DI Digital lancerer AI-satsning fra EU
Først var det Danmarks førsteplads som det lykkeligste folk i verden, hernæst var det vores førerposition som det mest digitaliserede land i EU. Det kunne virke som om, at Danmark havde tabt pusten, men frygt ej.
Et dansk konsortium ledet af Dansk Industri, Danmarks Tekniske Universitet og We Build Denmark har nemlig vundet opgaven om at opbygge en Test- og Eksperimenteringsfacilitet (TEF) til AI-baserede produkter. DI Digital lancerer TEF’en i slutningen af juni i Industriens Hus med et dagsprogram, der tilbyder keynote speakers, site visits og meget mere.
Opbygningen af TEF’en er en milliardstor EU-satsning, og hensigten er at opbygge faciliteter for virksomheder, der udvikler AI-produkter til smart cities og communities. Tanken er, at gøre det nemt og billigt for SMV’ere at få testet deres nye AI-baserede produkter. Således kan virksomhederne opnå en hurtigere innovation samt en sikring af at AI-produkterne virker ansvarligt og sikkert. Visionen er, at AI-produkter ”Made in EU” kommer hurtigere på markedet og er bedre end tilsvarende produkter fra andre dele af verdenen.
DI Digital finder opgaven essentiel, især fordi det fordrer et samarbejde, hvor offentlige- og private virksomheder kan mødes og prøve kræfter med de nye AI-teknologier og klarlægge, hvad der skaber værdi.
”Vi har vundet ansvaret for et stort og vigtigt EU-projekt, og det er en kærkommen lejlighed til, at Danmark begynder at tage de store sko på, og vise at Danmark kan opbygge et økosystem for AI. Det er vigtigt, at udviklingen foregår i rammer, der sikrer, at AI-produkterne der tilkommer markedet er udviklet med etisk forsvarlighed – men det skal samtidig foregå hurtigt. Derudover er det særligt vigtigt, at vi rækker en hjælpende hånd til SMV’erne, så deres test- og afprøvningsfase bliver lettere. Det er, hvad vi kan tilbyde med de nye TEF’er,” siger Andreas Holbak Espersen, fungerende branchedirektør i DI Digital.
De nye faciliteter bibringer flere muligheder og kan gavne særligt SMV’erne, der ikke har de samme ressourcer til at efterprøve og teste produkter. Derfor er det også særligt vigtigt, at budskabet om TEF’en når ud til alle virksomheder, der kan gavne af det.
Tag med og udforsk de nye TEF-faciliteter samt tankerne bag, når DI Digital afholder Launch Event d. 27. juni. Tilmelding til Launch Event kan findes her.