Digitaliseringsordfører med opråb til minister på teleområdet: Der er brug for ændringer af telereguleringen
Digitaliseringsordfører, Mona Juul (KF), har stillet Klima-, energi- og forsyningsministeren Lars Aagaard (M) et spørgsmål om, hvorfor teleselskaber regulatorisk er forpligtet til at sælge oplysninger om deres kunder til andre teleselskaber, dvs. deres konkurrenter.
På nuværende tidspunkt er det muligt for teleselskaber at anmode et konkurrerende teleselskab om afgivelse af teleselskabets nummeroplysningsdata, dvs. telefonnummer og navn og adresse på alle teleselskabets kunder. Det betyder, at konkurrerende virksomheder kan holde øje med eventuelle ny ankomne kunder hos konkurrerende teleselskaber og se, hvordan kunderne kan kontaktes.
Spørgsmålet til ministeren er blevet til på baggrund af en kronik i Børsen fra Telia og DI, hvoraf det fremgår, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i bemærkningerne til teleloven har beskrevet, at det kan være relevant at udelukke netop konkurrenter fra at købe denne information. Det kan skabe konkurrenceproblemer, at man kan få kendskab til alle nye kunder som ens konkurrent har.
Det har den ansvarlige styrelse (Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur) ikke fulgt op på, og det har fået Mona Juul til at spørge Klima-, energi- og forsyningsministeren, Lars Aagaard,
om, hvorfor man ikke ændrer reguleringen. I svaret til Mona Juul åbner ministeren for at drøfte sagen på et kommende møde i teleforligskredsen.
”Vi er rigtig glade for, at Mona Juul tager dette problem op. Vi kener ikke til andre brancher, hvor man kan få adgang til en liste over konkurrentens kunder og kontaktinformationer Fra DI’s side håber vi, at man skærper lovgivningen så forpligtelsen til at sælge telefonnumre opfylder det oprindelige formål – nemlig at sikre, at dem der driver nummeroplysningstjenester kan få adgang til at købe numre, men at konkurrenter udelukkes”, siger Morten Kristiansen, fagleder DI Digital.”
Se spørgsmål og svar fra ministeren her.