Åbent brev til Tesfaye om folkeskoleudspil: ”Teknologien skal bruges, hvor den skaber værdi”
Regeringen har fremlagt et nyt folkeskoleudspil, der blandt andet lægger op til kortere skoledage, mere valgfrihed i udskolingen og færre krav til undervisningen.
Udspillet berører også brugen af digitale læremidler, som har været stærkt omdiskuteret i den seneste tid. Det fremgår bl.a. at brugen af digitale læremidler i undervisningen er positiv, når det er fagligt, pædagogisk og didaktisk velbegrundet, og at digitale læremidler hører til i et digitalt samfund.
Samtidig ønsker regeringen at igangsætte et arbejde, der skal understøtte en bedre balance mellem analog og digitalt baseret undervisning. Regeringen vil i den forbindelse opprioritere dialog og samarbejde med de aktører, der udvikler læremidler.
I et åbent brev til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, skriver fg. Branchedirektør for DI Digital, Andreas Holbak Espersen, at ”det er afgørende, at undervisningen er i tråd med den virkelighed, som vores børn kommer til at møde i deres arbejdsliv, der uden tvivl vil være fyldt med digitale værktøjer”.
Vi er enige med regeringen i, at brugen af digitale læremidler skal være pædagogisk og didaktisk velbegrundet, og i at det handler om at finde den rette balance mellem analoge og digitale tilgange til undervisningen.
Blandt DI Digitals medlemmer er, for nuværende mere end 30 virksomheder, som tilbyder løsninger inden for digital læring. Sammen med vores medlemmer har vi derfor en særlig faglighed og indsigt i muligheder og begrænsninger med digital læring. I brevet til børne- og undervisningsministeren tilbyder vi at stille denne viden og indsigt til rådighed i de videre drøftelser om retningen for digital læring i folkeskolen.
Vi tror på, at samarbejde mellem det offentlige og den private sektor er afgørende for at skabe den mest effektive og bæredygtige læring i Danmark, og vi glæder os derfor over, at regeringen har valgt at opprioritere dialog.
Læs det åbne brev til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) her.