FOTO: Bubly

05.05.22 DI Digital Nyheder

Hvordan kan personlig træning højne sundhed og trivsel på arbejdspladser?

På trods af mange års store indsatser, er arbejdsbetingede helbredsproblemer uændrede. Mange oplever at manglende motivation, tid og ekspertise forhindrer dem i af få nok motion. Løsningen kan meget vel findes ved at integrere digitale platforme.

Langt de fleste virksomheder har fokus på sundhed og trivsel på arbejdspladsen. Det er endda anerkendt at motion på arbejdspladsen øger virksomhedens værdiskabelse.

“Det kan undre, at det ikke er lykkedes at mindske antallet af arbejdsbetingede helbredsproblemer eller at øge sundheden blandt udsatte grupper i arbejde, når initiativerne har været mangeartede og rettede mod flere samfundsniveauer”, skriver Sanna Koch Autrup, Margrethe Bordado Sköld og Ole Steen Mortensen fra Arbejds- og Socialmedicinsk Afdeling på Holbæk Sygehus i en artikel om integreret forebyggelses- og sundhedsfremmeindsats på arbejdspladsen.

Mange helbredsproblemer er direkte forbundet med inaktivitet, Danmarks 2. største dræber. Derfor hjælper det heller ikke at mange har et stillesiddende arbejde. Arbejdstiden udgør størstedelen af vores vågne timer, så hér er et stort potentiale for at forbedre folkesundheden.

Med blot 60 minutters træning om ugen, kan arbejdspladser ifølge Danica Pensions undersøgelse gennemsnitligt spare 3.130 kr. om året på sygefravær pr. medarbejder. Årligt bruger vi omkring 13.980 kr. på sygefravær pr. medarbejder. Og 40% vurderes at kunne reduceres gennem jævnlig motion. Men det er vigtigt at træningen tager højde for den individuelle medarbejders behov.

FOTO: Bubly

Fridda Flensted-Jensen har founded en health tech platform. Hun fandt selv nøglen til at få dyrket nok motion, da hun fik en personlig træner. Ifølge hende er der flere gode grunde til at virksomhedernes indsatser ikke slår til:

”Ofte er virksomhedernes tilbud rettet mod folk der i forvejen er aktive, løber eller træne selv. De får mulighed for at bruge fitnesslokalet, eller tage til DHL. Vi har lavet en platform der er målrettet personer, som foretrækker at blive trænet i hjemmet af en personlig træner”, fortæller hun.

Hun mener at flere har brug for individuel hjælp. Mange har børn, travle arbejdsliv og forskellige skader eller andet der hæmmer dem. Platformen kobler en personlig træner til kunden, og det betyder at kunderne hele tiden har en online personlig og direkte relation til træneren på helt egne præmisser.

”En digital platform, som Bubly gør at medarbejdere kan træne meget fleksibelt i eller udenfor arbejdstiden og få den nødvendige personlige træning, det kræver at opnå langsigtede resultater. For mange starter det med et mål om at tabe et par kilo, men ender med bedre livskvalitet og mere overskud. Som en sidegevinst, vil arbejdsgiverne kunne mærke det på bundlinjen”, foreslår Fridda Flensted-Jensen.

Fridda har tre gode råd til at komme i gang med træning:

  1. Start med at sætte dig nogle små mål og lav en struktur. Læg ikke for ambitiøst ud.
  2. Tænk over, hvorfor regelmæssig motion er vigtigt for dig. Et par kilo mindre er sjældent nok til at holde os motiveret. Find noget der kan holde dig til ilden på de svære dage.
  3. Accepter at det er en investering i dig selv, din sundhed og dit velvære. Sørg for at få den hjælp, du har behov for. Det er godt givet ud.
Lars Rasmussen

Lars Rasmussen

Konsulent

  • Direkte +45 3377 3079
  • Mobil +45 4016 9454
  • E-mail lara@di.dk

Relateret indhold