, at antallet af online handler er kommet ned på samme niveau som før Corona, hvad angår B2B handel. Derudover svarer 25% af de danske indkøbere i denne B2B e-commerce analyse, at de stadig forventer at øge deres andel af online indkøb i de kommende år.

Tid og overblik driver værket

B2B-analysen viser, at de overvejende fordele ved online indkøb er den tid, indkøberne kan spare, effektiviteten samt det overblik, indkøberen har mulighed for at danne sig over leverandørens sortiment. 82% af de adspurgte angiver tidsbesparelse som en fordel ved online indkøb. Oplevelsen af at spare tid ved at købe ind online er steget med fire procentpoint i 2022.

Genkøb – men uden personlig kontakt

Valget af webshop er ofte baseret på tidligere erfaringer, idet 47% siger, at indkøberen kendte forhandleren fra tidligere – det er 11 procentpoint mere end i 2021. Derudover er hele 92% af købene genkøb. Det seneste køb, som de adspurgte har foretaget sig via webshop eller e-mail, er typisk foretaget hos en virksomhed, hvor indkøberen har handlet før. Kun 8% angiver, at det er første gang, de har handlet med virksomheden. I forbindelse med indkøbernes seneste køb har 30% været i personlig kontakt med leverandøren, hvor 70% af indkøberne handler online uden personlig kontakt til virksomheden.

Der er generelt meget stor tilfredshed med det seneste køb, viser en score på 4,3 på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest. Dette gælder på tværs af brancher og virksomhedsstørrelser, og det er samme niveau som i 2021.

Afslutningsvis er det værd at pointere, at to tredjedel primært bruger online medier såsom Google, hjemmesider og sociale medier, når der skal søges viden om nye leverandører. Så selvom indkøb foregår offline, involverer 82% af de offline indkøb online research inden handlen.

Læs mere her. 

Relateret indhold