Indstil din virksomhed og bliv den første vinder af Dataetik Prisen
Nu kåres, for første gang, vinderen af Dataetik Prisen. Prisen gives til virksomheder, der gør en ekstraordinær indsats på det dataetiske område, og formår at indfri potentialerne ved dataanvendelse og teknologi, men samtidig forstår at arbejde med dataetik i praksis.
Udvikling i brugen af AI eksploderer og får større og større indflydelse på vores samfund. Der pålægges virksomheder nu et ansvar i forhold til at udvikle og anvende teknologi på ansvarlig vis, så vi styrker den tillid, der udgør kernen i vores digitale samfund. Nogle virksomheder formår i høj grad at leve op til dette ansvar – de skal fremhæves og hædres med Dataetik Prisen 2023, og vi skal vise de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positioneres som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering.
Fristen er lige om hjørnet
Fristen for indstilling til Dataetik Prisen 2023 er allerede d. 10. oktober. Efter fristen vil juryen drøfte de indstillede virksomheder i henholdsvis til vurderingskriterierne. Det munder ud i en prisoverrækkelse den 3. november på Designskolen Kolding, hvor digitaliseringsminister Marie Bjerre overrækker Dataetik Prisen 2023 til en virksomhed, der viser at dataetik og ansvarlig digitalisering kan gå hånd i hånd med en sund forretningsmodel.
Juryen
Vinderen af prisen udvælges af en jury bestående af 9 medlemmer, der alle er håndplukkede ud fra deres eksisterende aftryk og ekspertise inden for den dataetiske dagsorden. Juryens medlemmer repræsenterer forskellige lag af dansk erhvervsliv og civilsamfund.
Juryen består af:
- Mikael Jensen, direktør i D-mærket
- Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker på Institut for Menneskerettigheder
- Birgitte Kofod, partner i Carve Consulting samt medstifter og bestyrelsesforperson i Tænketanken Dataethics
- Christian Visti Larsen, medstifter og CEO i NewBanking Identity
- Peter Svarre, ejer af PeterSvarre.dk og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter
- Mads Klüwer Nielsen, Head of Data & Analytics hos LEGO Group
- Mikkel Jespersen, medstifter og formand for 1508
- Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef ved DI Digital
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet
Der er ingen klar og ensidig måde at arbejde med dataetik, men et afgørende princip er, at virksomheden aktivt arbejder for at håndtere dataetiske problemstillinger i databasserede design, innovation og andre forretningsstrategiske processer
Prisen gives til en virksomhed, der viser at dataetik og ansvarlig digitalisering kan gå hånd i hånd med en sund forretningsmodel. Formålet er at fremme dataetiske produkter, tjenester eller virksomheder, der organisatorisk og strategisk arbejder med dataetik ved at involvere ledelsen og forskellige nøglefunktioner på tværs af virksomheden. Prisen kan også gives til en konkret digital løsning, som opfylder kriterierne.
Juryen vil vurdere virksomhederne ud fra fem refleksionsspørgsmål, der tager udgangspunkt i, hvordan dataetik operationaliseres i Det Digitale Etikkompas og D-mærket.
Spørgsmålene juryen tager afsæt i: Sætter virksomheden/produktet mennesket i centrum? Har virksomheden gjort deres teknologi forståelig? Arbejdes der med at undgå manipulation og ulighed? Giver teknologien brugerne kontrol? Går ledelsen forrest?
Vinderen
Vinderen af Dataetik Prisen 2023 får mulighed for at bruge både nominering og prisen til at fremhæve sin virksomhed, fx anvende Dataetik Prisens logo til markedsføring. Der er også gode mulighed for co-branding, da virksomheden vil få mulighed for at blive eksponeret af DI Digital og Finansforbundet.
Indstil din virksomhed
Nu har du muligheden for at indstille din virksomhed til at blive den første vinder af Dataetik Prisen. Send en opfordret ansøgning, en motiveret tekst, der får sat din virksomhed i juryens dataetiske søgelys.
Ansøgningen skal sendes senest den 10. oktober, og kan rettes mod hebo@di.dk.